Links om sejlads, sejlsport og teknik

Her kommer en række links om specielt ankerteknik og metoder til ankring.
Her kommer også henvisninger til litteratur om ankerteknik.
Her kommer Links til nytte for sejlere – nok mest rettet til tursejlere – både motorbåd og sejlbåd.

Til orientering er der mange henvisninger og links på de almindelige sider i denne web.
Når jeg forklarer forskellige tekniske detaljer, så henviser jeg MEGET OFTE til de kilder jeg har brugt, eller jeg skriver om mine egne eftaringer, sådan at læserne SELV kan OPSØGE VIDEN og LÆSE VIDERE om detaljerne.

Til orientering er mange af mine sider i denne web inddelt sådan:

  • Generel information med tekst og mine egne tegninger.
  • Mere detaljerede afsnit med links eller henvisning til de vigtigste kilder.
  • Specielle nørdede tekniske afsnit med henvisninger og links til mine kilder.

OBS: Jeg har speciel side med links om:

OBS – Jeg lægger nye interessante links ind her på denne side, når jeg “falder over dem”.
Derfor er de måske ikke med i mine tekster.

Siden er altså lidt en RODEKASSE !!!

Jeg tager altid imod nye ideer !!!

Links / henvisninger specielt om ankerteknik:

Kildehenvisning Dulhunty – Ekspert i ankerteknik (OBS Web ikke aktivt siden dec. 2023 – desværre)

Kildehenvisning Fraysse – Detaljeret web ankerteknik

Læs selv om hvordan kæden strækkes ud i hård vind og mister sin “catenary effect” eller sin fjedrende buevirkning:
Peter Smith – Catenary & Scope In Anchor Rode – Anchor systems for small boats

The Anchor Rode – Making the Connection Det er en kort og meget præcis artikel, som forklarer betydningen af, at der er elastisk tov i ankersystemet når vinden bliver over 10 m/s
Forfatterne har også skrevet en bog om ankerteknik:
Happy Hooking The art of Anchoring. Jeg har ikke læst bogen ASO

Sød video af “The Knotty Professor” om at ankersvirvel må IKKE sidde direkte på ankeret. Der skal være 3-4 kædeled imellem.

Artikel om hvordan man kan beskytte sit kunstfiber-ankertov mod slid på bunden, hvis man forventer “grov bund”:
Chafe Protection for Fiber Rodes af Darrel Nichlson i Practical Boatowner.
OBS man skal måske have abonnement for at læse artikel.

Jeg skriver om plov/klo/ske-anker flere gange:
Det henviser til de moderne ankre af typerne:
— “plov” som CQR og Delta
— BRUCE med 3 “tænder” / “klør”
— Ske-ankre som Rocna og Andre. Engelsk: “scoop anchors”.

God alsidig oplysning om “anker” – på Engelsk: Anchor-wickipedia

Anchoring 101 – Sailing Fail Isle.
MEGET GOD om at ankre op + ankersnubber + RUSTFRI kæde m.v:
Tid inde i videoen minutter – 3:00 Scope
10:00 læg ankerud
11:00 ”Kellet” = Ankerlod er kun en lille hjælp i storm.
12:00 ankersejl = anchor riding sail
13:50 ankerbøje IKKE er smart på grund af de andre idioter.
14 minutter nævner han en ”anchor retriever” en kædestump.
15:00 kædestopper 15 minutter
Ankersnubber 15:20 meget fin demonstration af snubber, filmet og animation
17:00 stainless steel —- RUSTFRI KÆDER –  kæde korrosion – ekspert i metaller 17 minutter
28:10 – svirvel må ikke sidde direkte på ankeret – store sidekræfter
28 :30 splejse 20 meter ankertov sidst i kæden, så er det lettere HVIS man skal kappe ankeret fri (og måske sætte en bøje i tovet?)

SPADE Anchor USA fremhæver at kæde har betydning for at undgå slid – og ellers kun ulemper:
Should I Use Anchor Chain or Rope?
“The main and ONLY advantage of the anchor chain line is that it is the only and perfect mean to avoid chafing of the anchoring rode on aggressive sea beds. Except for this point, anchor chain has all the disadvantages.”… Læs mere her…..

Rocna Anchors knowledge base project:

A collection of information and material relating to anchors, accessories, and using them
– made available to you by Rocna Anchors and partners.

Links om at “ankersejle” / zigzagge for anker.

“Twisting in the Wind” af Drew Frye:
Meget grundig artikel om HVORFOR båden “ankersejler”, og at det giver meget stor ekstra træk i ankeret samt mange forskellige metoder, så båden kan ligge roligt

Meget god artikel om brugen af Ankersejl:
Quit horsing around af Steve Christensen

Riding Sails to Tame Those Anchor-Dancing Boats af Darell Nicholson:
Test af et Delta-ankersejl, som de bedømmer godt.

Størrelse ankersejl:

Her er en forhandler af “Gør Det selv Ankersejl” se størrelserne: Anchor Riding Sail Kit

Citat: …”This Anchor Riding Sail Kit makes a 12.5 sq. ft. sail and is for boats up to 35 feet.”…
Altså 1,2 m² ankersejl på både op til til 11 m.

Og 2,1 m² ankersejl på både op til 15 m.

Producent af ankersejl: Banner Bay Marine har 4 størrelser til forskellige både. 2 m² op til 32 fods båd

Her er også en anden meget god artikel om brugen af ankersejl:
Quit horsing around af Steve Christensen

Ankereksperter fremhæver specielt nylon = polyamid tovværk:

SPADE Anchor USA har artikel om kæde // tov:
Should I use Ancchor Chain or rope?
…”The main and ONLY advantage of the anchor chain line is that it is the only and perfect mean to avoid chafing of the anchoring rode on aggressive sea beds. Except for this point, anchor chain has all the disadvantages”….

og nederst på siden:
…” Of the artificial fibers, the one which has the best elasticity (shock absorbing effect) is polyamide (Nylon, Perlon, Enkalon). As the breaking strength of 10 mm chain is 5 tons, a 16 mm polyamide line will be well suited. (Breaking strain 5.6 tons). Don’t oversize the rope. Yes, you will increase the strength, but at the same time you will decrease the elasticity… and “elasticity” is the secret. “…

Links til firmaer der sælger ankre og ankergrej:

Brunger Export is the factory direct export representative for Danforth Anchors worldwide.
They have a MINIMUM 1000 USD order requirement + shipping costs. Email info@brungerexport.com

Danforth anker kan købes på EBay :

Doug Russell Marine

Doug Russell Marine

Ankersejl af Delta typen:
Banner Marine USA – her kan du se om anbefalede størrelser.
For eksempel 33-46 fods båd, de anbefaler et sejl med 3 kvadratmeter areal.

Links om tovværk konstruktion, styrke og anvendelse:

TYSK – Artikel om de forskellige typer tovværk.
Midt på siden specielt om hvad der er bedst til fortøjninger = “Festmacher”.
Om fortøjninger fremhæver de elasticitet, og her er tov af kunstfiberen NYLON polyamid næsten dobbelt så elastisk som tilsvarende tov af polyester-fiber.
Deres anbefaling til en 10 meter 4 T tung sejlbåd er:
12-14 MM tykkelse
Der bør være 6 fortøjninger ombord:
2 bådlængde til agterfortøjning
2 med længde = dobbelt af bådens bredde til stævnfortøjninger
2 ekstra til manøvreliner og diverse, gerne dobbelt bådslængde.

TYSK:
TAUWERK-TEST Sicher vertäut – das sind die besten Festmacher.
MIDT på denne side er der skemaer over forskellige tov og deres elasticitet.
Bedst til fortøjning er igen kunstfiberen nylon.
De typer der er lavet af “nylon” = polyamid har 9,6% – 11,5% forlængelse ved belastning på 600 kg (~15% af brudstyrken).
Ved samme belastning har polyesterfortøjningerne en elasticitet på ca 3-5%

De har i den artikel, desværre ikke testresultater af 3-slået nylon (det tov som jeg sælger) som efter min vurdering vil have en elasticitet på 14%-15% ved tilsvarende belastning (nemlig 15% af brudstyrken)
Min bedømmelse er at 3-slået nylon er den mest elastiske type.

TYSK – om valg af fortøjninger artikel fra SVB:
So finden Sie die richtigen Festmacher für Ihr Boot
Her gennemgår de fordele og ulemper ved de forskellige typer af kunstfiber: Nylon som det mest elastiske, Polyester og PP Poly-Propylen.
MEN jeg mener at de langt undervurderer betydningen af at nylon er elastisk.

Links om hvordan man kender forskel på nylon, polyester og PP tov:

Se NEDERST på min egen side Elasticitet test af tov # 7 om de forskellige typer kunstfiber.

Her er to artikler om mere præcise bestemmelser af forskellige typer tov, på engelsk:

Flammeprøver af kunstfiber: Rope Burning Characteristics – Artikel fra et teknologisk institut: Tension Technology International (TTI)

Hvordan bestemmer man det ukendte mystiske tovværk: Verifying Material of Mystery Ropes – Artikel i Practical Sailor af Darrell Nicholson

Knob:

Prussikknobet er ikke meget kendt i sejlerverdenen, men det er særdeles simpelt og nyttigt – let at binde og idiotsikkert, fordi det er nemt at se om det er rigtigt.
Man binder det normalt med en “Prussikstrop”, som også bliver vist i denne video:
Se selv videoen her: Instruktionsvideo om Prussikknobet.
OBS Til prussikstroppen er det er vigtigt, at man bruger de mest slid-faste typer som polyester ELLER nylon = polyamid til stroppen, (IKKE PP = PolyPropylen) OBS

Prussikknobet har en lang række varianter som Munter Hitch og mange andre – de kan aalle bruges til at binde en ankersnubber på en kæde.

Links / henvisninger for om sejlads og tursejlads:

Her er en ny webportal til sejlere og leverandører af bådeudstyr:
Sejlere og forhandlere af bådeudstyr får kontakt til hinanden – SailZoo.com

Links om både og vedligehold og om knob

En skatkiste af tekniske oplysninger – se siden L-36.com:

Welcome to L-36.com

Your source for all things sailing and marine. Skrevet af  Allen Edwards
Han har en masse manualer til teknisk grej på båd.
Han har en masse artikler hvor han SELV skriver OG samler links om vigtigt ting for sejlere – jeg nævner i flæng: LynKnow Your Boating Electrical ABCsLine and Rigging

Desuden har han arbejdet med softsjækler: Soft Shackles
Specielt fremhæver han i denne artikel: How to Tie A Button Knot at softsjækler med “Button knot” er ekstra stærke, fordi der går 4 dele ud i undersiden af “Button Knot” – knobet.
Det bekræfter gutterne i “HowNot2” også i deres test:
Softsjækel med Button Knot er 2,2 gange særkere end selve dyneemaen.

Jeg fandt specielt en video hvor han demonstrerer knob, der KAN holde på dyneema: Knots in Dyneema – han viser 4 knob, der KAN holde i dyneema.

Specielt om Dyneema:

How bad are knots in Dyneema? – video af “HowNot2” – ham klatremanden der tester klatregrej.