Fortøjninger – Vælg de bedste fortøjninger til en rimelig pris

Nye fortøjninger – brugsanvisning til at vurdere og vælge, når du skal købe nye fortøjninger.
Mine bedste vurderinger og gode råd om, hvordan du kan vælge GODE og måske de bedste fortøjninger og samtidigt holde prisen rimeligt.

Bedst er ikke automatisk det dyreste og billigst er ikke automatisk det dårligste.
Denne side er kun med tekst for at fortælle mine gode råd.
Teksten stammer fra et FB indlæg med lidt “gode råd om atvælge fortøjninger”
Senere kommer der billeder på.

Dette er til oplysning om hvordan alle de nye kan vælge fortøjninger – Jeg sælger også selv det mest elastiske NYLON-tov 3-slået, til interesserede – men dette er ikke ment som skjult reklame.

Der kommer senere billeder – kig på elasticiteten af det tov du vil købe og se på prisen for hver type, så kan du træffe et ”kvalificeret valg”.

Her kommer en ”opskrift” på hvad du skal se på:

A – STYRKEN på FORTØJNINGER:
Klassiske tommelfingerregel er at fortøjninger skal have OMTRENT styrke som 3/4 – del af bådens vægt. Husk fortøjninger skal bare holde båden på plads – den skal ikke hejses op i fortøjningerne.

Det er fornuftigt til “faste fortøjninger i hjemhavn”, hvor der skal være ekstra sikkerhed til det u-forudsete slid en stormende weekend.
Se mit skema hvor jeg har samlet anbefalinger fra flere eksperter.

Til turfortøjninger er det min personlige opfattelse, at man kan have slankere fortøjninger, fordi man som regel er i nærheden, og man kan hurtigt tilpasse hvis der er ekstra belastning.

B –  FORTØJNINGER skal være fjedrende:
NÅR fortøjninger har stor elasticitet – så bliver SPIDSBELASTNING fra ”huggene” langt mindre, så faktisk betyder stor elasticitet at dine fortøjninger kan være slankere.
OBS husk at vælger du ekstra tykke fortøjninger for at få ekstra styrke, så bliver elasticiteten MINDRE, og spidsbelastningerne meget større.!!!

C – Fortøjninger skal være slidfast, Nylon= polyamid og polyester har højt smeltepunkt og tåler meget slid.
PP = PolyPropylen har lavere smeltepunkt og er mindre slidfast. Men da det også har lidt mindre styrke, bruger man det normalt med en tykkels et nummer større og så er det jo også godt nok til sliddet.
Vi vil jo alle sammen have at det ser godt og ”maritimt” ud med professionelle knob / pæne splejsninger.

Men hvordan vælger jeg i butikken ?????

A – styrken IGEN GEN:
 – du har først valgt hvilken styrke fortøjningerne skal have så husk at PP = PolyPropylen er lidt svagere end både Polyester og NYLON.

HVIS du vælger PP = Poly Proplyen (den type tov der kan flyde) skal du have det 2 MM tykkere for at få sammestyrke som NYLON og Polyester.

TYKKELSEN er nu også vigtig, fordi der skal være noget reserve HVIS de slides.

B – HVORDAN vælger jeg fjedrende fortøjninger? – se det er det sværeste, fordi bådeudstyrsbutikkerne og fabrikanter har IKKE særligt gode og klare oplysninger.

Derfor har jeg lavet mange tov-test som du kan se her:

C: De tre nævnte typer er alle robuste: Nylon og polyester er de mest “slidfaste”, fordi fibernes smeltepåunkt er højt 215 grader C.
PP-PolyPropylen har lavere smeltepunkt 175 grader C, men det er også robust, det bruges for eksempel også meget i fiskeindustrien.

MIN ANBEFALING VÆLG FORTØJNING:
—  Vælg tov der har en fjedrende evne på MINDST 5% ved et træk på¨200 kg (eller ved 1/10-del af brudstyrken)

— Dyrt er Handy Elastic – men ser lækker ud – det er flettet.

— 3-slået polyester har medium pris – let at splejse — Billigste er 3-slået PP i silkefiber (som regel) – og det er nemt at splejse

— Billigt er det 3-slåede NYLONtov som jeg sælger – let at splejse

MIN ANBEFALING – SPRING OVER:
GÅ HURTIGT FORBI de store bunker med tilbud på de dobbeltflettede polyester- fortøjninger i både-udstyrs-butikken.
Det er hammerbilligt, men det er dem der fjedrer MINDST – de føles som ståltråd, når de ”hugger”.
De er ubrugeligt uden gummikødben – og MED kødben, så er det mindst lige så dyrt, som de bedste og mest fjedrende fortøjninger.

HUSK – til TUR-fortøjninger er det en kæmpe fordel at tovet i sig selv fjedrer godt, så du IKKE skal rode med ”fortøjningsdæmpere”.

Fidusen med de dobbelte fortøjninger er fuldstændigt væk, hvis du bruger dobbeltflettet polyester – du kan IKKE bruge gummikødben medmindre det er på BEGGE de to stykker fortøjning – og dermed bliver det vildt upraktisk.

BILLEDER af dobbelt fortøjninger med kødben på kun den ene !!!!

God sommer alle sammen.

A – Det er min plan at denne side skal give samlet råd og anbefaling til KØB af en passende kvalitet fortøjninger.

B – Desuden vil jeg lave en side som fortæller detaljeret om de 3 typer tov man normalt bruger til fortøjninger (faktisk halvdelen af teksten på siden “Elastiske Fortøjninger”)

C – resten afteksten på siden “Elastiske fortøjinger” skal være om HVORDAN MAN FORTØJER så det fjedrer bedst muligt.