Vi har brugt Coppercoat som bundmaling på Flipper 570, 19 fods motorbåd i ~10 år
Vi kan næsten fejre rundt 10 år´s jubilæum, fordi vi malede de første “prøvefelter” tilbage i 2014.
Vi er meget tilfredse med hvordan det virker.
Resume af 10 år med Coppercoat bundmaling
Vi malede bunden med Coppercoat i 2014 samt i 2016.
Det er et stort arbejde, men resultatet er meget tilfredsstillende af flere årsager:
- Vi behøver ikke trække båden ned af trailer og klodse den op, for den årlige bundmaling.
- Vi kan nøjes med at snorkle og skrubbe bunden 2-3 gange i løbe af sommeren.
- Det er miljøvenligt.
- Vi har nået den forventede 10 års levetid, og vi kan sagtens vedligeholde det i adskillige år mere.
Ulemperne er:
- Materialer er ~5 gange dyrere end alm. bundmaling.
- Arbejdet skal udføres meget MEGET omhyggeligt.
Jeg beskriver en hurtig reparation til mindre skader: En ”smøreost-spartel” af West Epoxy og kobberpulver. Lægges på i kun 2 trin.

HURRA HURRA HURRA
Det kunne GODT betale sig at skrabe bund og male de mange gange med Coppercoat.
Indledning til arbejdet med Coppercoat bundmaling
Kobber i bunden MÅ da være godt…
Skibe med ”kobberforhudning” får ikke begroning, og desuden er Kobber jo en beskeden miljøbelastning, når det er rent metal. Vi brugte endda kobber til køkkengrej i “gamle dage”, det skulle bare fortinnes indvendigt.
Til modsætning er de “organiske metalsalte” meget miljøskadelige.
Så jeg skulle jo bare være sikker på, at Coppercoat virkede ordentligt.
Jeg undersøgte alle beretninger om Coppercoat, før jeg for alvor gik igang – og forresten hed det også Coppershield fra nogen leverandører. Men det er samme produkt.
Jeg var betaget ved tanken om, at Fregatten Jylland var ”kobberklædt” ligesom mange andre skibe fra den tid.
Den engelske flåde blev ”copperclad” for at opgradere den talmæssigt underlegne Engelske flåde, under Napoleons-krigen imod de franske skibe.
Skibe der var ”Copperclad” kunne sejle i rundkreds om fjenden, fordi de havde glat bund. De franske skibe var langsomme med et tykt tæppe af begroning.

Modstridende beretninger om Coppercoat
Der var mange MODSTRIDENDE beretninger på ”nettet”.
Jeg havde en fornemmelse af, at de dårlige resultater, kom fordi de MÅSKE havde lavet fejl i arbejdet, som skal udføres MEGET OMHYGGELIGT.
Derfor ville jeg lave mine egne mindre forsøg først.
Stort og krævende arbejde
Jeg var forsigtig, fordi det er et STORT arbejde at skrabe bunden ren.
Og materialerne koster jo ~5 gange almindelig bundmaling.
Arbejdsmetoderne er desuden også krævende:
- Temperatur skal være over 8°C, men gerne over 18°C.
- Det skal være TØRVEJR under malerarbejdet.
- Det er meget vigtigt at blande epoxy samt kobber korrekt.
- Man skal overholde ”overmalingsintervallerne” for “vådt i vådt”.
H F Marine sælger Coppercoat
HF Marine i Svendborg sælger Coppercoat og på deres web kan du hente den meget detaljerede “Coppercoat instruktion”

Mine egne forsøg med Coppercoat
“Prøveplade” til at hænge i vandet
Allerførst lavede jeg maleprøver på hvid masonit, for at se hvordan det overhovedet så ud, og hvordan det var at male med.
Jeg lavede jeg også ”Prøveplade”, til at hænge i vandet under vores egen bådebro. Det skulle være en “Prøveplade”, som jeg kunne tjekke løbende for begroning.
Prøvepladen skulle også afsløre, om der var problemer med galvanisk tæring på grund af kobber, som jo kun er 3 centimeter fra Aluminium Motorben på båden.
Derfor sidder det noget aluminium på denne prøveplade. Jeg ville være sikker på, at aluminium ikke blev tæret.
Denne prøveplade har jeg hængt under bådebroen, hvert eneste år samtidigt med at båden har været i vandet – siden 2014.
Forsøgsfelter under båden
For at være på den sikre side, malede jeg 3 ”forsøgs-felter” under båden i foråret 2014.
Det betød, at jeg rensede 3 felter helt i bund, og fulgte fabrikantens anvisninger med en West Epoxy som ”primer” (med lidt blå farve) + 4 lag Coppercoat. Det blev søsat forår 2014.

Resultatet af Coppercoat-forsøg
Sommer 2014 + 2015 + 2016 fungerede mine 3 prøvefelter perfekt, endda uden at blive skrubbet ret meget om efteråret.
Metoden
Prøvefelterne med Coppercoat er blevet matslebet.
Hver sommer har jeg snorklet en eller to ture og skrubbet disse prøvefelter med Coppercoat.
Det er også det, man skal gøre mindst een gang om året efter fabrikantens anvisninger.
Om efteråret har vi kun spulet og børstet prøvefladerne rene, og enkelte gange har vi faktisk “snydt” og slet ikke skrubbet på coppercoaten.
Meget gode resultater
De 3 ”forsøgsfelter” så meget MEGET overbevisende ud efter 3 sejlsæsoner !
“Prøvepladen” var kun meget lidt begroet og nem at skrubbe ren efter hver “sommersæson”.
Det overbeviste mig om, at det var værd at ”investere” i en masse arbejde + Coppercoat!!!


Galleri med billeder af mine egne forsøg med Coppercoat 2013-2016
Arbejdet med Coppercoat på hele bunden i 2016
Skrabe bund og male Coppercoat 2016
2016 forkortede jeg sejlsæsonen og tog båden op i start Juli måned, for at have godt vejr.
Jeg har klodset båden op og spændt en lang ”vægtarm” på tværs, så det er let at vippe fra side til side. Båden skal jo vippes mange gange.
Skrabearbejdet var effektivt med en ”vacuum skraber” med hårdmetal platte med AFRUNDEDE HJØRNER” og industristøvsuger. Vægten af den AFSKRABEDE bundmaling var 7-8 kg !!!!
Derefter skal bunden have en “primer” af West Epoxy, som jeg har givet en blå farve.
Coppercoat skal males på i 4-5 lag, der skal udføres “vådt i vådt”. Vigtigt at overholde “overmalings-intervallerne”.
Jeg havde en “vejemester” til udelukkende at blande og røre de afvejede portioner. Det er vigtigt at have folk nok. Det bliver en meget laaaaang dag.

Galleri: Hele arbejdet med Coppercoat
Coppercoat har fungeret godt 2017 frem til 2025
Coppercoat bundmaling i ~10 år
Resultatet er meget tilfredsstillende af flere årsager:
- Vi behøver ikke trække båden ned af trailer og klodse den op, for den årlige bundmaling.
- Vi kan nøjes med at snorkle og skrubbe bunden 1-2 gange i løbe af sommeren.
- Det er miljøvenligt.
- Vi har nået den forventede 10 års levetid, og vi kan sagtens vedligeholde det i adskillige år mere.
Bunden har mange af årene været begroet med tyndt brunt slim og ikke ret mange rur.
Enkelte gange har vi oplevet arealer med 20 – 30 rur.
Der har også været enkelte spredte rur, som nemt kan skrabes af når vi snorkler.
Disse rur har været i begrænset antal, og det har altid været meget overkommeligt at rense bunden efter optagning om efteråret.
Du kan se detaljer i galleriet herunder.
Coppercoat reparationer
Hurtig reparationsmetode til mindre skader:
- Rens skaden
- Bland West Epoxy
- Pensel tyndt lag Epoxy på skaden
- Bland “smøreost-stiv” Epoxy med Kobberpulver og eventuelt medium hård filler.
Volumenforhold kan evt. være 1 del Cu + 2 dele Filler.
Epoxyen kan også være en Rapid Epoxy.
Denne reparationsmetode kan udføres i kun 2 trin – og man kan spartle “kobber-spartelmassen” på, så der efterfølgende kun skal slibes ganske lidt.
Disse reparationer har fungeret meget godt under båden og på “prøvepladen”.
Jeg har afprøvet mange forskellige blandinger af min “Kobber-spartelmasse” på prøvepladen, og jeg kan kun se, at de virker godt allesammen.
Se billeder af reparationer i Galleriet herunder
Coppercoat prøveplade
Prøvepladen har hængt i vandet, mens båden har været i vandet fra 2014 og fremover.
Prøvepladen viser klart, at begroningen på Coppercoaten er betydeligt mindre end begroningen på de “umalede” dele af prøvepladen.
Prøvepladen er blevet skrubbet hårdt nogen gange og dyppet i syre nogen gange, og jeg har skrabet i Coppercoaten.
Denne hårde behandling skader ikke Coppercoaten. Det er meget robust.
Se billeder af prøvepladen i Galleriet herunder
Skader i Coppercoat på vores båd
Efter nogen år kom der små blærer, hvor gelcoaten IKKE var blevet renset totalt inden maling med Coppercoat. Derfor skal jeg NU slibe og reparere “frimærkestore” skavanker en gang imellem.
Se billede nummer 21, 22 og 27 i “Galleri hele arbejdet med Coppercoat” herover.
Galleri: Prøvepladen samt bunden år for år fra 2017 og fremover.
I dette galleri kan du også se de små reparationer, som jeg har lavet:
Du kan se, at reparationerne faktisk er uden begroning.
Du kan se, at disse små reparationer også sidder godt fast.
Jeg vil gerne hjælpe med gode råd. Ring eller send en flaskepost 🙂
Det er især vigtigt at organisere malerarbejdet med alle lagene “vådt i vådt”.
Det er meget vigtigt at afveje og blande korrekt.
Det er uhyggeligt let at lave fejl, hvis man ikke har en person, som KUN skal være “blandemester”, og som eventuelt også serverer forfriskninger til “Rulleholdet”.







































































































































