ABC om valg af anker til “Dagligt anker”, Ekstra anker og længde af ankerkæde/tov.
Resume for denne side
De vigtigst egenskaber for et anker.
Valg af anker til “Dagligt anker”, anbefales moderne Plov/Klo/Ske anker, med en god spids som generelt er godt til at trænge ned i mange bundtyper. De bedste moderne ankertyper har høj holdeevne på i forhold til egenvægten.
Til Hækanker eller ekstraanker, anbefales ofte Danforth typen, fordi det er meget velegnet i både sand og mudder, specielt når trækket er konstant retning. Det kan også bruges i specielle situationer som “varpanker”.
Man kan have flere typer ombord, langtursejlere har måske et Stormanker.
Længde ankerkæde/ankertov bør være 10 gange den almindelige dybde, man ankrer på. Man bør have et passende “sæt” ankerkæde/tov ombord som reserve.
OBS: Jeg har her forklaret de mest almindelige anbefalinger blandt tursejlere. Der er mange andre gode måder at sammensætte sit ankergrej, alt afhængig af båd størrelse, ankerspil og hvordan selv helst vil håndtere grejet.
Grundlæggende om ankerets funktion
Du ligger for anker, når du er fastgjort til havbunden på den ene eller den anden måde, i daglig tale mener vi, at man lægger et anker ud med kæde / tov til båden.
Et GODT anker skal kunne tage fat og grave sig ned og give en stor holdeevne. Ankeret bør dreje med rundt ved vindskifte uden at kæntre og gå løs.
Det er desuden en tillidsvækkende egenskab, at NÅR et anker bliver trukket så meget at bundmaterialet giver efter, så giver ankeret støt modstand og holder straks igen når trækket aftager. Ankeret må heller ikke “skrue rundt” og gå løs.
Og HVIS et anker er gået helt løs, skal det gerne kunne resette hurtigt igen.
Dit ankergrej bør være nogenlunde let at håndtere, ellers får du ikke brugt det nok.
Jeg vil fremhæve, at man kan “vægtoptimere” sit ankergrej, så det holder godt nok til din båd, men vejer så lidt som muligt. Det har især betydning på mindre både at undgå overflødig vægt.
Valg af “Dagligt Anker” anbefales moderne Plov/Klo/Ske
”Dagligt anker”
Det mest brugte anker du har ombord, som regel lægges det ud fra et stævnbeslag.
Det er en generel mening blandt tursejlere at man bør vælge et Plov/Klo/Ske-anker , gerne 1 eller 2 numre større end fabrikkens anbefalinger.
- “Plov” som CQR eller Delta.
- “Klo” som BRUCE.
- “Ske” som Rocna, Viking, Manson Supreme og andre der har en “hul facon” = konkav. Nogen af disse har en stor “Bøjle”.
De er egnede til de mest almindelige typer bund, de gode til ikke at fange søgræs, og de bedste moderne typer har enholdeevne over 30 gange deres egen vægt i det man kalder “god ankerbund”.
Denne store holdeevne skal ses i modsætning til “gammeldags anker”, som stokanker og paraplyanker, der kun har en holdeevne på 2-3-4 gange deres egenvægt. Desuden skal et gammeldags anker have en vis vægt, for overhovedet at tage bare lidt fat i bunden. Et paraplyanker skal veje mindst 8-10 kg for at holde en lille smule og ikke bare skrabe hen over bunden.

Valg af Hækanker eller ekstraanker
Hækanker kan med fordel være en type der supplerer “Dagligt Anker”
Hækanker kan måske være lidt mindre end hovedanker, og der behøver måske kun være et mindre stykke kæde, og dertil nylontov, sådan at det er lettere at håndtere.
Danforth typen vil være et godt valg til hækanker. Det holder meget godt i sand og særdeles godt i blødt mudder, hvor mange andre ankertyper holder svagt. Det er min erfaring at Plov/Klo/Ske i de mindre størrelser holder meget svagt i blødt mudder.
Hækanker eller ekstraanker, kan desuden bruges til rigtigt mange situationer: To ankre ud i “V” imod vinden, eller på en snæver ankerplads til at begrænse bådens omsvajning.
Lidt kæde sammen med Nylontov polyamid, er et meget effektivt sæt ankergrej, fordi det fjedrer godt. Hvis ankeret lægges ud med fladt træk, for eksempel Scope 8:1 på lavt vand, holder det særdeles godt, også med kort “kædeforfang”.
Hvis man vælger et Danforth-type anker til hækanker, kan det veje noget mindre end “hovedankeret, og så stadig holde godt nok. Danforth typerne har nemlig meget stor holdeevne i forhold til deres egenvægt. Se siden: Danforth typen.
Hvis du vil spare på vægten kan et “Letvægtsanker” være et godt valg.
Se min side om Letvægtsanker specielle egenskaber.

Varpanker, reserveanker og stormanker
Den enkelte sejler skal naturligvis selv vælge hvilket ankergrej der skal være ombord, her omtaler jeg bare forskellige muligheder.
“Varpanker” – det er et navn der stammer fra gamle dage hvor man roede et anker ud, og halede hjem på spillet for at flytte skibet. Man “varpede” skibet rundt., indtil man havde den rigtige placering på reden eller i en havn.
Nutidens sejler kan få brug for et anker, der er let at ro ud med en gummibåd, så man kan sikre sig, hvis man er grundstødt. Som “varpanker” kan den moderne sejler bruge et hvilket som helst anker, bare det er nogenlunde let at håndtere.
Forfatteren af “Creative Anchoring” Fatty Goodlander, kalder sit eget ekstraanker for “Keep Away Anchor”, måske fordi det kan holde problemerne væk.
Man kan kalde sine forskellige ankre hvad man vil – men jeg vil fremhæve, at man kan have meget stor gavn af et ekstra anker til de “skæve situationer”. Så kan man bruge to ankre med stort “V” for at undgå at “ankersejle eller for at begrænse “svajeradius” hvis pladsen er begrænset.
Langturssejlere har ofte flere ankre ombord til forskellige situationer og måske også et ekstra stort “Stormanker”, der ligger stuvet nede i bunden.
Se også min side: Ankertyper Oversigt.
Længde af ankerkæde/ankertov
Man bør vælge sit ankerkæde/ankertov så langt at dete kan give Scope 10:1 på den almindelige vanddybde, hvor man plejer at ankre op.
Hvis man vil være sikker på at ankre godt på 5 m dybde, er regnestykket: 5m dybt + 1 m fribord = 6m x 10 = 60 m længde ialt på ankerkæde/ankertov.
Så kan man normalt ankre med Scope 5:1 og få i dårligt vejr fordi man kan slække helt ud til 10:1.
På større både, kan man vælge ankerkæde som ofte vil kræve at der er er spil ombord. Ved brug af “fuld ankerkæde” bør man også bruge “ankersnubber”.
På medium størrelse både kan ankergrejet være sammensat af ½ kæde og ½ 3-slået nylontov. Det sparer vægt og har meget gode egenskaber, fordi det både beskytter imod slid på bunden og samtidigt fjedrer meget godt.
Til mindre både kan man bruge et kort “kædeforfang” på kun 2-5 meter og nylontov for resten.
Hvis man ofte ankrer på lavt vand og sandbund, kan man vælge at undvære kæden og bare Scope mindst 5:1.
Vores eget ankergrej er helt uden kæde, kun nylontov. og vi kontrollerer bare om der sker slid på tovet hver gang – og det holder godt uden slid på 10 år.
Se mit eget “vægtoptimerede ankergrej” på siden Ankring tæt på land.
Ankertov reserve
Det vil altid være klogt at have en længde ankertov med i reserve. Det kan i en vanskelig situation bruges til at forlænge ankergrejet, hvis du er tvunget til at ankre på ekstra stor dybde.
Det kan jo også bruges til slæbetov eller til ekstra lang fortøjning i en stormramt havn på sommerturen. 3-slået nylontov er den bedste type, fordi det er fjedrende og slidstærkt.