Fortøjninger – Vælg de bedste fortøjninger til en rimelig pris

Nye fortøjninger – brugsanvisning til at vurdere og vælge, når du skal købe nye fortøjninger.
Mine bedste vurderinger og gode råd om, hvordan du kan vælge GODE og måske de bedste fortøjninger og samtidigt holde prisen rimeligt.

Resume:

  • Styrken af fortøjninger bør være 3/4-del af bådens vægt.
  • De skal ikke være stærkere end højst nødvendigt.
  • Fortøjningerne skal være så elastiske som muligt. Undersøg elasticiteten af det tov du vil købe og se på prisen for hver type, så kan du træffe et ”kvalificeret valg”.
  • Fortøjningerne skal være robuste.


Bedst er ikke automatisk det dyreste

Billigst er ikke automatisk det dårligste.

Teksten på denne side stammer fra et FB indlæg med lidt “Gode råd om at vælge fortøjninger”

Dette er til oplysning om, hvordan alle de nye sejlere kan vælge fortøjninger. Jeg sælger også selv det mest elastiske NYLON-tov 3-slået, du skal bare bestille det hos mig.

Her kommer en ”opskrift” på hvad du skal se på:

A – STYRKEN på FORTØJNINGER:
Klassiske tommelfingerregel er at fortøjninger skal have OMTRENT styrke som 3/4 – del af bådens vægt. Husk fortøjninger skal bare holde båden på plads – den skal ikke hejses op i fortøjningerne.

Det er fornuftigt til “faste fortøjninger i hjemhavn”, hvor der skal være ekstra sikkerhed til det u-forudsete slid en stormende weekend.
Se mit skema hvor jeg har samlet anbefalinger fra flere eksperter.

Til turfortøjninger er det min personlige opfattelse, at man kan have slankere fortøjninger, fordi man som regel er i nærheden, og man kan hurtigt tilpasse fortøjningerne, hvis der er ekstra belastning.

B – Tovet skal tåle slid på “en lang stormende weekend”, så du skal have en vis tykkelse. Selvom båden kun vejer 1000 kg, synes jeg personligt, at man ikke skal gå under 10 MM i tykkelse.

C –  FORTØJNINGER skal være fjedrende:
NÅR fortøjninger har stor elasticitet – så bliver SPIDSBELASTNING fra ”huggene” langt mindre, så faktisk betyder stor elasticitet at dine fortøjninger kan være slankere.
OBS husk at vælger du ekstra tykke fortøjninger for at få ekstra styrke, så bliver elasticiteten MINDRE, og spidsbelastningerne meget større.!!!

D – Robusthed Fortøjninger skal være slidfast, Nylon= polyamid og polyester har højt smeltepunkt og tåler meget slid.
PP = PolyPropylen har lavere smeltepunkt og er mindre slidfast. Men da det også har lidt mindre styrke, bruger man det normalt med en tykkels et nummer større og så er det jo også godt nok til sliddet.
UV-bestandigheden er god for de typer der er i handelen og til turfortøjninger er alle 3 typer tovværk velegnede med hensyn til UV-holdbarhed. Se nederst på denne side.

Det må gerne se godt ud: Vi vil jo alle sammen have at det ser godt og ”maritimt” ud med professionelle knob / pæne splejsninger, men de indbyggede egenskaber ER det vigtigste.

Men hvordan vælger jeg i butikken ?

A – styrken IGEN IGEN:
Du skal først vælge hvilken styrke, fortøjningerne skal have, og så husk at PP = PolyPropylen (den der kan flyde) er lidt svagere end både Polyester og NYLON.
PP skal være 2 MM tykkere, for at få sammestyrke som NYLON og Polyester.

B – TYKKELSEN er nu også vigtig, fordi der skal være noget reserve, HVIS de slides.

C – HVORDAN vælger jeg fjedrende fortøjninger? – se det er det sværeste, fordi bådeudstyrsbutikkerne og fabrikanter har IKKE særligt gode og klare oplysninger.

Derfor har jeg lavet mange tov-test som du kan se her:

D – ROBUSTHED: De tre nævnte typer er alle robuste: Nylon og polyester er de mest “slidfaste”, fordi fibernes smeltepunkt er højt 215 grader C.
PP-PolyPropylen har lavere smeltepunkt 175 grader C, men det er også robust, det bruges for eksempel også meget i fiskeindustrien.

  • Vælg tov der har en fjedrende evne på MINDST 5% ved et træk på 200 kg (eller ved 1/10-del af brudstyrken)
  • Dyrt er Handy Elastic – men ser lækker ud – det er flettet.
  • 3-slået polyester har medium pris – let at splejse.
  • Billigste er 3-slået PP i silkefiber (som regel) – og det er nemt at splejse.
  • Billigt er det 3-slåede NYLONtov som jeg sælger – og det er let at splejse.

Min anbefaling – spring over disse billige fortøjninger

Dobbeltflettet polyester er IKKE velegnet til fortøjning!!!

GÅ HURTIGT FORBI de store bunker med tilbud på de dobbeltflettede polyester- fortøjninger i både-udstyrs-butikken.
Det er hammerbilligt, men det er dem der fjedrer MINDST – de føles som nærmest ståltråd, når de ”hugger”.
De er ubrugeligt uden gummikødben – og MED kødben, så er det mindst lige så dyrt, som de bedste og mest fjedrende fortøjninger.

HUSK – TUR-fortøjninger i sig selv skal fjedre. Det er en kæmpe fordel at tovet i sig selv fjedrer godt, så du IKKE skal rode med ”fortøjningsdæmpere”.

Fidusen med de dobbelte fortøjninger er fuldstændigt væk, hvis du bruger gummi-stød-dæmpere som på billedet – du kan IKKE bruge gummikødben medmindre det er på BEGGE de to stykker fortøjning – og dermed bliver det vildt upraktisk.

Dobbelte fortøjninger kan give kraftigt slid med "kødben" på kun den ene part af fortøjningen.
Dobbelte fortøjninger kan give kraftigt slid med “kødben” på kun den ene part af fortøjningen.

Ekstra om UV-bestandigehden

‘Der er noget forskellige oplysninger hos producenter og på forskellige websteder om hvordan UV-bestandigheden er for de forskellige typer tov, så jeg laver afsnitte her specielt for dette emne:

Turfortøjninger:

3-slået nylon (det jeg selv sælger) og Handy Elastic vil være det bedste valg. Det er jo de bedst fjedrende typer og man kan opbevare tovet i skyggen, når man ikke lige er på sommertur eller har dem i brug.

Faste fortøjninger hele året rundt:

Her vil 3-slået polyester måske være det rigtige valg, fordi det bedre tåler UV-lys. Man skal så undvære den meget gode elasticitet som man har i Nylontovet, og så er man nok nødt til at bruge gummi-støddæmpere” på tovet eller måske bruge noget med lodder og trisser.
De er jo ganske enket kompromiser i at vælge det bedste.
Det 3-slåede polyester har trods alt en vis elasticitet og er så måske det bedste langtidsholdbare valg.

OBS man skal vide at den sammetype fiber godt kan bearbejdes til tovværk med lidt forskellige egenskaber, så de forskellige fabrikate rkanvære forskelige.

Ekstra om UV-bestandigehden

De typer tov der er i handelen er alle ganske udmærket UV-resistente, og alle tre typer tov vil være velegnede til turfortøjninger, hvor man kan lægge tovet ind i skyggen, når man ikke lige er på sommertur.

Man skal jo helst altid langtidsopbevare tovværk i skyggen og væk fra kemikalier (altså ikke i baggagerummet ved siden af en benzindunk)

Det 3-slåede nylontov som jeg sælger er godt UV – beskyttet og jeg har brugt det selv til turfortøjninger i adskillige år, hvor det stadig er godt at arbejde med.

Polyesterfiberen er i sig selv den mest robuste fiber overfor UV-lys – man så skal man jo netop undvære elasticiteten. Polyestertov er bedst egnet der hvor man netop IKKE vil have at tovet strækker sig.

PP – Poly Propylen er så vidt jeg kan forstå rimeligt robust imod UV-lys – det bliver jo brugt til meget belastende arbejde af fiskerne, og min egen erfaring er at det kan bruges i ret lang tid, før man kan mærke at overfladen begynder at “stikke” med stive fiber.

PS – dette om UV-beskyttelse skal gennemarbejdes igen – der er desværre en del forskellige oplysninger “derude” – jeg vil gerne undersøge mere og sortere de mindre saglige “synsninger” fra.

God sommer alle sammen.

Se min side om Fortøjninger skal være elastiske: Der får du eksempler på hvordan man kantrække fortøjningerne laaangt og skråt så man ligger “blødt” i fortøjningerne. På den side ser du også mere om de forskellige typer tov´s elasticitet.