Ankersnubber links

Jeg har samlet nogen gode links om ankersnubber til de sejlere som vil “nørde” lidt selv og læse lidt på engelsk.

Ankersnubber (eller ofte bare kaldet “snubber”) bruges til at lave et fjedrende mellemled imellem anker og ankerkæde og op til båden.
Nogen sejlere bruger TO stk. elastisk tov, og så kaldes det på engelsk “Bridle/Bridles” = “Hanefod”.
I hård vejr vil kæden strækkes mere og mere, og i takt med at man har STØRRE brug for elasticiteten så ankeret ikke får hårde RYK – så bliver kæden strakt og fjedrer mindre og mindre.

Først på siden: Links til artikler om valg af ankersnubber.
Sidst på siden: Links om knob og kædekroge og andre metoder til at fastgøre snubber på kæden.
Allersidst: Link til detaljeret artikel om ankersnubber.

Tursejlere skriver grundig artikel om valg af størrelse på en god og effektiv ankersnubber:

Passagemaker er en website / online magasin for tursejlere, Denne artikel er skrevet af RUDY AND JILL SECHEZ 
Læs selv artiklen her: Sizing the Capable Snubber

De fortæller at deres erfaringer og overvejelser fører dem til denne anbefaling, til ankersnubber af 3-slået nylon (polyamid):

  • En ankersnubber bør være relativt kraftig og relativt lang.
    Deres fornuftige ræsonementer er, at en ankersnubber ikke skal belastes med mere end 7% af brudstyrken fra vindens belastning SAMT den skal så derudover tåle yderligere 7% belastning af brudstyrken.
  • Når snubberen totalt kun belastes med 15% af dens brudstyrke, har den en god levetid, og man kan bedre stole på, at den faktisk ikke har fået overbelastning.
  • NÅR så tykkelsen skal være relativt KRAFTIG, så ræsonnerer de derefter, at snubberen også skal være LÆNGERE, simpelt hen fordi et tykkere tov skal være længere for at give den samme bevægelse / elasticitet og forlængelse, som et tyndere.
  • De lidt kraftigere og samtidig LÆNGERE snubbere fungerer altså meget mere sikkert end en tyndere og kortere snubber. Det er et meget logisk og fornuftigt argument.
  • Der er større sikkerhed imod overbelastning og imod slid, og levetiden er bedre.
  • De fremhæver så også at denne lange lidt kraftige snubber kan tjene flere formål – nemlig som ekstra fortøjning.

Helt generelt mener de, at ankergrej og snubber bør være dimensioneret til “det værste man kan komme ud for” – altså ikke kun det man selv har planlagt, men der skal være plads til det uventede og uvarslede ekstra dårlige vejr.
Alt ialt – artiklen har en masse fornuftige tanker og ideer!

Beregninger og vurdering af spidsbelastning på ankersnubber, skrevet af en professionel rigger: Snubberhead.com:

Jeg samler links og litteratur og videoer om ankersnubber, og vil sætte nye ind efterhånden:

Læs hvad en ankersnubber er: What is an Anchor Snubber or Bridle?
OBS – han bruger begrebet “Snubber” om et enkelt tov der går ned til kæden.
OBS – Han bruger begrebet “Bridle” om en det vi ville kalde en “dobbelt snubber”, altså to tove brugt som “Y” der deles om at tage belastningen, og som går fra kæden foran op til hver side af stævnen. Det er også kendt fra en kort “spilaflaster” med to “Y”-formede forgreninger.
Begrebet “bridle” betyder på dansk “hanefod”, og jeg synes det virker misvisende at bruge ordet “hanefod” i denne sammenhæng. Så synes jeg det er mere klart helt at overtage de to engelske udtryk “Snubber” = et tov / “Bridle” = to snubber-tov som et “Y”.

Valg af tykkelse og længde kan du også få mere vejledning til på denne webside Anchor Snubber & Bridle Size Calculator:
Først vælg om du har enkelt eller dobbelt snubber “snubber” = single line (kun eet tov som snubber). “Bridle” = double line (er to tove ud til ankerkæden).
Her skal man indtaste båd længde, båd vægt først.
Derefter indtaster man Boat Speed @ Anchor (kts) – det er den fart som man forventer at snubberen skal bremse nåd båden bevæger sig frem og tlbage. Man kan passende lade tallet 1 knob stå, det er et pænt kraftigt “surge” = bevægelse fremefter. (engelsk “surge”)
Så kan man lade tallet 12 ved Working Load Limit % stå – det er den “arbejdsbelastning” (i procent af brudstyrken) som man vil acceptere at snubberen skal arbejde ved som maksimum. Det er meget realistisk med 12 % som er valgt på forhånd, 20% ville være en højeste fornuftige langvarige “arbejdsbelastning” som man bør bruge, for at bevare en god levetid for tovet.

Efter indtastning og knappen “submit” – så kommer der et kæmpe skema med røde, grønne og olivenfarvede firkanter.
De grønne er dem hvor belastningen er tilpas lav og skånsom for anker og grej.
Jeg har lavet et eksempel som du kan bruge som vejledning (jeg kan ikke printe siden uden tilladelse):
Jeg vælger disse indtastninger: SI/Metric
—- Snubber single line.
Boat Length (LOA, m) — 10m
Boat Weight (kgs)—- 3000 kg
Boat Speed @ Anchor (kts) —- 1
Working Load Limit %—- 12

Resultat:
Den øverste firkant det er helt grøn betyder at 10 meter snubber på 10 MM tykkelse – 3-slået nylontov vil være passende og det vil bremse båden rimeligt blødt.
Ved “mouse over” får man den besked at man kan drikke vin af højstilkede glas + arbejdsbelastning på sjækler mv = 153 kg.

Kigger man på firkanter (røde) med tykkere tov, med “mouse over” — eller kortere snubberlængde, står der måske at man skal servere cocktails i kaffekrus, fordi ellers vælter det hele 
Bemærk at tykkelsen af tov er beregnet ud fra tomme-mål, og beregningssystemet tager desværre ikke 14 MM tykkelsen med. Det må læserne altså selv sjusse sig til – som et snit mellem 12MM og 16MM. I Danark bruger vi målene i 10-12-14-16-18 MM osv.

Hele hjemmesiden er lavet af en rigger som har mange andre gode råd.

Anchor Chain Calculator:

Denne “ankersnubber-beregner”, er lavet af en meget erfaren tysk tursejler, som også er matematiker.
Han pointerer at især på LAVT vand bliver det afgørende, at have elastisk snubber på sin kæde, fordi på lavt vand ligger kæden stort set ligeud i forvejen.
Han har et meget sigende eksempel med, hvor meget en “exellent snubber” kan reducere spidsbelastningen fra 1300 kg til sålidt “hug” som 175 kg.

Besøg siden Anchor Chain Calculator – han har også en app som man kan købe for en beskeden penge og så kan man få mere detaljerede beregninger af hvordan den bedste ankersnubber skal være.

Ankersnubber videoer:

Ankersnubber: Forklaret meget klart og pædagogisk i denne video:

Boating Anchoring 101: How to use snubbers and anchor buoys | Ep. 155
Han viser deres 3 ”snubbere”: Korte ”pænt vejr- snubber”. Lange snubber til storm med træk til begge klamperne på fordækket samt meget kort uelastisk ”bridle” til ”Mediterranean Moor”  = fortøjning som i middelhavet hvor ens eget anker ligger ude i havnebassinet og hækken går ind imod molen
Også demonstration af ”ankerbøje”.

Ankersnubber video som er lærerig:

Her er en video om hvordan man kan bruge snubber på forskellige måder – både med kædekrog og uden kædekrog:
Se videoen Don Street – Advice on anchor chain rodes.

Her er en enkel video om brug af ankersnubber:

DESUDEN, hvordan man kan bruge sin kædekrog på snubberen og lette anker SELVOM ANKERSPIL SVIGTER.

Video af Steve Goodvin som måler på sit ankergrej i storm:

Her er en kort video af Steve Goodwin,csom ligger i 20 knob vind, = 10 – 12 m/s og måler belastningen på kæden:

Det går fra 150 til ca 300 pund.

Altså belastningen svinger fra 75 kg til 150 kg træk. Steve fremhæver, at han ville reducere spidsbelastningen meget, HVIS han havde brugt snubber.

Men det plejer han han først at gøre i højere vindstyrke.

Steve fremhæver også at båden kun svinger fra side til side med ca 40 grader – det er meget lidt “ankersejling”.

De fleste både ankersejler langt kraftigere, end Steve Goodvins lidt tunge “klassiske” sejlbåd.

Ankersnubber information – websteder og artikler:

Vejledning fra North Marine om ankersnubber:

ANCHOR SNUBBERS – BASIC INFORMATION
De har beskrivelse af formålet med an snubber.
De skriver helt udtrykkeligt i 2. afsnit….”Snubbers are typically made with 3-strand nylon rope because of its elasticity and resistance to rot.”……
De har et afsnit “sizing considerations” – cirka 4 afsnit med hvilken størrelse skal man vælge:
Eksempel 25 fods båd = ca 8-9 meter / 2.500 kg:
Tykkelse 3-slået nylontov polyamid, vælg 10 MM ankersnubbe (de bruger engelske mål 3/8″ = tæt på 10 MM.)
Samme eksempel længden = 0.4 x bådens længde + højde på fribord – det giver for typisk 8-9 meter båd Længde = ca 5 meter

Eksempel 36 fods båd = ca 12 meter / 6.000 kg:
Tykkelse 3-slået nylontov polyamid, vælg 12 MM ankersnubbe (de bruger engelske mål 1/2″ = tæt på 12 MM.)
Samme eksempel længden = 0.4 x bådens længde + højde på fribord – det giver for typisk 12 meter båd Længde = ca 6 meter

OBS Min helt personlige kommentar – North Marine anbefaler betydeligt kortere ankersnubber end mange af de andre fagfolk. Men det er en god og overskuelig vejledning.

Links til hvordan kan kan gøre snubberen fast til kæden på flere måder:

Du får lige nogen links – så kan du nørde lidt ned i detaljerne om hvordan en snubber (enkelt tov) eller “Bridle” = dobbelt tov som et stort V – kan laves:

Hvis man KUN bruger selve tovet, så kan man binde meget sikkert uden kædekrog og beslag der kan blive væk: Bind et såkaldt “rolling hitch” med tovet på kæden.
Læs selv Anchor Snubber & Bridle Design.

Knob / stik bindes på en kæde: læs selv Hitches to Grip Anchor Chain
Der er en fin artikel med mange forskellige effektive knob / stik, (stikhedder det strengt taget, når et tov bindes på en anden ting.).
læs de artikler Darrel Nicholson skriver – han laver forsøg og beskriver det godt.

Brug af moderne ankre: Rigging Modern Anchors af Drew Frye En dygtig sejler der har testet ankersnubber på 100 måder er Drew Frye – som har skrevet en bog om det og skrevet i det samme sejlerblad. Han er meget dygtig og meget saglig.

Videoer om knob: Et af de mange knob til at binde om en kæde: Rolling hitch Der er den fordel ved knobet at det sidder fast – en kædekrog kan måske hoppe af.

Det er også sikkert at bruge en softsjækel – den kan være lavet af 5 MM dyneema og kan gå ind i et kædeled – så får man en sikker samling. En softsjækel holder til meget stor vægt og tåler en del slid.

Forbind snubberen til ankerkæde/tov: Læs selv her Anchor Snubber Bridle Hooks & Other Attachment Methods
– her kan du nederst se, at man kan bruge selve sjæklen – hvor selve den tynde “pind” skal kunne gå ind i et kædeled – ELLER du kan bruge en softsjælkel, som bare skal kunne gå ind i selve kædeleddet. —Ja det var bare lidt om de forskellige metoder – det er jo rart at have flere metoder.

Meget grundig artikel fra SailMagazine.com til dig der vil nørde lidt – på engelsk:

Læs selv artiklen “Anchor Snubber Tips”.
Forfatter: “Jonathan Neeves has been researching and testing everything to do with anchors and anchoring for many years”.
Her er nogen af hovedpunkterne:
Han gennemgår beregning af energien, når en båd bevæger sig frem og tilbage for anker – så får du lidt tal på.
Han forklarer, at kædens “catenary” flader ud, og i hård vind er kæden meget lidt elastisk – hvorimod nylontovet så kan give den ønskede bevægelsesfrihed, så spidsbelastningen bliver lav.
Han gennemgår forskellige måder at bruge enkelt snubber, en pænt vejr-snubber samt en snubber til storm. Desuden foreslår han at man netop bruger “pænt vejr snubberen” SAMMEN med “snubberen til hårdt vejr”, så man har et “system” der giver en alsidig løsning. De to forskellige ankersnubbere kan så supplere hinanden.

Artikel fra Practical Sailor – Drew Frye: What is Ideal Snubber Size? (kræver abonnement)

Læs selv artikeln: What is Ideal Snubber Size?:
Korte ankersnubbere: …” For our purposes, a short snubber is one that is less than one-quarter of the boat length. A short snubber is fine for reducing grinding noises transmitted up the chain and can reduce loads on the anchor, deck hardware, or windlass in moderate conditions. However, a short snubber will be more prone to fatigue and failure when conditions deteriorate.Jeg bringer her korte citater fra artiklen”…..
Lange ankersnubbere: …”Long snubbers of 20 feet or more allow for more stretch. In addition to reducing the load on the
anchor”…
Fjedring ankersnubbere og længden: …”a good working snubber: The rope should stretch between 3 and 6 feet at 20 percent of its breaking strength (the snubbers safe working load) but still be a manageable length. “…