5: Fjedrende Ankerkæde/ankertov er afgørende i uroligt vejr

Elasticitet i ankergrejet er vigtigt, så der ikke kommer “hug” ned til ankeret; så kan ankeret kan holde båden i hårdere vind og mere bølger.
Ankerkæde kombineret med elastisk ankertov, er det “ankergrej” der bedst absorberer bådens bevægelser under alle forhold – det skriver Ankereksperterne Fraysse og Dulhunty.
Når man bruger fuld kæde, så bør man i dårligt vejr bruge en kædesnubber / elastisk nylontov, på kæden.
Test af Drew Frye viser at spidsbelastningen kan reduceres til kun 1/3-del ved brug af elastisk nylontov.

Kæde / ankertov elasticitet – fjedrende ankergrej er afgørende i hård vind og uroligt vejr.
Elastisk ankergrej kan absorbere bådens bevægelser, så ankeret ikke bliver rykket løs

I HÅRDT og uroligt vejr, skal ankergrejet fjedre for at undgå “HUG” der løsner ankeret.

Kæden der hænger i en bue har fjedervirkning så længe buen er stor.
Det kaldes “catenary effect” eller “buevirkning”.

Når vind (og bølger) tiltager, får man brug for endnu mere fjedring, MEN samtidig strammes kæden jo mere og mere ud. Og så giver kæden MINDRE fjedervirkning.

Derfor er det vigtigt at der er elastisk tov inde med i “ankersystemet”.

Det er særdeles vigtigt at ankergrejet “forbindelsen mellem anker og båd”, kan absorbere bådens bevægelser, uden at give hårde ryk der belaster selve ankerets hold i bunden, og samtidig skåner det grejet på båden.


Ankergrejet kan sættes sammen på mange måder:

  • Man kan bruge ren kæde (større både med ankerspil) ELLER
  • en kombination af kæde, splejset sammen med elastisk nylontov (mindre både uden ankerspil) ELLER
  • kort kæde og elastisk ankertov til manuel håndtering
  • udelukkende ankertov til mindre både og joller med manuel håndtering.

Under alle omstændigheder bør man vide, hvor meget “ankerkæde/tov” fjedrer under forskellige forhold.

Har man ren kæde, er det måske nødvendigt med en elastisk snubber på ankerkæden i hårdt uroligt vejr.
Kombination kæde og elastisk nylontov giver den bedste fjedring under alle forhold. (Fraysse og Dulhunty)

Kædens buevirkning (catenary effect):
Kæde hænger i en bue og giver “catenary effekt” – Det gælder i “almindeligt vejr” – men ikke i meget hård vind.
I hård vind og storm vil kæden strækkes mere og mere, og når der er allermest brug for at “ankersystemet” kan fjedre, når båden bevæger sig kraftigt op og ned eller rammes af ekstra hårde vindstød, så er kæden næsten strakt og fjedrer til sidst kun 10-20 centimeter – hvor der måske er brug for en fjederbevægelse på 1-2 meter.

Derfor bør kæden have en lang og elastisk “snubber” på i hårdt vejr. Vi bruger det engelske ord for en “anker-støddæmper”.

Det bedste er at lave elastiske snubber af det elastisk 3-slåede nylontov – HVIS man bruger den mindre elastiske 3-slåede polyester-tov, så skal snubberen være mindst dobbelt så lang.

Den elastiske og lange snubber KAN reducere “huggene” fra 163 kg til kun 57 kg: (Spidsbelastningen reduceres ned til KUN 35%) – Læs bogen “Rigging Modern Anchors” af Drew Frye, hvor han har lavet omfattende forsøg, og finder at de mest elastiske “snubbere” kan reducere spidsbelastningen fra 360 pund til kun 125 pund (KILDE: RMA s 13)

Ankersnubber er en “sliddel”: Snubberen skal optage store kræfter og bliver brugt ret hårdt – den SKAL jo fjedre, og arbejde med rimelig stor “arbejdsbelastning” i lang tid og er desuden udsat for slid – så snubberen skal efterses meget ofte.

Måske skal den også skiftes oftere end andet tovværk – især hvis man sejler meget.
NÅR snubberen bliver brugt, så skåner den jo samtidig alt resten af grejet.

Og det allervigtigste er jo at den elastiske snubber fjerner de store HUG der ellers ville rykke i ankeret. Den meget elastiske snubber, betyder altså med andre ord, at din båd kan tåle betydeligt mere dårligt vejr, når du ligger for anker.

“Rigging Modern Anchors” af Drew Frye. Han tester ankerteknik.
“Rigging Modern Anchors” af Drew Frye. Han tester ankerteknik.

Ankertov:

Nylon til ankertov:

Det bedste ankertov er nylontov – altså kunstfiberen “nylon” = med det tekniske navn polyamid.
Kunstfiberen “nylon” er den mest elastiske af de brugte typer kunstfiber – og den har stor brudstyrke samt stor slidfasthed.
Nylontov lavet som 3-slået nylon har en ekstra elasticitet, fordi fiberne går i “spiral” inde i tovet, så fiberne også rumligt kan give fjedring.
Der er også meget elastiske og meget gode typer at nylontov med flettet strømpe som LIROS “Handy Elastic” og “Dynamisk klatretov”.

Næsten alle engelsksprogede kilder, fortæller at nylontov er det bedste til ankertov, fordi det den mest elastiske type kunstfiber, har høj styrke og god slidfasthed, og det synker.

Nylontov elasticitet til ankertov:

Læs min egen test af de forskellige typer tovs elasticitet:
Elasticitet test af tov # 7.

Nylontov bruges meget i vodbinderier og forretninger der sælger grej til fiskerne. Her ved de alt om nylontovets gode egenskaber, og de udnytter naturligvis de forskellige typer til forskellige formål.

Den egentlige betydning af “nylontov” er næsten “lost in translation” i Danmark: Mange kalder et hvilket som helst “plastiktov” for nylontov – og så er alle faglige begreber naturligvis pludseligt væk. Desværre skriver danske sejlerbøger og danske web meget sjældent om den specielle kvalitet af nylontov.

Polyester til ankertov:

3-slået polyester tov kan måske ogå bruges, selv om det har mindre elasticitet end nylontov polyamid, men når ankertovet er langt så giver det jo alligevel en del elasticitet.
Dobbeltflettet polyester er meget lidt elastisk, og er ikke særligt velegnet.
Blytov af dobbeltflettet polyester, er ikke ret elastisk, det er lidt tungt, men ikke mere end at det hurtigt strækkes i hård vind, og så er buevirkningen (og elasticiteten) væk. (jeg har lavet en ankertest # 25 med den slags blytov og det gav et virkeligt hårdt ryk).
Se også min test af elasticiteten her: Elasticitet test af tov # 7.
I Danmark er blytov meget populært, men da det sælges som uelastisk dobbeltflettet polyester, som er uelastisk, kan jeg ikke se fordelen. I England KUNNE man købe blytov som er lavet med flettet NYLONtov – det må være langt bedre, men det har jeg ikke set nogen steder i Danske webshopper.

PP til ankertov:

3-slået PP er i en del fabrikater er også ret elastisk, men det flyder.

Det er temmelig upraktisk med tov der flyder op i overfladen, når der kun er meget svag vind eller vindstille. Men man kan naturligvis binde lidt vægt på tovet i vindstille. Man kan også sikkert med fordel bruge den type der bruges i fiskeindustrien som kaldes “synketov” (altså 3-slået PP med indlagt bly).
PP har lidt mindre styrke end både nylontov og polyestertov, så man skal 2-4 MM op i tykkelsen.

PP har lidt mindre slidfasthed end nylontov og polyestertov, men det er jo normalt meget robust, fordi man bruger det lidt tykkere – og det bruges jo meget i fiskeindustrien.
I gamle-gamle dage da jeg selv var ung og “ingen penge havde vi nok af”, sejlede vi såmænd selv rundt med et foldeanker og 3-slået PP-ankertov.

Hvad siger eksperterne om ankerkæde / ankertov:

Herunder henviser jeg til web og videoer om, hvordan ankerkæde/tov fungerer. Flere fremhæver at kæde og elastisk ankertov, er den bedste kombination. Peter Schmidt fremhæver om “Kædens buevirkning”, at den virker som fjeder og giver fladt træk i ankeret – men det er kun i almindeligt vejr – i stigende hård vind, strammes kæden og fjedervirkningen forsvinder efterhånden. Derfor bør man bruge elastisk snubber, hvis man har fuld kæde.

Ankereksperten Fraysse har en god web:

Jeg vil fremhæve, at han har beskrevet og beregnet meget grundigt, at elastisk nylon-ankertov sammen med ankerkæde er det der bedst absorberer bådens bevægelser, og derfor giver mindst “hug” til ankeret, og mindst belastning på ankergrejet.

Dulhunty skriver om kædens bue som forsvinder i hård vind:

Kæden buer i almindeligt vejr, men i hård vind strækkes kæden mere og mere, og fjedringen forsvinder.

Dulhunty skriver at den mest fjedrende “ankergrej” er kæde sammen med elastisk ankertov.

Peter Schmidt, designer af Rocna ankeret:
Catenary & Scope In Anchor Rode:
Når det blæser mest – så fjedrer kæden mindst – faktisk kun 10-30 cm for en almindelig båd – og så er det at det elastiske tov får meget stor betydning – som snubber – eller ved et sammensat kæde/nylontov system.

Sejlerbladet Practical Sailor:
Den bedste video om ankergrej:
Bemærk 18 min. inde i videoen om “snubber” = elastisk nylontov på kæden. Snubber kan også erstattes af, at man bruger kæde sat direkte sammen med fjedrende ankertov.
Det er jo faktisk også simpelt at bruge. Man skal bare slække mere ud af nylontovet når det bliver mere uroligt.

Eksempler på effektive vægtoptimerede “ankersystemer” til tursejlere – til både med manuel håndtering:

Med “effektiv” mener jeg at ankergrejet har en meget god holdeevne, samtidig med at vægten er ret lav. Det forudsætter at man er opmærksom på at “lægge nok tov ud”, så man får tilpas stor “Scope” / fladt træk.

Et “sæt” ankergrej - BRUCE 10 kg - med lidt kæde og med elastisk nylon ankertov til mindre båd.
Let og effektivt ankergrej: BRUCE, kort kæde samt elastisk nylon ankertov til mindre båd.

Maxi 84 – 28 fod, 3.000 kg:
10 kg Rocna + 5 meter 8MM kæde + 50 m 10MM 3-slået nylontov, er det bedste ankertov han nogensinde har brugt, siger en rutineret og meget erfaren tursejler.
Dette ankergrej, Rocna 10 kg + kæde 7 kg + tov 5 kg har beskeden totalvægt = 22 kg.

29 fod båd – 4.500 kg:
En tursejler med dårlig ryg, brugte et Fortress 11 (3,2 kg) letvægtsanker med 6 meter kæde 6-8MM, og 50 meter 3-slået nylontov 12 MM. Totalvægten på dette sæt ankergrej er kun 14 kg. Men alligevel er det meget effektivt, og Fortress har en formidabel holdeevne i sand og blød bund.
Man skal dog have i tankerne at vippeplade anker, er lidt sårbart overfor tang og sten i klemme mellem plader og skaft – så dette anker skal lægges omhyggeligt. Vippepladeanker er også mindre tolerant overfor stort vindspring.

Vi bruger selv i 19 fods båd udelukkende plovanker med nylontov helt uden kæde. Det holder særdeles godt i sand med Scope 5:1 eller endnu fladere træk.
Vi bruger et 10 MM dynamisk klatrereb med stor elasticitet.

Gå til næste side om ankerteknik: 6: Undgå ankersejle på 6 måder —->