Moderne motorbåde ligger gerne og Zig-Zagger for anker, men det kan du let undgå – her er nogenmetoder til motorbåden:
Moderne motorbåde ligger gerne og Zig-Zagger for anker.
De har nemlig ofte ret meget vindfang i den forreste del på grund af ruftag / kahyt – og når man så har ankeret fastgjort i stævnen, så er båden tilbøjelig til at “ankersejle” eller zigzagge.
Typisk drejer båden fra side til side med et udsving af bådens vinkel på 90 grader, og trækretningen til ankeret skifter ligeledes 90-120 grader – med ganske få minutter imellem. Det er altså 20-30 gange i timen at ankeret får skiftende trækretning.
Det er lidt synd:
Det er irriterende (jeg selv synes i hvert fald det er hammer-irriterende)
Det slider på ankergrejet
I dårligt vejr kan det betyde at ankeret holder alt for dårligt.
MEN HELDIGVIS er det ikke så svært at undgå at zigzagge hele tiden, se min tegning “BÅD ANKERSEJLER”
Os der sejler MOTORBÅD, kan jo ikke lige sætte et “ankersejl” agterude (med mindre der er noget rig – faktisk så har fiskekuttere ofte et lille støttesejl agterude)
Os der sejler MOTORBÅD, kan jo ikke lige sætte et “ankersejl” agterude —– MEN DER FINDES ANDRE METODER du kan eksperimentere med:
Se min skitse ”BÅD ANKERSEJLER” – her prøver jeg at vise at det er nogen forskellige teknikker du kan bruge, hvis din båd ankersejler.
VEND BÅDEN – med ankeret fra hækken og din før så vilde båd, ligger helt stille + på de varme sommerdage får du dejlig frisk vind gennem kahytten.
LÆG 1 EKSTRA ANKER UD – læg et hjælpe-anker ud i et ”V” mod vinden, så vil båden ligge roligt. Anker nummer 2, behøver måske ikke være så stort.
“Hammerlock”. Enstra anker lige under stævnen, kan måske bruges.
LIG SKRÅT med hanefod. Bind en “hanefod” så du ligger skråt for vinden, og du kan ligge støt når du har eksperimenteret lidt med vinkel log længde hanefod.
Vindtryk bliver større, på skrå, men det vil alligevel være langt bedre end at zigzagge.
BRED BÅD – to stk hanefod TVÆRBOM: Båden vil ligge meget støt. Det svarer til det som man opnår på en katamaran med to stk hanefod – men det fælles trækpunkt skal ligge ret langt fremme, ellers bliver virkningen mindre.
BRED BÅD – To stk hanefod: På meget brede både / trawler-type, kan to stk hanefod til bådens bredeste del kan måske klare det.
ÆNDRE UNDERVANDSSKROG – Undervandsskroget har stor rolle for balancen – i princippet vil båden jo ligge støt, når undervandsskroget ligger helt fremme (og vindtrykket længere tilbage). Nu bygger man jo ikke lige et dybt stiksværd på en båd for sjovs skyld, MEN man KAN eksperimentere med sænkekøl og ror, og man kan MÅSKE flytte undervandsskrogets modstand helt frem. med en “drogue” (lille drivanker) tæt ved stævnen.
Læg to ankre ud i “V”:
Motorbådssejleren kan bruge et “hjælpeanker” til at lægge ud et “V”.
Så vil båden ligge meget stabilt og roligt.
Hjælpeanker behøver ikke holde ret meget, fordi de deler belastningen.
Vi bruger selv et ganske lille BRUCE-kopi som vi kalder “babyanker”, det fungerer meget fint sammen med “det store”.
Vend båden – det virker for motorbåd:
Du kan ikke lige sætte et “ankersejl på din motorbåd, men prøv bare at vende båden, du vil blive meget overrasket over at du pludselig ligger HELT stille og roligt !!!
Og på en sommerdag får du kølig gennemluftning.
Litteratur ankerteknik specielt til motorbåd:
Til dig der sejler motorbåd, kan jeg anbefale bogen “Das ist Motorboot fahren” af Joachim Schult, hvis du har den mindste chance for at læse det tyske. Bogen har meget koncenteret tekst og er meget grundig.
Specielt om ankring skriver han:
Brug to ankre til kontrol: Joachim Schult anbefaler specielt at bruge et ekstraanker, og han fremhæver at man lægger det store til BB (bagbord) og det lille hjælpeanker til STB (styrbord).
Det lille “hjælpeanker” til STB kan ligge med en ret kort kæde/tov, så man kan lade det “skrænse” eller glide kontrolleret over bunden mens vinden drejer, ved en frontpassage.
Så kan man lade båden dreje 180 grader om det store hovedanker, og “hjælpeankeret” bliver gradvist trukket med rundt.
Fra Joachim Schult ” Das ist Motorboot fahren” side 156: Schwojen am Ankerplatz.
Der er mange andre guldkorn – specielt vil jeg fremhæve hans kapitel om Motorkraft og Brændstoføkonomi – han forklarer meget godt, de specielle forhold der gælder for planende både. Bogen er fuld af guldkorn!!!