Undgå at ankersejle for anker – Motorbåd

Moderne motorbåde ligger gerne og Zig-Zagger for anker, men det kan du let undgå.
Her er nogen metoder du kan bruge, så din motorbåd ligger støt og “ret for vinden”, uden at ankersejle.

Ret mange moderne motorbåde Zig-Zagger, når de ligger for anker.
De har nemlig ofte ret meget vindfang i den forreste del af skroget, på grund af ruftag / kahyt – og når man så har ankeret fastgjort i stævnen, så er båden tilbøjelig til at “ankersejle” eller zigzagge.

Typisk drejer båden fra side til side med et udsving af bådens vinkel på 90 grader, og trækretningen til ankeret skifter ligeledes 90-120 grader – med ganske få minutter imellem. Det er altså 20-30 gange i timen at ankeret får skiftende trækretning, så det kan løsne ankeret. Samtidig får båden 2-3 gange større vindtryk i yderstilling, så i dårligt vejr kan “ankersejling” forringe ankerets holdeevne betydeligt.

Dette med at “sejle for ankeret” er ofte noget som sejlere og motorbådssejlere ikke forstår ret godt – men det er faktisk nogen simple fysiske love som betyder noget, så der er faktisk let at forstå, og det er også ret let at gøre noget effektivt ved det, NÅR man kender årsagen til at at båden “skøjter rundt”.

Ulemperne ved at “ankersejle” er:

  • I dårligt vejr kan det betyde at ankeret holder alt for dårligt.
  • Det slider på ankergrejet.
  • Det er irriterende. (Jeg selv synes i hvert fald SELV det er hammer-irriterende)

Os der sejler MOTORBÅD, kan jo ikke lige sætte et “ankersejl” agterude (med mindre der er noget rig – faktisk så har fiskekuttere ofte et lille støttesejl agterude), men vi kan gøre andre ting: Se min tegning “BÅD ANKERSEJLER”

Tegning forklarer hvorfor nogen både "ankersejler", og viser flere metoder til at UNDGÅ at ankersejle.
Tegning viser hvorfor en båd “ankersejler” eller zigzagger, og hvad man kan gøre for at undgå det

Os der sejler MOTORBÅD, kan jo som regel ikke lige sætte et “ankersejl” agterude

—– MEN DER FINDES ANDRE FIKSE TING du kan eksperimentere med:
Se min skitse ”BÅD ANKERSEJLER” –  her prøver jeg at vise at det er nogen forskellige teknikker du kan bruge, hvis din båd ankersejler.

VEND BÅDEN – med ankeret fra hækken og din før så vilde båd, ligger helt stille + på de varme sommerdage får du dejlig frisk vind gennem kahytten.

LÆG 1 EKSTRA ANKER UD – læg et hjælpe-anker ud i et ”V” mod vinden, så vil båden ligge roligt. Anker nummer 2, behøver måske ikke være så stort.

“Hammerlock” metoden kan måske bruges.

LIG SKRÅT med hanefod. Bind en “hanefod” så du ligger skråt for vinden, og du kanligge støt når du har eksperimenteret lidt med vinkel log længde hanefod.
Kræfterne fra vinden bliver naturlig større end hvis du lå lige ret for vinden (Fraysse siger ca dobbelt) men trækker et konstant størrelse og konstant retning i ankeret. Så ankeret får “gode abejdeforhold”.

TVÆRBOM med to stk hanefod – og lad ankerkæde/tove hænge lidt slapt – båden vil ligge forbløffende ret for vinden og meget støt. Det svarer til det som am opnår på en katamaren med to stk hanefod – men det fælles trækpunkt skal ligge ret langt fremme, ellers bliver virkningen mindre.

ÆNDRE UNDERVANDSSKROG – Undervandsskroget har stor rolle for balancen – i princippet vil båden jo ligge støt, når undervandsskroget ligger helt fremme (og vindtrykket længere tilbage). Nu bygger man jo ikke lige et dybt stiksværd i stævnen for sjovs skyld, MEN man KAN eksperimentere med sænkekøl og ror, og man kan MÅSKE flytte undervandsskrogets modstand helt frem. med en “drogue” (lille drivanker) tæt ved stævnen.

Litteratur ankerteknik specielt til motorbåd:

Til dig der sejler motorbåd, kan jeg anbefale bogen “Das ist Motorboot fahren” Joachim Schult, hvis du har den mindste chance for at læse det tyske. Bogen har meget koncenteret tekst og er meget grundig.

I afsnittet om ankerteknik skriver han:

Brug to ankre til kontrol: Joachim Schult anbefaler specielt at bruge et ekstraanker, og han fremhæver at man lægger det store til BB (bagbord) og det lille hjælpeanker til STB (styrbord).
Det lille “hjælpeanker til STB kan ligge med en ret kort kæde/tov, så man kan lade det “skrænse” eller glide kontrolleret over bunden mens vinden drejer, ved en frontpassage.
Så kan man lade båden dreje 180 grader om det store hovedanker, og det anker bliver gradvist trukket med rundt.

Fra Joachim Schult ” Das ist Motorboot fahren” side 156: Schwojen am Ankerplatz.

Der er mange andre guldkorn – specielt vil jeg fremhæve hans kapitel om Motorkraft og Brændstoføkonomi – han forklarer meget godt, de specielle forhold der gælder for planende både. Bogen er fuld af guldkorn!!!

“Das ist Motorboot fahren”
Joachim Schult