Dobbelt 8-tals knob - tilbage til Velkomst-siden
Dobbelt ottetalsknobet
trækker dig tilbage til Velkomst - siden
Anders´ KLATRE side
PÆDAGOGIK
Alder - Drenge/Piger - Grænser - Variation
Quark
hopper
ned til Oversigt
Hop NED til Oversigten med Quark

Tynd lang blaa streg

 

HVORFOR KLATRE?
Det er sjovt !!! For både voksne og børn.

Klatring er en fascinerende aktivitet, som børnene lever sig helt ind i. De opøver deres koncentration samtidig med at de træner både styrke, smidighed og koordination.
Børnenes selvtillid bliver også forstærket hver gang de prøver - og gennemlever "noget svært".

Det faste og vante ståsted - jorden - forsvinder, og bliver til et spinkle og gyngende holdepunkt - tovet. Det lukker op for nye indtryk og for ny forståelse af omverdenen. Det "skærper" sanserne.

Det gælder om at holde børnenes interesse vedlige og lade dem udvikle deres fysiske færdigheder, for der kommer hurtigt en dag, hvor det stillesiddende liv indendøre kommer til at dominere.

Tynd lang blaa streg

START MED DET SAMME - Klatrebaner i lav højde
Klatrebabanerne i lav højde kan du umiddelbart begynde at lege med og bruge næste gang du tar på skovtur, bare du passer på og tænker dig om.

Klatreaktiviteter i lav højde med bare et stykke reb eller to, er meget let at bruge i det daglige arbejde som pædagog - og det er jo det jeg vil reklamere for med denne hjemmeside !

Tynd lang blaa streg

KLATRING I HØJDEN - VENT til du har uddannelse og erfaring
Klatring er en potentielt farlig aktivitet som indebærer risiko for skade eller død for dig selv og andre - og hvis du bruger klatring i dit pædagogiske arbejde, så påtager du dig et meget stort ansvar over for andre personer. Du skal lære om klatring ved en kvalificeret underviser, og så skal du have rutine, før du begynder at bruge klatring i en pædagogisk sammenhæng.

Tynd lang blaa streg

MOTORIK OG UDVIKLING
Børns udvikling sker på alle områder, både fysisk og psykisk, og alle færdigheder skal udvikles i samspil med hinanden, så barnet kan få en harmonisk opvækst. Det er god latin at den fysiske udvikling også er en forudsætning for en psykisk og social udvikling.

Klatreaktiviteter stimulerer og udvikler grovmotorikken på en sjov måde.

Tynd lang blaa streg

DRIVKRAFTEN BAG PÆDAGOGIK
Det er vores eget engagement der driver værket - der er vores egen interesse der gør børnene og de unge interesserede i det vi sætter i gang.

Tynd lang blaa streg

GRÆNSER
Børnene lærer deres egne grænser at kende og de lærer at bearbejde grænserne, når de først afprøver, hvor højt de faktisk tør klatre op.
For så næste gang - måske efter en længere tænkepause - selv at flytte grænsen en lille bitte tak opad, måske bare 10 centimeter.
Bare grænserne bliver flyttet lidt, så udvikler børnene sig jo også lidt.

Jeg vil hellere sige at grænser kan flyttes frem for at grænser skal overskrides. Det er lidt et spørgsmål om ord, men også i høj grad et spørgsmål om at man ikke skal tvinge eller presse nogen til at overskride deres egne grænser.

Tynd lang blaa streg

SOCIALT
Når det er både attraktivt og "farligt" atprøve en ny tovbane, bliver børnene hurtigt gode til at samarbejde om at stå i række, hjælpe hinanden over de svære steder og give gode råd til hinanden.
Når der er flere børn der klatrer samtidig, så nyder de at snakke og synge og tralle oppe i toppen af klatretræet.

Tynd lang blaa streg

DRENGE OG PIGER
Drengene og pigerne er lige begejstrede for at klatre - dog er pigerne måske mere vedholdende, hvis det er en specielt krævende teknik, og når der er ventetid. Det er måske fordi pigerne vil have voksen hjælp til "det farlige" mens drengene som regel selv kan finde ud af at cykle ned af rutchebaner og klatre helt op i lærketræet. (Helt privat lommeteori !!!)

Tynd lang blaa streg

LEGEPLADSEN
Det er utroligt let og hurtigt med nogle reb, nogen net og et per  hængekøjer, at forandre legepladsen. Børn elsker når der sker noget nyt - det er meget mere vigtigt at finde nogle nye materialer eller nye legeredskaber frem en gang imellem, end at have nogen fine men uforanderlige legeredskaber.

Tynd lang blaa streg

Anders´ KLATRE side
Oversigt - Indhold - Navigation
Velkommen

KLATREBANER

TRÆKLATRING

ANDET

START NU
Svingtov - Bjergbestigning for børn - Fastgøring - Reb - Opkvejling
LETTE KLATREBANER
Zig-zag klatrebaner - Simpel opstramning
SVÆRE KLATREBANER
Eet-reb bane - Krokodiller - Trossekast - Knob - Opspænding
FLERE KLATRE-IDEER
Variationer - Lassokast - Rebstige - Pressenning - Hængekøje - Elevator
TOV-SÆT TIL SKOVTUREN
Rebsæt til klatrebaner sælges

SKOVARBEJDERMETODE
Baggrund i træbeskæring - Udstyr - Metode - Pædagogik
KLATRING MED SIKRING
Baggrund i klippeklatring - Udstyr - Metode - Pædagogik
LUFTIGE IDEER
Death Slide - Hængekøjer
SIKKERHED UDDANNELSE
Udstyr - Ansvar - Uddannelse
KNOB - REB - UDSTYR
Lidt om Knob og reb m.m.
TRÆ OG SKOV
Regler - Sund fornuft - Træpleje

LINKS - LITTERATUR
Kontakter og henvisninger
PÆDAGOGIK
Hvorfor klatre - Alder - Drenge - Piger - Grænser - Legeplads
ERFARINGER
Klatring i Kirkeby
REVY - BILLEDE - 26KB
HISTORIE -"Vulkankrateret"
MERE OM ANDERS
Klatring og andre interesser
SKØJTESEJL - tegning
FUGLEKASSER
Opsætning og motorsav
MERE OM DENNE SIDE
Hvorfor og hvordan
TRÆSKULPTURER
Om mine træskulpturer


Tynd lang blaa streg

Anders Skole Overgaard
Assensvej 140
5771 Stenstrup
Tlf: 62 26 19 43

Web: www.overg.dk/klatreside
Opdateret 19.12.2015
Copyright © Anders Skole Overgaard

Quark
hopper
til toppen
af siden
Hop OP med Quark

Tak for dit besøg på Anders´ KLATRE side, jeg håber du fik noget ud af det.
Skriv til mig, hvis du har kommentarer eller gode ideer.
Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer.


kort tynd blaa streg