Fortøjning

Fortøjninger fjedrer bedst når de strækker langt, når de ikke er for tykke og når typen af tovværk er elastisk.

Tegningen viser de vigtigste ting for at have både behagelige og sikre fortøjninger.
Først og fremmest skal de kunne fjedre tilpas meget. Mest fjedrende type kunstfiber er nylontov = kunstfiberen polyamid, dernæst PP PolyPropylen og mindst elastisk fiber er polyester.
Desuden betyder det ret meget med de enkelte typer fiber, om det er 3-slået (mest elastisk) eller om det er flettet (mindst elastisk).

Jeg har lavet en række test af tovværk for at vide hvad der er mest elastisk, og nylontov af kunstfiberen polyamid er det mest elastiske.
3-slået nylon har en elasticitet på 10% for eksempel.
Handy Elastic er også nylonfiber tov med flettet yderstrømpe og det har elasticitet på ca 7%
Hvis man har dynamisk klatretov der ikke skal bruges til kaltring mere, så vil det også være særdeles velegnet – det har typisk elasticitet på 10-12%

PP PolyPropylen tov kan også være elastisk som 3-slået tov, men man kan ikke vide det, før man har afprøvet hvordan det fjedrer.

Mindst elastisk er dobbeltflettet polyester og polyester tape – det fjedrer kun 2-3 %.

Jeg vil lægge mere ind om elasticitet på de forskellige typer tov. Ellers se mine tovtest på min FB side.


Dette sæt fortøjninger på billederne er SORT 3-slået nylon polyamid, og længderne er cirka som LIROS anbefaler, og to endnu længere, efter min egen anbefaling:

  • 2 stk. hel bådlængde
  • 2 stk 1½ gange bådlængde
  • 2 stk 2 bådlængder – så har man til de fleste forhold.

Taklingerne har forskellig farve, så det gør det LIDT lettere at hive den rigtige længde frem ????
Taklingerne er syet efter anvisning af Brion Toss – bortset fra at han anbefaler 2 taklinger.

Jeg laver altså een farvet takling og smelter enderne godt.

Tovtest Elasticitet

Se skemaet lige her:
TOV ELASTICITET – Tov test #6

Jeg har lavet en række test af tovværk for at vide hvad der er mest elastisk, og nylontov af kunstfiberen polyamid er det mest elastiske.
3-slået nylon har en elasticitet på 10% for eksempel.
Handy Elastic er også nylonfiber tov med flettet yderstrømpe og det har elasticitet på ca 7%
Hvis man har dynamisk klatretov der ikke skal bruges til kaltring mere, så vil det også være særdeles velegnet – det har typisk elasticitet på 10-12%

PP PolyPropylen tov kan også være elastisk som 3-slået tov, men man kan ikke vide det, før man har afprøvet hvordan det fjedrer.

Mindst elastisk er dobbeltflettet polyester og polyester tape – det fjedrer kun 2-3 %.

Test af tovværk elasticitet Nylontov - PP samt polyester. Elasticitet målt ved 1/10 del af brudstyrken.
Test af tovværk elasticitet Nylontov – PP samt polyester.

HISTORIE skrevet til FB sejlergruppen.

HUSK de ELASTISKE fortøjninger, og HUSK at lægge fortøjningerne, så de fjedrer bedst muligt:

Hvert år sommer skriver sejlere om ”en nat ved Kyrkbakken Ven” – urolig havn, vind og med fortøjninger der hugger og knirker – og alle kæmper med at binde fendere fast under fortøjningerne eller hænge tunge ting på midten af fortøjningen og smøre sulfo på tivet fordi det knirker — så derfor prøver jeg at være på forkant med dette skriveri. Det er altså synd, hvis folk ikke får sovet på sommerturen.

Vi har selv en let båd, så vi mærker MEGET hvis det ”hugger lidt” – og jeg har derfor eksperimenteret en del – her er mine gode råd:

De 3-4 vigtigste ting:

  • Selve fortøjningen er elastisk – og dog have en rimelig brudstyrke og slidfasthed. Tovets type betyder at 3-slået nylontov polyamid er mere end 3 gange så elastisk som dobbeltflettet polyester. (x3)
  • Fortøjningen har et langt ”Stræk” – så det fjedrende stykke er så langt som muligt. Længden betyder at en fortøjning med længde 4 meter er dobbelt så elastisk som en fortøjning der er 2m lang. (x2)
  • Jo tykkere tværarealet af fortøjningen er jo mindre fjedrer den. Tykkelsen betyder at en 18 mm fortøjning kun fjedrer cirka det halve af en på 12 mm.(x2)
  • Fortøjningerne skal kun gå enkelt, hvis man vil have god fjedring.(x2)


Fortøjer man på den MEST UHELDIGE måde, så har man dobbeltflettede fortøjninger af polyster, som er godt tykke (for at have ekstra-stor brudstyrke), og de går kun helt lige ind til broen, og endeligt – de er lagt dobbelt.
Det kan man regne lidt på – hvert af de 4 trin giver en forringelse på: 3 x 2 x 2 x 2 = 16 gange mindre fjedring, hvis man er rigtig uheldig.

Slutresultatet er at båden kan bevæge sig kun 2 cm før det “hugger til” – og havde man brugt de bedst emetoder, ville fotøjningen fjedre 32 cm og stoppe båden blødt.
Det er et lidt ekstremt regnestykke, men det sætter det jo lidt i perspektiv.

Den smarte metode med dobbelt fortøjning:

Det er meget elegant og praktisk at lægge fortøjningen fra klampe om pæl og igen tilbage til båden – og dt er især smart når man har mange ting om ørerne, lige når man kommer ind.
– MEN så kunne det være at man skulle tage en runde til allersidst, når der er faldet ro på, og lægge de vigtigste fortøjninger om, så de ligger ENKELT – så de er mere fjedrende.

Nu til selve typen af tov:

Mange bruger fortøjninger – den slags som Bådeudstyrsforretninger sælger i kilometervis som ”fortøjning” og det er meget ofte dobbeltflettet poluýester – og det er desværre bare meget lidt elastisk.
Og hvis man så har taget dem godt tykke fordi man er bange for brudstyrken – så har man faktisk nogen meget lidt elastiske fortøjninger.

OBS der findes faktisk meget elastiske fortøjninger “Handy Elastic”, som ER flettede udvendigt – det er de meget elastiske ELASTIC -fortøjninger med kerne af netop nylonfiber. Så det kan umiddelbart være svært at se hvad der er uelastisk, bare på tovets ydre.
Handy Elastic er meget fjedrende – de er konstrueret ligesom dynamisk klatrereb som netop SKAL fjedre.

Hvis man kun kan kigge på tovet så kan man bedømme ud fra dette:
ALTSÅ mest fjedervirkning i selve fortøjningen får du således:

  • NYLONtov polyamid og PP polypropylen  (nylontov til de tunge drenge)
  • Treslået tov er generelt mere elastisk end flettet tov AF SAMME KUNSTFIBER (men 3-slået tov af uelastiske fiber kan være “stivere” end flettet tov af nylonfiber) I mit skema kan du se at Handy Elastiv med flettet strømpe, har elasticitet 7% hvorimod “3-slået polyreb” kun har en elasticitet på 2%
  • Tyndere tov

Du får de mest elastiske fortøjninger:

MATERIALET:
Kunstfiber af NYLONtov =polyamid og PP=PolyPropylen

Disse to typer kunstfiber er cirka 65 % mere elastisk end polyesterfiberen.

Tovets opbygning har også meget stor betydning – treslået tovværk lidt mere elastisk end flettet tovværk, fordi fiberne går i spiral (faktisk dobbelt spiral) – som kan strækkes mere.

A – Hvis Polyestertov strækkes 10 cm, vil PP eller NYLONtov strækkes 16 cm (samme længde samme tykkelse).

B – Hvis det er 3-slået, er det også mere elastisk.

C – HVIS du vælger 12 mm tov i stedet for 18 mm tov, vil du få dobbelt så meget fjedring.

BIND LAAAANGT og elastisk:

Helt praktisk, sådan kan du binde med lange “stræk”, se også min tegning:
HVIS du så har mulighed for at lade fortøjningen gå et længere stræk, så det ”aktive fjedrende tov” bliver endnu længere, sår du også mere fjedring:
Fortøjning fra pæl til klampe er måske 2 meter – MEN  kan du føre fortøjningen hen midtskibs, har du pludslig 5 meter lang fortøjning, som så fjedrer mere end dobbelt så meget.

Ind til en bro, kan du måske føre fortøjningen MERE SKRÅT hen langs broen, sådan at ”aktiv fjedrende fortøjning” er 4 meter i stedet for 2 – så har du også her fået fordoblet fjedring.
Måske kan man trække sin fortøjning hen UNDER broen til modsat side (ikke over – så falder folk) eller gennem en ring (som en skødeviser) og langt hen langs broen. Så kan man have måske 7-8 m fjedrende tov i stedet for kun 2m. (pas på slid i en ring)

Der er desuden de ekstra fif og fiduser:

  • Hæng et 8 kg paraplyanker, eller en vanddunk midt på fortøjningen
  • Læg den tykkeste fender under fortøjningen hen over dækket
  • sæt gummikødben på eller bruge 4 dobbelt af det tykkeste elastiksnor, som “schock-dæmper”.


Sov godt i en båd der ikke hugger – god sommer.

PS:  Bådudstyrsbutikkerne BURDE have det i skal bruge – men det er kun i nogen få forretninger der sælger 3-slået nylontov – ofte er det dem der leverer til fiskerne der har det. De fleste bådeudstyrsbutikker sælger dog det meget gode og noget dyrere “Handy Elastic”.
Jeg har i lang tid skrevet om det mest elastiske 3-slåede nynontov og linket til dem der var interesserede, og fortalt demhvor det kan købes. Nu har jeg fundet ud afat det er lige så let, at jeg selv sælger det til folk – så derfor kan du bestille det gode 3-slåede tov hos mig.

PSPS – jeg TROR det er de ufleksible dobbeltflettede polyestertove som knirker i klydsene, men jeg er ikke helt sikker. Vores egne fortøjninger af PP og Nylon knirker aldrig.