Snubber – tov der fjedrer

Anbefaling fra Rigging Modern Anchors – af Drew Frye

Anbefalingen er fra hans meget gode bog, side 17:

Snubber længde = 1,3 x bådens længde. (3-slået nylontov polyamid, som er det de fleste udenlandske tekster anbefaler)
HVIS man bruger “single braid” nylontov skal snubberen være 20% længere, fordi det er mindre elastisk.
HVIS man bruger dynamisk klatrereb, kan man nøjes med 1 x bådlængde.

Snubber diameter = 0.008 (længde) x deplacement/7800 exp0,25 (han bruger engelske mål, og hivs man ikke er matematiker, er man jo ydeligererlost)
Snubber tykkelsen kan efter min (ASO) opfattelse, gøres simplere: Vælg som den tykkelse der anbefales fra LIROS også til fortøjning – det svarer nemlig godt til et veldimensioneret ankertov – og så eventuelt et nummer tyndere, fordi det jo netop er meningen at det skal fjedre maksimalt – se mit skema: Vælg fortøjning og ankertov tykkelse.

Beregninger og vurdering af spidsbelastningankersnubber, skrevet af en professionel rigger: snubberhead.com:

Valg af tykkelse og længde kan du også få mere vejledning til på denne webside Anchor Snubber & Bridle Size Calculator:
Først vælg om du har enkelt eller dobbelt snubber “snubber” = single line (kun eet tov som snubber). “Bridle” = double line (er to tove ud til ankerkæden).
Her skal man indtaste båd længde, båd vægt først.
Derefter indtaster man Boat Speed @ Anchor (kts) – det er den fart som man forventer at snubberen skal bremse nåd båden bevæger sig frem og tlbage. Man kan passende lade tallet 1 knob stå, det er et pænt kraftigt “surge” = bevægelse fremefter. (engelsk “surge”)
Så kan man lade tallet 12 ved Working Load Limit % stå – det er den “arbejdsbelastning” (i procent af brudstyrken) som man vil acceptere at snubberen skal arbejde ved som maksimum. Det er meget realistisk med 12 % som er valgt på forhånd, 20% ville være en højeste fornuftige langvarige “arbejdsbelastning” som man bør bruge, for at bevare en god levetid for tovet.

Efter indtastning og knappen “submit” – så kommer der et kæmpe skema med røde, grønne og olivenfarvede firkanter.
De grønne er dem hvor belastningen er tilpas lav og skånsom for anker og grej.
Jeg har lavet et eksempel som du kan bruge som vejledning (jeg kan ikke printe siden uden tilladelse):
Jeg vælger disse indtastninger: SI/Metric
—- Snubber single line.
Boat Length (LOA, m) — 10m
Boat Weight (kgs)—- 3000 kg
Boat Speed @ Anchor (kts) —- 1
Working Load Limit %—- 12

Resultat:
Den øverste firkant det er helt grøn betyder at 10 meter snubber på 10 MM tykkelse – 3-slået nylontov vil være passende og det vil bremse båden rimeligt blødt.
Ved “mouse over” får man den besked at man kan drikke vin af højstilkede glas + arbejdsbelastning på sjækler mv = 153 kg.

Kigger man på firkanter (røde) med tykkere tov, med “mouse over” — eller kortere snubberlængde, står der måske at man skal servere cocktails i kaffekrus, fordi ellers vælter det hele 🙂
Bemærk at tykkelsen af tov er beregnet ud fra tomme-mål, og beregningssystemet tager desværre ikke 14 MM tykkelsen med. Det må læserne altså selv sjusse sig til – som et snit mellem 12MM og 16MM. I Danark bruger vi målene i 10-12-14-16-18 MM osv.

Hele hjemmesiden er lavet af en rigger som har mange andre gode råd.

Anbefalinger fra andre faglige kilder:

Flere steder har jeg set denne anbefaling, som gør valget af tykkelse nemt:
Vælg som den tykkelse der anbefales til ankertov eller et nummer tyndere:
Skema fra LIROS til fortøjning – det svarer nemlig godt til et veldimensioneret ankertov – og så eventuelt et nummer tyndere, fordi det jo netop er meningen at det skal fjedre maksimalt – se mit skema: Vælg fortøjning og ankertov tykkelse.

Andre generelle oplysninger om ankersnubber:

  • Lang tynd nylon absorberer mere energi end kort tyk nylon.
  • 3-slået nylontov er det mest elastiske tov, og det er det som alle de engelsk sprogede kilder anbefaler. Hvis man bruger andre typer tov, for eksempel 3-slået polyester, så har det kun cirka 1/3 elasticitet, så man skal naturligvis have tilsvarende længere snubber.
  • Flettet nylontov som “Handy Elastic” fjedrer 2/3 af det som 3-slået nylon gør – altså bør man vælge lidt længere snubber. “Handy Elastic” er nylontov med flettet strømpe som er meget behageligt at håndtere.
  • 3-slået tov er let at splejse.
  • tov med flettet strømpe er ikke umiddelbart let at splejse – det kan en rigger gøre, og kun når tovet er nyt. Ellers må manbruge knob som “rolling hitch” eller pælestik med en surring eller binde andre pålidelige øjer (Dragon loop er meget robust og sikker).


Sailmagazine skriver at Nylontov er det bedste, og at kædens buevirkning er en myte:

https://www.sailmagazine.com/cruising/anchor-snubber-tips
Nylon is not the only cordage you can use as a snubber. Polyester is also suitable, although it lacks the degree of elasticity of nylon, so you will need longer lengths to achieve the same performance. In the unlikely event you cannot source nylon, then polyester is an alternative, but nylon is the most suitable.
…………………In 30 knots of wind, our 100ft of ¾in chain at a 5:1 scope behaves like Kryptonite wire and offers no beneficial catenary effect…………

The Catenary Myth
In case it is not yet obvious, your chain catenary has finite benefits. In fact, you should assume that, given the amount of chain you can carry and the limited space in many anchorages (which in turn will limit the amount of chain you can deploy) that any useful catenary will effectively disappear at around 30 knots of wind as the rode straightens out. You can choose nylon snubbers for any and every eventuality, from 20 knots to 70 knots—they will offer elasticity for anything the forecaster can throw at you. You simply need to decide what you think is reasonable. For everyday anchoring on a 30ft to 40ft yacht with G30 chain, a 30ft ⅜in or ½in nylon snubber will be adequate, upping the thickness to ⅝in for 40-50ft boats.
…………..While chain is more than adequate for benign conditions, the simple use of 30ft of nylon will greatly increase safety at anchor when winds are above 25 knots and room in the anchorage is limited.

Verified by MonsterInsights