Ankersnubber DIY – Simple metoder til ”gør det selv” snubber.

Den enkleste metode er, at binde den elastiske ankersnubber direkte på kæden.

Jeg viser nogen ret enkle metoder til at fastgøre snubber på kæden, hvor man ikke behøver en speciel kædekrog .
Det er enkelt og sikkert at binde med “Cleat Hitch” på båden.
Du kan også gøre fast på båden med et splejset øje som ligger over klampen, MEN så kan du bare ikke slække af, hvis der er belastning på.

Simpel opskift på ”ankersnubber” til båd op til 33-36 fod:

  • Brug 10 – 12 MM 3-slået nylontov = polyamid, i en længde på 15-16 m, til ”enkelt snubber”.
  • Bruger du to snubbere (altså to stk hanefod = Bridle) bør tovets tykkelse naturligvis være tilsvarende mindre.
  • Det bedste fjedrende tov er 3-slået nylon eller dynamisk klatretov eller ”Handy Elastic” (som alle er lavet af kunstfiberen NYLON).
  • Hvis du kun har 3-slået PP eller Polyester, så KAN du bruge det til at begynde med, men disse typer tov fjedrer kun det halve, så snubberen skal være tilsvarende længere.
ankersnubber, kædesnubber
Enkleste ankersnubber – bare 3-slået nylontov – man behøver ikke specielle beslag

De simpleste metoder kræver intet andet end det gode fjedrende nylontov!

Metode kun elastisk tov – bind med ”rolling hitch” på kæden:

Rolling Hich kan du se her hos “Animated Knots”.

Fordele ved den helt simple snubber:
Du skal KUN bruge et stykke tov der har gode fjedrende egenskaber.

Ca 1½ x bådlængden og 10-12 MM tykt og gode taklinger (evt. smeltet) i enderne.
Det er nemt at trække slidbeskyttelse over snubber-tovet (haveslange, brandslange m.v.)
Tovet kan endevendes, fordi slides mest hvor du binder om kæden. Du kan korte lidt af, hvis det er FOR slidt.
Med “kun tov” kan du binde og bruge snubber både kort og lang og eksperimentere helt frit.
Det er desuden det billigste, bare med tovet uden dikkedarer.
EKSTRA fordel – du kan altid bruge dit ankersnubber-tov til ekstra fortøjning i specielle situationer.

Ankersnubber, kædesnubber med "Rolling Hitch"
Simpel ankersnubber – 3-slået nylontov bindes m. Rolling Hitch

Metode kun elastisk tov – bind med ”Magnus Hitch” på kæden:

Magnus Hitch er en variant af “Rolling Hitch”.

Jeg har fundet et link til tursejler og rigger som anbefaler “Magnus Hitch”, fordi det er lettere at binde op efter belastning – skriver han.

Der findes et stort antal “låseknob” som alle har det til fælles, at der er stor friktion fordi de har flere “rundtørn”. Mange af dise knob bruges meget ofte i klatresport, så disse knob er velkendte og effektive.

Artiklen “Hitches to Grip Anchor Chain” af Darrell Nicholson, fra det engelske sejlerblad “Practical Sailor” viser nogen af de mange muligheder.

Ankersnubber, kædesnubber bundet med "Magnus Hitch"
Ankersnubber bundet med “Magnus Hitch”

Metode kun elastisk tov – bind med dobbelt ”Rolling Hitch” på kæden:

Man kan jo varere metoden til at binde snubberen – man kan eventuelt binde to “Rolling Hitch” efter hinanden som ekstra sikkerhed. (Ideen fra en sejlervideo)

Den “Bitre ende” af ankersnubberen kan du binde med et “Cleat Hitch”, den kan du altid gøre fri selv om der er belastning på.

Det vil sige at hele din ankersnubber bare behøver at være eet eneste stykke tov, som bare skal have en solid takling i hver ende.

Det er billigt og enkelt.

Ankersnubber, kædesnubber bundet med 2 "Rolling Hitch"
Ankersnubber bundet med 2 “Rolling Hitch”

Fastgørelse på kæden med prussik-strop:

Du kan meget let at lægge en “Prussikstrop” om kæden.

Prussikstroppen skal have en god styrke og kan være lavet af typer tov der er stærke og slidfaste: Polyester, Dyneema og nylontov.

“Prussik Knobet” er at det er næsten det mest “idiotsikre” knob der findes – bare 2 gange rundt, og det er let kan SE, om det er rigtigt lavet.

Nu er vi så bare nødt til at have et “samleled”, som kunne være en softsjækel – den kan så til gengæld være rigeligt stor og tyk.
Du kan naturligvis også bruge en almindelig sjækel eller eventuelt binde tovet ned i selve prussik-stroppen med et solidt knob.

Ankersnubber, kædesnubber sat på kæden med "prussik strop"
Ankersnubber sat på kæden med “prussik strop”

Fastgørelse på kæden med softsjækel:

Du kan sætte ankersnubberen direkte fast på kæden med en softsjækel.

Du kan naturligvis også bruge en almindelig sjækel.

Softsjæklen er blød og kan sandsynligvis bruges i en “blødt” øjesplejs uden kovs, hvis man holder øje med slid.

Ankersnubber, kædesnubber monteret på kæden med softsjækel
Ankersnubber monteret på kæden med softsjækel
Ankersnubber, kædesnubber monteret på kæden med softsjækel
Ankersnubber monteret på kæden med softsjækel

Gør det selv ankersnubber, kædesnubber fra sejlerblad:

Sejleren Ove Schroll har givet mig en “opskrift” på ankersnubber fra et sejlerblad sammen med hans egne billeder:

Ove Schroll skriver:

Vi har to sæt:

  • 1 sæt med 2 stk 1,5 m nylontov.
  • 1 sæt med 2 stk 8 m lange nylontov (Meltemi-snubbere).

For at undgå slidproblemer er de første par meter af snubberne Dyneema, som overhovedet ikke strækker sig og derfor ikke vil glide i klyssene og gnave på stævnen, som nylontovet gør. Har ideen fra et sejlerblad for over 20 år siden.

I det korte sæt er anvendt low friction rings til at samle Dyneema og nylontov.

Jeg har lavet et lille billedgalleri af Ove Scroll´s billeder herunder.

Ankersnubber, kædesnubber - kort - Ove Schroll
Det korte sæt ankersnubbere (1,5 m lange)

Det lange sæt ankersnubbere af Ove Schroll:

På det lange sæt er anvendt almindelige kovse, som er noget billigere.

Endvidere har jeg sat en stump vandslange over Dyneemaen for helt at eliminere slid på stævnen.

For enden af nylontovet har jeg sat en sjækel, fastgjort med et dobbelt fiskerknob / poacher’s knot.

Samme knob er brugt til at fastgøre Dyneemaen til ringen/kovsen.

Endelig har jeg lavet en prusik af Dyneema i strømpe, som går omkring kæden.

Det hele samles med en soft sjækel.
Fordelen ved at bruge en prusik er, at man kan anvende en softsjækel af en ordentlig kaliber i modsætning til en tynd en, der skal gå gennem kæden.

Jeg har lavet et lille billedgalleri af Ove Scroll´s billeder herunder.
Min ege kommentar er, at man skal gerne have længere tampe på de knob man bruger.

Ankersnubber, kædesnubber: Et sæt med dyneema stropper på dækket og 8 m nylontov.
Det lange sæt ankersnubbere (med 8 m nylontov)

Billedgalleri – Ove Schrolls billeder af ankersnubber:

Andre “gør det selv” ankersnubbere:

Using a Snubber on Anchor Rode

Se hans video her…

Han har lavet en ankersnubber af 3-slået nylontov, som han sætter på kæden med en softsjækel.
I den “øverste ende” af den 3-slåede snubber, er der også en almindelig øjesplejs, og her sidder to stykker dyneema-fald, som går til båden, de bindes hver for sig på en klampe. Uelastisk dyneema forebygger slid i klydsene.
Fordelen er også, at så kan snubberen altid slækkes af under belastning.

MIN KOMMENTAR:
Hele hans “sæt ankersnubber” er meget let at lave selv!!!
Hans 3-slåede nylontov er dog temmeligt tykt og ret kort.
Hans softsjækel ser lidt “bøvlet ud”.
De to dyneema-tov sidder kun med “larks head” = lærkehoved stik, det ser usikkert ud.
Men han siger han har brugt det 400 gange, og så kan det jo åbenbart godt holde.

“Gør Det Selv ankersnubber” – tynd elastisk line igennem kæden:

Ide til fri afbenyttelse – den har jeg IKKE afprøvet:
Brug et tyndt elastisk tov, der er trukket igennem et kædeled – og de to lange ender går op til klydset og bindes oppe på dækket på en klampe.

MIN KOMMENTAR:
Det ville være en simpel løsning – en 8 MM og en 10 MM line kan let gå igennem et 10 MM kædeled, og så vil der være stor elasticitet i de relativt “slanke” liner”.
HVIS de to ender går samlet ned og op, er der ikke så meget risiko for slid i kædeleddet.
MEN HVIS de to ender går fra en klampe i den ene side, ned og igennem kæden og op til den anden klampe, vi der være stor risiko for slid, hvor linen går igennem kædeleddet. Især hvis båden ligger og “ankersejler”. (Altså hvis båden svinger fra side til side)