Ankersnubber hvordan laver man den

Kære gæst – denne ide er desværre ikke blevet særligt velorganiseret – beklager. Men det kommer en dag inden længe.

  • Faktisk bør man dele det op i to forskellige ting:

En spil-aflaster – så sætter man en kort strop ( eller to korte stropper på, sådan at kæden ikke bare hænger i spillet, men hænger i et par solide klamper.

Den anden er det som de på engelsk kalder en “snubber” som er en væsentligt længere strop som har til formål at at der så sidder et ekstra stykke fjedrende tov i “ankersystemet”.

Sagen er at hvis man ankrer på lavt vand, og der kommer hård vind så vil kæden blive strammet hårdere o g hårder op i vindpustene – og jo hårdere det blæser, jo mindre bue er der i kæden – og når det er allemest nødvendigt med fjedring er kæden strakt næsten helt ud —- og en strakt kæde fjedrer ikke mere.

Derfor er det så nødvendigt med et langt stykke elastisk tov – som de kalder en snubber.

I denne video som er meget saglig, ser man 18 minutter inde, at de siger der skal være ca 40 fod = 13 meter elastisk tov – det er altså 3-slået NYLON-tov – polyamid – det er det mest elastiske.

Han siger det skal være “nylonrope” – og det er i bogstavelig forstand nylon – tov som er den specielle kunstfiber “påolyamid”

(i Danmark bruger vi ukritisk ordet nylontov om hvadsomhelst af plastik – det er desværre en misforståelse)

Vil man bruge det mindre elastiske polyester også i 3-slået skal man have meget længere snubber på.

Seamanship - Effective Anchoring

YOUTUBE.COM

Seamanship – Effective Anchoring

Seamanship – Effective Anchoring

Aktiv

Anders Skole Overgaard

Den simpleste måde at lave en snubber på, er faktsik ved “bare” at binde snubberen til ankerkæden med et “rolling hitch” – og eventuelt binde to rolling hitch lidt ved siden af hinanden (godt råd fra tursejler beskrivelse) – Rolling hich har du her: https://www.youtube.com/watch?v=f4mHoUNHoO0

Den tursejler jeg læste fra, sagde at de lavede to rolling hitch på kæden og havde meget langt stykke “snubber” – og BANDT snubberen til en klampe.

Med en lang snubber kan man flytte punktet som slides mest og korte lidt af – det er et stykke reb som slides fordi det bruges hårdt. Det skal altså have ekstra længde, så man kan variere det mest slidte sted.

Det vigtige ved at BINDE til en klampe er at man KAN gøre løs i en kritisk situation (det kan man ikke med et øje om en klampe)

Det mest elastiske oh mest slidfaste tov er nylontov = polyamid fiberen – og ikke bare hvadsomhelst kunstfibertov.

PP er også elastisk men har ikke samme slidstykre. Polyester har væsentlig mindre elasticitet.

Tykkelsen af snubber bør være som dimensionen på det man ellers skulle vælge til ankertov ELLER et nummer mindre, fordi det tyndere tov fjedrer så mere !!!

så det kunne være til en mellemstor sejlbåd 12 mm 3-slået NYLONtov =polyamid

Længden bør være som bådslængden – så er der lidt at “slide af i enderne”

—- i videoen ovenovr havde de 40 fod snyubber som var lige i underkanten sagde de ca 18 minutter inde i videoen.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Man KAN lave snubberen med kædeklo og man KAN lave snubberen som et Y – så der er to lange hen over dækket en i hver side.

fordelen ved at binde Rolling Hitch er at man kan endevende tovet og sørge for at det ikke slider samme sted hver gang.

For en ordens skyld så kan jeg levere 3-slået nylontov = polyamid både sort og hvid — – det er jeg begyndt at sælge fordi bådeudstyrsbutikkerne gider ikke – og ellers skal man til grosisterne som sælger 220 meter ad gangen.

>>>> 

pøj pøj