Skemaet kan bruges til at vælge tykkelsen af nylontov.
3-slået nylontov – kunstfibere polyamid – har stor elasticitet og er meget velegnet til fortøjning og ankertov, fordi det har stor elasticitet, stor styrke og slidfasthed. Det synker også.
Skemaet er gentegnet fra LIROS anbefalinger, og jeg har sammenlignet det med anbefalingerne i Earl Hintz bog “The Complete Book of Anchoring and Mooring” – og det passer ret godt sammen.
Skema til valg af tykkelse 3-slået nylontov til fortøjning, ankertov og ankersnubber
Skemaet kan bruges til valg af tykkelsen af 3-slået nylontov, ud fra bådens længde og eventuelt hvor tung båden er.
Faste fortøjninger bør være til den sikre side.
Turfortøjninger kan måske godt være noget slankere, så man ligger ekstra godt og blødt affjedret på tur. Man jo har oftere tilsyn og kan justere og eventuelt doble op, hvis vejret bliver værre.
Ankertov svarer ret godt til dimensionen af fortøjninger, hos de fagbøger jeg har undersøgt, så man kan også vælge dimensionen på sit ankertov fra denne tabel.
Til ankersnubber kan man med fordel vælge et nummer mindre end ankertov, for at give mere fjedring. Det skriver Drew Frye, som har lavet en masse test af ankersnubber i bogen “Rigging Modern Anchors”.
Jeg har skrevet mere om ankersnubber på denne side, hvor der også er henvisninger til flere kilder: Snubber – tov der fjedrer.
Hvor meget kan man stole på tabellen?
Man er nødt til at vurdere bådens vindfang og bådens vægt, samt hvor udsat båden ligger. Med hensyn til slid, har det jo også stor betydning, hvor ofte man tilser båden. Der er også “huller” i tabellen, så det vil under alle omstændigheder være nødvendigt, at man laver en helt individuel vurdering.
Sammenligning med andre kilder:
Earl Hintz bog “The Complete Book of Mooring an Anchoring” har en anbefaling af dimensioner til ankergrej på side 179, som jeg ikke kan kopiere på grund af ophavsret. Hvis man følger denne tabel med tal fra LIROS, så tager man også højde for ekstra tunge både – det har E. H. ikke med i sin tabel.
Jimmy Green Marine har en anbefaling til dimensioner på ankertov samt ankerkæde, baseret på oplysninger fra LIROS, og desuden har de mange detaljer om ankerkæde.
Læs her Jimmy Greens meget detaljerede anbefalinger til fortøjninger:
Jimmy Green Marine har en anbefaling der ligger tæt op ad det skema “3-slået nylontov: Anbefalet tykkelse….” som jeg har “gentegnet fra LIROS, som du også kan sammenligne med, se den her:
Mooring Warps Size Guide – General guide for determining the diameter of your mooring lines. Til turfortøjninger, hvor du har 2-4 fortøjninger til at holde båden, brug denne tabel: Benchmark Rope Diameter Guide for Multipoint Mooring Alongside Lines
OBS Tommelfingerreglen om LÆNGDEN af fortøjninger i forhold til bådlængde, passer ikke godt for større både:
Tommelfingerregellen siger for og agterfortøjning = 1½ x bådlængde,men det bliver overdrevet langt for større både! Tag et kig på Jimmy Greens side om længder og brug af fortøjninger – de har en interessant bemærkning om LÆNGDEN – læs selv: Mooring Warp Length and Configuration Guide
Forskellige typer kunstfibertov egenskaber: Nylontov (polyamid), Polyester og PP PolyPropylen:
Disse 3 typer er de mest brugt til de “almindelige” formål, hos sejlere, og dem som en del sejlere desværre ikke skelner imellem. Jeg skriver her slet ikke om de nyeste specielle dyneema, fordi de er dyre og sejlerne ved GODT at det er totalt uelastisk og perfekt til fald og andet. Jeg snakker heller ikke om PE som bruges til fiskenet og vandskiline for eksempel.
- Nylontov polyamid er meget elastisk især den 3-slåede type. Det har høj styrke og høj slidfasthed (på grund af højt smeltepunkt ca 215 gr C.) Det er meget velegnet til ankertov, ankersnubber samt fortøjninger isæt til store både. Nylontov bruges i katresport til dynamiske klatrereb, netop på grund af den store fjedring, så man kan blive “bremset” ved et styrt, uden at kroppen bliver revet i stykker.
- Polyestertov har samme styrke som nylontov – så styrkemæsseig er det lige godt.
Slidfastheden er også lige stor – det er fibernes høje smeltepunkt, som giver “slidfasthed”.
Polyester bruges i klatrsport til “statisk tov” netop fordi der har lille fjedring, f. eks til tovbaner og rapelling. I klatresport gør men MEGET ud af at skelnem mellem nylon/dynamisk og polyester/statisk tov – denne skelnen er desværre i høj grad gået i glemmebogen i sejlerverdenen. Det er derfor jeg selv gør ekstra meget opmærksom på disse forskelle, og derfor skriver jeg ofte om det i forskellige sejler-grupper på FB.
Der er altså væsentlig forskel på elasticiteten, og desværre er viden om det elastiske nylontov “lost in translation” her i Danmark.
Jeg har kun fundet en eneste logiske forklaring på at det er “glemt”, som KUNNE være at nylontov tidligere havde mindre holdbarhed. Moderne nylontov er godt UV beskyttet, og det bekræftes jo af at det bruges meget i fiskeri til tov og net.
Ellers er der ikke nogen grund til at det er “glemt” i danske bøger og på danske hjemmesider om ankerteknik.
LEVETID TOV: HVIS man går efter det tov der har den allerstørste vejrbestandighed, så fortøjninger kan hænge i mange år ude i sollyset, så er polyester tov måske det bedste valg, men så går man jo altså glip af elasticiteten. Nylontov har måske lidt kortere levetid end polyester, men en lidt mindre levetid, er jo en ringe “pris” for at kunne udnytte de særdeles gode elastiske egenskaber i mange år. Undgå opbevaring ude i solen i længere tid. - PolyPropylen = PP har lidt mindre brudstyrke end nylon og polyester, og har i nogen af de kvaliteter man kan købe ret høj elasticitet, så det kan også være velegnet til fortøjning – især til mindre både. Vælger man det til fortøjning, skal det være lidt tykkere end Nylon eller Polyester. PP flyder, så det er ikke så velegnet til ankertov, medmindre man tynger det ned; Så kan det være udmærket med en rimelig elasticitet. PP er meget robust og bruges også meget i fiskeindustrien. Det er også meget brugt i forskellige brune kvaliteter på veteranskibe, da det ligner naturfiber. OBS det “NAVY-Flex” jeg har testet, havde en ret lille elasticitet – kun 4%
Formelle krav til fortøjninger:
På en del danske websider på nettet, kan man finde anbefalede tykkelser på fortøjning, fra havne og forsikringsselskaber.
Men de er MEGET OFTE udtrykkeligt skrevet som KRAV om specifikt polyester tov og KRAV om mindstetykkelse.
Det er underligt at, mange havne og forsikringsselskaber stiller KRAV om polyester-fortøjninger, fordi det er langt mindre elastisk end nylontov = polyamid. Hvis man BÅDE kræver polyester-tov SAMTIDIG med stor tykkelse på tovet, så bliver tovet endnu mere u-elastisk. Det er ulogisk fordi spidsbelastningerne med uelastisk tov bliver meget større, end hvis det kan fjedre. Det bliver derfor absolut nødvendigt med gummikødben eller fjedre. Og de giver alligevel ikke ret meget fjedring – kun 5-10 centimeter.
Nylontov og polyestertov har samme brudstyrke, og nylontovet er langt mere elastisk, så det vil blive langt bedre fortøjninger med tov af kunstfiberen nylon. Polyestertov fjedrer næsten ikke noget, og det bør KUN bruges til fortøjning, hvis der er gummikødben på.
Levetid de faste fortøjninger:
HVIS man vil have fortøjninger der er ude hele året rundt, og man vil have den største levetid, er Polyesterfiber måske det bedste valg, selvom elasticiteten er kun ca 1/3-del. HVIS man vælger polyester, så vælg en 3-slået polyester som trods alt, har en vis fjedring, i modsætning ti dobbeltflettet polyester som er meget U-elastisk.
Dette er ikke et problem med turfortøjninger, som jo ikke behøver at være ude i sollyset hele året rundt – det kan man jo netop opbevare væk fra konstant sollys, når man ikke lige er på tur.
Det er lidt underligt at viden om “Elastisk nylontov er det bedste til at formindske ryk og hug” er gået tabt, når der bliver skrevet om fortøjninger og ankertov på dansk.