Fortøjninger skal være elastiske

Fortøjninger fjedrer bedst, når de ikke er for tykke og når typen af tovværk er elastisk.

Tegningen viser de vigtigste ting for at have behagelige OG sikre fortøjninger.
Det vigtigste er elastiske fortøjninger. Mest fjedrende type kunstfiber er nylontov = kunstfiberen polyamid, dernæst PP = PolyPropylen og den mindst elastisk kunstfiber er polyester. (Vi snakker ikke Dyneema m.v.)
Desuden betyder det ret meget med de enkelte typer fiber, om det er 3-slået (mest elastisk) eller om det er flettet (mindst elastisk).

Jeg har lavet en række test af tovværk for at vide hvad der er bedst til elastiske fortøjninger, og konkluderer: Nylontov af kunstfiberen polyamid er det mest elastiske.
3-slået nylon har en elasticitet på 10% for eksempel.
Handy Elastic er også nylonfiber tov med flettet yderstrømpe, og det har elasticitet på ca 7%
Hvis man har dynamisk klatretov der ikke skal bruges til klatring mere, så vil det også være særdeles velegnet – det har typisk elasticitet på 10-12%

PP PolyPropylen tov kan også være elastisk som 3-slået tov, men man kan ikke vide det, før man har afprøvet, hvordan det fjedrer.

Mindst elastisk er dobbeltflettet polyester og polyester tape – det fjedrer kun 2-3 %.

Se mine test at tovværk: Tov-stræktest, gentagelse af tidligere resultater, og opdateret med test af blytov´s elasticitet 17/1-202: Elasticitet test af tov # 7

Fortøjninger kan bindes på mange måder, så de giver bedre elasticitet.
Nylontov er den est elastiske type fortøjning.
Fjedrende fortøjninger virker bedst, når de ikke er for tykke, og når toværket er en elastisk type som Nylon / polyamid. Det er også en fordel at de “rækker langt”.
Fortøjninger til til tur - 35 fod båd.
3-slået nylon er elsatisk, og forebygger hårde ryk.
Turfortøjninger til 35 fod båd. Jeg anbefaler lidt “slanke” så er de mere elastiske.

Et godt sæt elastiske fortøjninger til tur:

Dette sæt fortøjninger på billederne er SORT 3-slået nylon polyamid, og længderne er cirka som LIROS anbefaler, og ekstra to endnu længere, efter min egen anbefaling:

  • 2 stk. hel bådlængde
  • 2 stk 1½ gange bådlængde
  • 2 stk 2 bådlængder – så har man til de fleste forhold.

Taklingerne har forskellig farve, så det gør det LIDT lettere at hive den rigtige længde frem.
Taklingerne er syet efter anvisning af Brion Toss – bortset fra at han anbefaler 2 taklinger.

Jeg laver altså een farvet takling og smelter enderne godt.

Jimmy Green Marine har en masse guldkorn om fortøjninger:
Længder og forskellige kombinationer af fortøjning.

Tovtest Elasticitet

Se skemaet lige her:
TOV ELASTICITET – Tov test #7

Jeg har lavet en række test af tovværk for at vide hvad der er mest elastisk, og nylontov af kunstfiberen polyamid er det mest elastiske.

3-slået nylon har en elasticitet på 10% for eksempel.

Handy Elastic er også nylonfiber tov med flettet yderstrømpe og det har elasticitet på ca 7%

Hvis man har dynamisk klatretov der ikke skal bruges til klatring mere, så vil det også være særdeles velegnet – det har typisk elasticitet på 10-12%

PP PolyPropylen tov kan også være elastisk som 3-slået tov, men man kan ikke vide det, før man har afprøvet hvordan det fjedrer. Nogen typer PP har ret lav elasticitet.

Mindst elastisk er dobbeltflettet polyester og polyester tape – det fjedrer kun 2-3 %.

Helt generelt er 3-slået tovværk som regel mere elastisk end flettet tovværk, men KUN med samme slags kunstfiber !!!

OBS – man kan IKKE regne med at alt 3-slået tovværk er mere elastisk end de flettede typer!

Dynamiske klatrereb og den tilsvarende Handy Elastic med flettet strømpe er MERE elastiske end 3-slået polyester – OBS!

Fortøjninger skal være elastiske. Skemaet viser forskellige typer tov's -  elasticitet. Jeg har testet polyestertov, PP = polypropylen og nylontov = polyamid
Test af tovværks elasticitet Nylontov – PP / PolyPropylen – Polyester. De 3 typer tov har stor forskel på elasticiteten.

HISTORIE skrevet til FB sejlergruppen.

HUSK de ELASTISKE fortøjninger, og HUSK at lægge fortøjningerne, så de fjedrer bedst muligt:

Hvert år sommer skriver sejlere om ”en nat ved Kyrkbakken Ven” – urolig havn, vind og med fortøjninger der hugger og knirker – og alle kæmper med at binde fendere fast under fortøjningerne eller hænge tunge ting på midten af fortøjningen og smøre sulfo på tovet fordi det knirker — så derfor prøver jeg at være på forkant med dette skriveri. Det er altså synd, hvis folk ikke får sovet på sommerturen.

Vi har selv en let båd, så vi mærker MEGET hvis det ”hugger lidt” – og jeg har derfor eksperimenteret en del – her er mine gode råd:

De 3-4 vigtigste ting, der kan give 10 gange så god fjedreing – eller mere:

  • Selve fortøjningen er elastisk – og dog have en rimelig brudstyrke og slidfasthed. Tovets type betyder at 3-slået nylontov polyamid er mere end 3 gange så elastisk som dobbeltflettet polyester. (Der er forskel på x3)
  • Fortøjningen har et langt ”Stræk” – så det fjedrende stykke er så langt som muligt. Længden betyder at en fortøjning med længde 4 meter er dobbelt så elastisk som en fortøjning der er 2m lang. (Der er forskel på x2)
  • Jo tykkere tværarealet af fortøjningen er jo mindre fjedrer den. Tykkelsen betyder at en 18 mm fortøjning kun fjedrer cirka det halve af en på 12 mm. (Der er forskel på x2)
  • Fortøjningerne skal kun gå enkelt, hvis man vil have god fjedring. (Der er forskel på x2)


Fortøjer man på den MEST UHELDIGE måde, så har man dobbeltflettede fortøjninger af polyster, som er godt tykke (for at have ekstra-stor brudstyrke), og de går kun helt lige ind til broen, og endeligt – de er lagt dobbelt.
Det kan man regne lidt på, jeg skrev ovenfor hvor meget forskel det gav:
Tilsammen vil de 4 trin giver en forringelse på: 3 x 2 x 2 x 2 = 16 gange mindre fjedring, hvis man er rigtig uheldig.

Slutresultatet er at båden kan bevæge sig kun 2 cm før det “hugger til” – og havde man brugt de bedst emetoder, ville fortøjningen fjedre 32 cm og stoppe båden blødt.
Det er et lidt ekstremt regnestykke, men det sætter det jo lidt i perspektiv.

Den smarte metode med dobbelt fortøjning:

Det er meget elegant og praktisk at lægge fortøjningen fra klampe om pæl og igen tilbage til båden – og dt er især smart når man har mange ting om ørerne, lige når man kommer ind.
– MEN så kunne det være at man skulle tage en runde til allersidst, når der er faldet ro på, og lægge de vigtigste fortøjninger om, så de ligger ENKELT – så de er mere fjedrende.

Det bedste til fortøjning er elastisk tovværk:

Mange bruger fortøjninger – den slags som Bådeudstyrsforretninger sælger i kilometervis som ”fortøjning” og det er meget ofte dobbeltflettet poluýester – og det er desværre bare meget lidt elastisk.
Og hvis man så har taget dem godt tykke fordi man er bange for brudstyrken – så har man faktisk nogen meget lidt elastiske fortøjninger.

OBS der findes faktisk meget elastiske fortøjninger “Handy Elastic”, som ER flettede udvendigt – det er de meget elastiske ELASTIC -fortøjninger med kerne af netop nylonfiber. Så det kan umiddelbart være svært at se hvad der er uelastisk, bare på tovets ydre.
Handy Elastic er meget fjedrende – de er konstrueret ligesom dynamisk klatrereb som netop SKAL fjedre.

Hvis man kun kan kigge på tovet så kan man bedømme ud fra dette:
ALTSÅ mest fjedervirkning i selve fortøjningen får du således:

  • NYLONtov polyamid og PP polypropylen  (nylontov til de tunge drenge, fordi det har større brudstyrke)
  • Treslået tov er generelt mere elastisk end flettet tov AF SAMME KUNSTFIBER (men 3-slået tov af uelastiske fiber kan være “stivere” end flettet tov af nylonfiber) I mit skema kan du se at Handy Elastiv med flettet strømpe, har elasticitet 7% hvorimod “3-slået polyreb” kun har en elasticitet på 2%
  • Tyndere tov

Du får de mest elastiske fortøjninger:

Materialet – typen af kunstfiber:

Kunstfiber af NYLONtov =polyamid og PP=PolyPropylen

Disse to typer kunstfiber er cirka 65 % mere elastisk end polyesterfiberen.

Tovets konstruktion:

Tovets opbygning har også meget stor betydning – treslået tovværk lidt mere elastisk end flettet tovværk, fordi fiberne går i spiral (faktisk dobbelt spiral) – som kan strækkes mere.

Eksempler på hvad der betyder mege for fjederbevægelsent:

  • Hvis Polyestertov strækkes 10 cm, vil PP eller NYLONtov strækkes 16 cm (samme længde samme tykkelse).
  • Hvis det er 3-slået, er det også mere elastisk.
  • HVIS du vælger 12 mm tov i stedet for 18 mm tov, vil du få dobbelt så meget fjedring.

BIND fortøjningerne LAAAANGT og elastisk:

Helt praktisk, sådan kan du binde med lange “stræk”, se også min tegning:
HVIS du så har mulighed for at lade fortøjningen gå et længere stræk, så det ”aktive fjedrende tov” bliver endnu længere, får du også mere fjedring:
Fortøjning fra pæl til klampe er måske 2 meter – MEN  kan du føre fortøjningen hen midtskibs, har du pludslig 5 meter lang fortøjning, som så fjedrer mere end dobbelt så meget.

Ind til en bro, kan du måske føre fortøjningen MERE SKRÅT hen langs broen, sådan at ”aktiv fjedrende fortøjning” er 4 meter i stedet for kun 2 meter – så har du også her fået fordoblet fjedring.
Måske kan man trække sin fortøjning hen UNDER broen til modsat side (ikke over – så falder fumlegængerne) eller gennem en ring (som en skødeviser) og langt hen langs broen. Så kan man have måske 7-8 m fjedrende tov i stedet for kun 2 m. (Pas på slid i en ring)

Der er desuden de gammelkendte fif og fiduser:

  • Hæng et paraplyanker, eller en vanddunk midt på fortøjningen.
  • Læg den tykkeste fender under fortøjningen hen over dækket.
  • Sæt gummikødben på fortøjningen eller brug 3 – 5 dobbelt af det tykkeste elastiksnor, som “shock-dæmper”.


Sov godt i en båd der ikke hugger i fortøjningerne – god sommer.

PS:  Bådudstyrsbutikkerne BURDE have det i skal bruge – men det er ikke alle forretninger der sælger 3-slået NYLONtov – ofte er det dem der leverer til fiskerne, der har det. De fleste bådeudstyrsbutikker sælger dog det meget gode og noget dyrere “Handy Elastic”.

På flere FB sejler-grupper har jeg mange gange skrevet om dette gode elastiske 3-slåede nylontov og fortalt, hvor det kan købes. Nu har jeg fundet ud af at det er lige så let, at jeg selv sælger det til folk – så derfor kan du bestille det gode 3-slåede tov hos mig.

PS PS – Jeg TROR det er de ufleksible dobbeltflettede polyestertov som knirker i klydsene, men jeg er ikke helt sikker. Vores egne fortøjninger af PP og Nylon knirker aldrig.

SOMMERTUR og URO når bådene “hugger”: Jeg har flere gange hørt om sejlere som styrtede rundt for at finde alt hvad de kunne af treslået tovværk, når de ville gøre noget, fordi deres både huggede i alt for “hårde” fortøjninger. Det er jo en almindelig opfattelse at 3-slået fjedrer mere. Men som man tydeligt kan se på mit skema, så er det 3-slåede tov ikke automatisk det mest elastiske !!! Faktisk så er typer som den meget gode “Handy Elastic” med flettet strømpe netop lavet af nylon = polyamid fiber, og Handy Elastic er mere mere elastisk end 3-slået polyestertov. Man kan finde endnu mere elastiske tov med flettet strømpe som “Dynamisk klatretov”.