Havnemanøvre med spring, hvor motoren gør arbejdet: Vi bruger en line ”på slip” fra ruftaget, så vi kan bakke ud fra en bro med god kontrol – selvom der er frisk vind på tværs.
Resume
Beskrivelse af ”manøvreline”, der bruges ligesom et ”spring” til havnemanøvre.
Vi bruger en line fra ruftaget ind bag om en pæl eller klampe og tilbage til klampe på ruftaget.
Motoren trækker os udefter, mens vi holder igen med manøvrelinen.
Vi slækker roligt af i linen, og vi kan have fuld kontrol over bådens placering.
Vi kan lade båden bevæge sig sidelæns, ved at dreje påhångsmotoren, og lægge båden i en vinkel.
Det er vigtigt at fastgørelsespunktet er omtrent midt i båden, så båden kan drejes ved at bruge påhængsmotoren.
OBS – Jeg ved ikke om metoden virker med indenbordsmotor – OBS
Manøvrelinen og fastgørelsen
Forhistorien er, at vi havde en drilsk havnemanøvre med frisk sidevind.
Situationen var vanskelig, fordi vi skulle lirke os baglæns ud fra broen tæt forbi 2-3 større både. Vi kunne ikke sejle med styrefart, og vi havde svært ved at kontrollere båden – men det endte trods alt uden skrammer!
Det ville jeg være bedre forberedt på en anden gang, så jeg afprøvede forskellige løsninger.

Forsøg med manøvreline
Første forsøg var at bakke ud med en ”manøvreline” ud fra stævnen. Men så kan stævnen af båden KUN pege lige ind imod den pæl linen går rundt om. så kan bådens stævn KUN pege ind imod pælen, og vi kan ike få motoren til at trække båden sidelæns.otoren trækker båden.
Næste forsøg med fastgørelse på ruftaget gik derimod perfekt. Vi havde god kontrol og kunne selv bestemme sidelæns placering ved at dreje motoren, mens vi bakkede.
Vi har det altid parat
De to små klamper har siden været parat, og vores 40m lange orange-røde 6 MM line er altid med. Den længde er meget passende.
HVIS der er stærk sidevind, så har vi altså et godt system parat, så vi kan bakke ud fra en bro, og det vil sikkert også blive nyttigt, hvis der er kraftig strøm.
Det er vigtigt, at den ene ende kan slippes og hales tilbage til båden
Linen skal altså være glat, så den IKKE kan kile fast bag pælen.
HVIS der er risiko for at linen kommer i klemme, må vi lave en ”offer-strop”, som vi så lader sidde tilbage til at afhentning en anden dag.
Hvis du vil nørde mere om at bruge “spring”
Denne teknik er bare en variant af at bruge et “spring”.
Et “spring” er en line fra båd til pæl eller bro, som man bruger for at dreje båden, eller eller lave andre fikse og elegante manøvrer, hvor det er bådens store motor der laver arbejdet.
Pæleplads tillægning (ALENE!) – Havnemanøvretricks fra Bådkurser.dk
Artikel i Yachting Monthley om at bruge “spring”: Springing on and off

