Tripline og hvordan du kan frigøre dit anker

Triplinen sidder i bagenden af ankeret, så man kan trække ankeret fri fra en forhindring.
Der er andre metoder for at få et anker fri, hvis det sidder fast i en forhindring.

Resume

Forskellige måder at bruge en tripline.
Fordele og ulemper ved tripline
Man bør kun bruge tripline ved stor risiko for at ankeret sidder fast.
Andre måder at få ankeret løs
Links til artikler om tripline

Tripline – hvad skal vi bruge det til?

Triplinen sidder i bagenden af ankeret, så man kan trække ankeret fri fra en forhindring.  Hvis man bruger en flydebøje i enden af triplinen, er det en venlig orientering til andre sejlere om, hvor ankeret ligger.

Tegning med forskellige måder at bruge “tripline”

1: Traditionel Tripline

I bagenden af ankeret i ”øje til tripline” sætter man sin ”tripline” med længde lidt mere end vanddybden med en fender eller bøje.

Den er kun praktisk hvis der ikke er for meget tidevand.

Det marker dit ankers position, men der er risiko for at andre får din tripline i skruen eller at de forveksler din ”tripline-bøje” med en fortøjnings-bøje / mooringsbøje. Og så er der for alvor lagt op til en masse roderi.

Øje til tripline i bageste ende af ankeret
Øje til tripline i bageste ende af ankeret

2: Tripline med bøje og et lod

I tidevandsområder kan du forbedre din ankermarkering med et lod, sådan at triplinen hele tiden holdes stram og lodret. Men hvis der er stærk strøm, bliver din bøje måske trukket med, og hele linen strakt ud. Det er næppe et problem i Danmark.

3: Tripline med speciele markeringsbøje med indvendig spole

Der er specielle markeringsbøjer på markedet, med en line der rulles ud eller ind efter vanddybden.

4: Tripline uden bøje  

Triplinen føres tilbage til båden, den har samme længde som ankerkæde/tov.
Så markeret den ikke ankerplaceringen, men du kan altid trække ankeret baglæns op. Du risikerer at triplinen og ankertov/kæde bliver snoet sammen.

5 Kort neddykket tripline

Ligesom den foregående (Nummer 4) med nogen små flydere til fiskenet på triplinen – men denne tripline skal kun have længde som lidt mere end vanddybden over ankeret.

Det er det mest alsidige system og det mest praktiske, efter hvad flere erfarne tursejlere beretter.

Det kaldes af en engelsk sejler ”Hidden tripline” i en artikel, som jeg linker til sidst på siden.

6  Kort flydestrop

Den skal være så kort, at både der sejler hen over dit anker IKKE kan nå af hænge fast i den.

Med en kort line med et lille fiskeflåd i bagenden af ankeret, kan du snorkle og SE dit anker. Så kan du dykke ned med en line med en solid karabinhage, og let klipse en lang line i din ”korte flydestrop”, hvis det bliver nødvendigt.

Denne ”korte flydestrop” er den metode, der giver mindst “kluddermor” og mindst praktisk besvær, men det forudsætter jo, at du har lyst til at snorkle og dykke.

Lang "tripline" kan nemt give en masse kludder
Tripline med en fender brugt under mine egne ankertest.

Fordele og ulemper ved tripline på ankeret

Fordele ved tripline

Andre sejlere kan se hvor dit anker ligger.

Hvis du vil bruge metoden med at lægge ”2 ankre i V”, er en lille bøje over ankeret en fordel så du kan orientere dig om HVOR dine ankre ligger.

Husk at din trip-line skal have en passende tykkelse, så du kan holde ordentligt fast, hvis du en dag skal bruge kræfter for at løsne ankeret.

Ulemper ved tripline

Andre sejlere kan få linen i skruen hvis de sejler hen over.

Husk at jo mere reb og bøjer du skal bakse med, jo større er risikoen for ”kluddermor”.

Min egen mening

Min HELT PERSONLIGE mening er, at man skal undgå tripline, hvis ikke der er stor risiko på ”uren bund”.

Og det samme skriver Drew Frye, i den artikel jeg linker til sidst på siden.

Jeg har kun brugt “almindelig tripline med en fender” ved mine ankertest på MUDDERBUND, som er lige udenfor vores havn, hvor der er risiko for gamle mooringer på bunden.

Et Danforth anker kan trække triplinen ned igennem mudderet og trække en fender med ned i mudderet. Det kan give en fantastisk masse kludder og mudder hvis man er lidt uheldig – se mit billede.

Det har jeg oplevet flere gange under mine MUDDER ankertest, så i mudderbund bør bør triplinen være noget længere.

Til almindelig tursejlads bruger jeg ”kort flydeline” på ankeret, og desuden så maler jeg også ”PANG-farve” eller sætter orange reflekser på mine ankre. Det gør det meget let at se et anker på bunden og flytte det, når det er varmt og dejligt badevejr.

Ankeret har skåret sig dybt ned og trukket triplinen med ned i mudderet
Ankeret har skåret sig dybt ned og trukket triplinen med ned i mudderet

Andre måder at sikre sig imod, at ankeret bliver ofret til havguden Neptun

Sea Grip kan ”skrues løs” – det er en svensk ankertype som kan skrues fri  Det vil være godt i et ”urent område”
Metoder til at løsne ankeret – snor og kædestrop   
Viking med ”Puller Groove” så en strop kan få fat og løfte ankeret bagud og op