Dobbelt ottetalsknobet trækker dig tilbage til |
Anders´ KLATRE side PÆDAGOGIK Alder - Drenge/Piger - Grænser - Variation |
Quark hopper ned til Oversigt |
---|
HVORFOR KLATRE? |
Det er sjovt !!! For både voksne og børn. Klatring er en fascinerende aktivitet, som børnene lever sig helt ind i. De opøver deres koncentration samtidig med at de træner både styrke, smidighed og koordination. Børnenes selvtillid bliver også forstærket hver gang de prøver - og gennemlever "noget svært". Det faste og vante ståsted - jorden - forsvinder, og bliver til et spinkle og gyngende holdepunkt - tovet. Det lukker op for nye indtryk og for ny forståelse af omverdenen. Det "skærper" sanserne. Det gælder om at holde børnenes interesse vedlige og lade dem udvikle deres fysiske færdigheder, for der kommer hurtigt en dag, hvor det stillesiddende liv indendøre kommer til at dominere. |
START MED DET SAMME - Klatrebaner i lav højde |
Klatrebabanerne i lav højde kan du umiddelbart begynde at
lege med og bruge næste gang du tar på skovtur, bare du passer på og tænker dig om. Klatreaktiviteter i lav højde med bare et stykke reb eller to, er meget let at bruge i det daglige arbejde som pædagog - og det er jo det jeg vil reklamere for med denne hjemmeside ! |
KLATRING I HØJDEN - VENT til du har uddannelse og erfaring |
Klatring er en potentielt farlig aktivitet som indebærer risiko for skade eller død for dig selv og andre - og hvis du bruger klatring i dit pædagogiske arbejde, så påtager du dig et meget stort ansvar over for andre personer. Du skal lære om klatring ved en kvalificeret underviser, og så skal du have rutine, før du begynder at bruge klatring i en pædagogisk sammenhæng. |
MOTORIK OG UDVIKLING |
Børns udvikling sker på alle områder, både fysisk og
psykisk, og alle færdigheder skal udvikles i samspil med hinanden, så barnet kan få en
harmonisk opvækst. Det er god latin at den fysiske udvikling også er en forudsætning
for en psykisk og social udvikling. Klatreaktiviteter stimulerer og udvikler grovmotorikken på en sjov måde. |
DRIVKRAFTEN BAG PÆDAGOGIK |
Det er vores eget engagement der driver værket - der er vores egen interesse der gør børnene og de unge interesserede i det vi sætter i gang. |
GRÆNSER |
Børnene lærer deres egne grænser at kende og de lærer at
bearbejde grænserne, når de først afprøver, hvor højt de faktisk tør klatre op. For så næste gang - måske efter en længere tænkepause - selv at flytte grænsen en lille bitte tak opad, måske bare 10 centimeter. Bare grænserne bliver flyttet lidt, så udvikler børnene sig jo også lidt. Jeg vil hellere sige at grænser kan flyttes frem for at grænser skal overskrides. Det er lidt et spørgsmål om ord, men også i høj grad et spørgsmål om at man ikke skal tvinge eller presse nogen til at overskride deres egne grænser. |
SOCIALT |
Når det er både attraktivt og "farligt" atprøve
en ny tovbane, bliver børnene hurtigt gode til at samarbejde om at stå i række, hjælpe
hinanden over de svære steder og give gode råd til hinanden. Når der er flere børn der klatrer samtidig, så nyder de at snakke og synge og tralle oppe i toppen af klatretræet. |
DRENGE OG PIGER |
Drengene og pigerne er lige begejstrede for at klatre - dog er pigerne måske mere vedholdende, hvis det er en specielt krævende teknik, og når der er ventetid. Det er måske fordi pigerne vil have voksen hjælp til "det farlige" mens drengene som regel selv kan finde ud af at cykle ned af rutchebaner og klatre helt op i lærketræet. (Helt privat lommeteori !!!) |
LEGEPLADSEN |
Det er utroligt let og hurtigt med nogle reb, nogen net og et per hængekøjer, at forandre legepladsen. Børn elsker når der sker noget nyt - det er meget mere vigtigt at finde nogle nye materialer eller nye legeredskaber frem en gang imellem, end at have nogen fine men uforanderlige legeredskaber. |
Anders´
KLATRE side Oversigt - Indhold - Navigation |
||
---|---|---|
Velkommen | ||
KLATREBANER |
TRÆKLATRING |
ANDET |
START
NU |
SKOVARBEJDERMETODE |
LINKS
- LITTERATUR |
|
Web: www.overg.dk/klatreside |
Quark hopper til toppen af siden |
Tak for dit besøg på Anders´
KLATRE side, jeg håber du fik noget ud af det.
Skriv til mig, hvis du har kommentarer eller gode ideer.
Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer.