Letvægtsanker, vippepladeanker af typen Danforth, har specielle egenskaber:
De kan skilles ad, de kan have “Mud-Palms” og de kan samles i flere vinkler.
Resume denne side
Kendte og gode fabrikater er: Fortress, Guardian, Lewmar LFX, Bulldog og VETUS.
Her præsenterer jeg billeder som viser de specielle egenskaber ved letvægtsanker:
- De kan let skilles af og fylder minimalt
- De kan have monteret en såkaldt “Mud-Palm”
- Der er lidt uheldig korrosion under se rustfri bolte
- De fleste letvægtsankre kan indstilles til to vinkler.
Brug kun vinkel 32º.
Vinkel 45º fungerer ikke hverken i sand eller mudder.
OBS
Jeg gør udtrykkeligt opmærksom på, at jeg med “letvægtsanker” mener jeg udtrykkeligt et anker at letmetal eller aluminium, som er af Danforth typen eller “vippepladeanker”.
Mange webshopper bruger misvisende udtrykket “letvægtsanker” om Danforth kopier i galvaniseret stål. Måske et smart salgsfif, men det giver forvirring.
Denne side viser nogen specielle detaljer om ALUMINIUM-anker og supplerer siden her: “Danforth typen”.
Letvægtsanker kan skilles ad ved at løsne to små bolte



Aluminium er desværre sårbart i overfor korrosion
Undgå korrosion
Undgå at dit aluminium anker rører ved rustfrit stål, det vil helt sikkert give tæring ved berøringspunktet.
Skyl ankeret med ferskvand en gang imellem, og hold ankerbrønden så tør som muligt. Selve ankeret kan du eventuelt give engang klar lakspray.
Vinteropbevaring af aluminiumsdele er bedst et tørt og ikke alt for koldt sted. Dit tovværk har i øvrigt også bedst af at opbevares tørt om vinteren.
Galvanisk korrosion kan ske mellem rustfri dele som bolte og skiver, som vil tære aluminium, specielt når der ligger fugtigt salt og snavs inde i sprækkerne.
Den lille smule tæring er ikke specielt skadelig, men den er jo helt unødvendig på et godt og dyrt letvægtsanker, så derfor skifter jeg de små rustfri bolte og skiver til galvaniseret jern.
Zink og jern er langt mindre tilbøjeligt til at give galvanisk korrosion af det aluminium, som det er spændt sammen med.
Aluminium er sårbart overfor ”grubetæring”, som starter som bittesmå huller i overfladen.
De meget gode typer aluminiums-anker er fremstillet med en god beskyttende “anodiseret” overflade, men brug bliver anodiseringen jo slidt lidt, og hvis ankeret ligger i fugtig og saltholdige omgivelser kan der komme små hvide prikker med korrosion.
Det ødelægger ikke ankerets egenskaber, men det pynter jo ikke med den nubrede ujævne overflade på dit gode og dyre anker.



Letvægtsanker kan monteres med “Mud-Palms”, så fligene får bedre vinkel ned i blød bund






Letvægtsanker kan samles i to forskellige vinker
Vinklen 32º holder meget godt i blødt mudder og i sand, fordi ankeret kan grave sig godt ned.
Billedet herunder viser hvad der kom med op. Ankeret havde gravet sig cirka ½ m ned i mudderet.
Vinklen 45º får ankeret til “stå på tå” og kun skrabe på overfladen, så det slet ikke får fat. Ankertesteren Steve Goodwin fortæller det samme i en video.
Letvægtsanker 45º vinkel i mudder – eet eksempel hvor det virker!
jeg har fundet een ankertest, hvor de skriver at 45º vinkel virker meget godt i mudder i engelske sejlerblad Practical Sailor.
Læs selv her: Anchoring in Squishy Bottoms
Det er en test udført af Fortress, som netop leverer letvægtsankeret “Fortress”. De testede et 21-lb. FX37 anchor = 10 kg FX37 med 45º og måske virker det når det er så stort og tungt.


