Med sejlbåd er det indlysende at man lægger ruten efter vind, bølger og strøm.
Med en motorbåd kan man måske tro, at det er bedst at vælge den korteste rute.
Os der sejler motorbåd, kan også en gang imellem have fordel af at sejle en omvej, for at undgå at “hamre pæle”.
Forleden (20. maj 2023) oplevede vi et godt eksempel, som jeg vil forklare her:
Anbefaling til nye motorbådssejlere – husk at tænke på andre ruter!
Du måske kan få en langt mere afslappet tur, ved at lægge ruten om for at undgå de værste bølger.
Det er især vigtigt når man har familien med ude 🙂
OBS vores båd er robust 19 fod Flipper 570 med 60 HK – men der er jo en grænse for, hvornår det er bekvemt og behageligt.
Enhver bådstørrelse har SIN egen grænse for hvad der er behagelig sejlads.
Har du en båd der en 1½ m længere end vores, så vil du næsten ikke engang mærke disse bølger – men DIN grænse ligger så bare et andet sted!
Vi fik nemlig friske og krappe bølger lige imod, og båden hamrede mere end det var behageligt.
Her fortæller jeg dette eksempel på, at MOTORBÅDE en gang imellem MED FORDEL kan lægge en kurs, der IKKE er den direkte og korteste rute.
Sejlbåde sejler i sagens natur i zigzag på kryds, så sejlbådssejlere er formodentlig mere vant til at følge vind og bølger,så jeg skriver det mest til motorbådssejlere.
Vi har i tidens løb hørt mange spørgsmål og mange forklaringen om ”hvordan sejler jeg fra X-havn til Y-havn”, men ofte glemmer man at snakke om vejrets betydning – vindretning og især BØLGER er vigtig for motorbåden.
Vind og bølger (samt naturligvis strøm), kan betyde at der er mange forskellige ”den bedste rute” fra X til Y.
Og til især NYE motorbådssejlere, vil jeg især gerne fremhæve at man med NOGEN GANGE med fordel kan flekse sin rute.
Jeg tænker også lidt på, om det med ”autorute” betyder, at nogen sejlere MÅSKE bare lader aoturuten bestemme.
HUSK at det altid er dig / jer selv, der skal bedømme og vælge den bedste rute til den helt aktuelle situation.
Husk også, at vejret kan skifte på 5 minutter – så vær parat til at ÆNDRE ruten.
MIT EKSEMPEL – VORES aktuelle situation:
Lille dagstur rundt om Bjørnø i det Sydfynske Øhav – totalt idyl – nærmest havblik hele dagen,
indtil om eftermiddagen, hvor vinden tiltog fra Ø eller måske var det ØSØ —- fuldstændigt som forudsagt af DMI.
Vi var på hjemturen ogholdt en afslappet 12-15 knobs fart hjem langs Bjørnø – vinden tiltog og bølgerne byggede hurtigt op, fordi bølgerne havde frit løb fra SØ.
Vind og bølger blev bare LIDT mere anstrengende end forventet – Vi vi hoppede og dansede lige imod bølgerne, selv med kun 12 knobs fart.
Vinden var ifølge DMI 7,7 m/s med vindstød 11,1
Vi observerede vind fra ØSØ og spredte skummende bølger. Det svarer også til jævn / frisk vind efter vindstyrketabellerne.
Vejret var overhovedet ikke kritisk eller risikabelt – Det var bare lidt anstrengende at tæske i bølgerne.
Vi havde jo bare indstillet os på at komme hurtigt hjem og få en is i Fjellebroen havn – så nu ville vi egentlig gerne lidt bekvemt og hurtigt hjem.
Vi kunne ikke fortsætte med de 12 knob lige imod bølgerne – det hamrede for meget: HVAD SÅ?
ENTEN skulle vi slå ned til LAAANGSOM fart og møjsommeligt tage alle bølgerne — en for en — laaangsomt for ikke at skovle vand ind over stævnen. Det ville være kun 6-7-8 knobs fart.
ELLER vi kunne holde vores fornuftige marchfart i bølgerne på 12 knob, og så sejle SKRÅT på bølgerne – og altså nærmest krydse som en sejlbåd.
Faktisk sejler jeg på den måde, fuldstændiogt som gør i en sejlbåd – i små buer hele tiden, for at “glide af” på de største bølger.
Den 3. mulighed at sejle tilbage bagom Bjørnø og holde os helt fri af bølgerne (undtaget et kort stykke), KUNNE vi have brugt, HVIS vejret var blevet betydeligt værre.
Men så slemt var det da heller ikke.
Billederne er screendump fra Navionics som viser turen, og forskellige ruter.
REGNESTYKKET De 3 muligheder A – B – C :
A: Den lige rute til ”hjørnet ved Svelmø” = 2,8-2,9 NM – sømil. Forbruget ville blive højere, end ”økonomisk fart”, fordi 8 knob i bølger er midt i vores mest u-økonomiske fartområde.
B: Vores faktiske rute – hvor vi valgte at sejle skråt imod bølgerne, og helt inde på det lave vand ved Avernakø, hvor bølgerne er små, blev på 4,4 NM – sømil.
Farten var cirka 12 knob, som er en rimeligt brændstof-økonomisk for os.
Vores sejlede rute blev 50 % længere på 4,4 NM – sømil.
C: Havde vi valgt ”bagvejen” = bag om Bjørnø for (næsten) helt at undgå bølgerne, var turen blevet fordoblet, nemlig 6,1 NM sømil, men også med en rimelig økonomisk fart på 12 knob.
HVIS vejret var blevet endnu hårdere, KUNNE vi have valgt den rute og næsten helt undgå store bølger.
KONKLUSION:
Ved at sejle en omvej på ekstra 50% længde, slap vi for en masse tæsk i bølgerne, og har sandsynligvis ikke haft ret meget mere forbrug, end hvis vi havde taget den helt lige rute.
Vi har altså haft en langt mindre anstrengende tur, UDEN at bruge ret meget mere tid og brændstof.
Anbefaling til nye motorbådssejlere:
Husk at tænke på andre ruter end den direkte.
Du måske kan få en mere sikker og mere afslappet tur, ved at lægge ruten om for at undgå de værste bølger.
Det er især vigtigt, når man har familien med ude.
Nyt eksempel på
“Læg ruten om HVIS …”
Her oplevede vi i samme farvand fuldstændigt tilsvarende en uges tid senere – men nu med vinden og bølger fra modsat retning – denne gang frisk vind fra V.
DMI havde ganske rigtigt forudsat lidt frisk og kold vind om natten og om formiddagen. Vi tog bare for tidligt afsted og fik “det hele i næsen”.
Ud for Svelmø var det helt klart at kursen direkte Vest ville være en dum gang “pælebanken”, så vi fortsatte skråt mod bølgerne, ind til “Drejet” på Avernakø.
Resten af vejen sejlede langs stranden, slap for bølger og kunne igen plane fornuftigt op til Avernakø Havn.
Denne omvej kan GODT betale sig, fordi turen bliver langt mere behagelig, og turen tager sandsynligvis heller ikke længere tid.