Tandemankring kræver meget øvelse, fordi der er risiko for, at de to ankre tilsammen kommer til at virke betydeligt dårligere end bare eet godt anker alene.
Lav dine eksperimenter med Tandem ankring under gode forhold, så du kender teknikkerne og VED hvordan det virker.
Lad være med at eksperimentere med det, lige før stormvejret kommer.
Konklusion
- To ankre kan bruges på samme kæde/tov på rigtigt mange måder.
- To forskellige typer af anker i tandem KAN tilsammen give EKSTRA stor holdeevne, skriver Drew Frye i “Rigging Modern Anchors”.
- Der er også RISIKO for, at det ene anker får det andet til at gå løs, så tandemankring bliver DÅRLIGERE end bare det ene anker alene.
Køb bogen “Rigging Modern Anchors” af Drew Frye, hvis du vil eksperimentere selv. Drew Frye har lavet mange meget omhyggelige forsøg!
Tandemankring havde sin berettigelse dengang ankre var ineffektive “skibsankre”, står der i bogen “The Complete Anchoring Handbook”.
Forfatterne mener, at moderne ankre er så effektive, at eet godt moderne og tilpas stort anker, er en mere sikker metode.
Andre erfarne forfattere skriver også, at eet stort anker er det sikreste.
Definitioner:
- Tandemankring er to ankre på samme ankerkæde / ankertov.
- Primær anker er tættest på båden, Sekundært anker er længst væk.
Tandemankring er meget omdiskuteret
Der kan være meget modstridende oplysninger og forklaringerom Tandemankring. Jeg henviser til nogen af de bedste kilder, så må du selv “dykke ned i det”.
Man bør SELV afprøve tandemankring, meget grundigt under gode forhold.
Der er en reel risiko for, at det ene anker kan få det andet til at “kæntre” eller blive trukket helt løs, så det kun “svæver” midt på kæden/tovet, som et meget dyrt jernlod.
Risikoen er altså, at du rigger noget ekstra kompliceret grej op, OG AT DET VIRKER DÅRLIGERE end den ene anker alene.
Tandem Ankring – principperne fra Drew Frye´s meget grundige test

Bogen “Rigging Modern Anchors” af Drew Frye
Drew Frye har lavet en meget omfattende serie forsøg med tandemankring, og har lavet meget grundig gennemgang af de forskellige metoder i sin bog.
Her fremhæver jeg nogen af de vigtigste ting fra bogen:
Først gentager jeg hans definitioner:
“Primært anker” er tættest på båden. “Sekundært anker” er længst væk.
Drew Frye fremhæver, at den mest stabile teknik, er det han kalder “Asymmetrisk V tandem”– det betyder, at der er en forgrening, så de to ankre ligger i en vinkel.
Drew Frye fremhæver, at det anker det holder BEDST, skal længst væk =sekundære anker. (OBS modstridende meninger om dette blandt ankereksperter.)
“In line Tandem” kan være velegnet på meget dårlig bund som klippe, som han som han forklarer meget detaljeret i sit Kapitel 12.
Der er flere DÅRLIGE metoder, hvor det ene anker ødelægger holdeevnen af det andet, skriver Drew Frye.
To forskellige TYPER anker som Danforth sammen med et “scoop anchor” som Rocna / Mantus kan give en “synergi”, skriver Drew Frye udtrykkeligt. De to forskellige typer kan altså give en ekstra god holdevne, der er bedre end summen af deres holdeevne.
Drew Frye fremhæver Stor Scope:
Drew Fye fremhæver “Asymmetrisk V tandem ankring” som det mest stabile.
Denne metode giver også god tolerance overfor vindskifte, som specielt kan gavne i blød bund.

Drew Frye omtaler rigtigt mange detaljer fra sine grundige forsøg – jeg har kun fremhævet ganske enkelte detaljer, og jeg vil meget anbefale, at du læser bogen og at du eksperimenterer så meget som muligt med dit eget grej.
Drew Frye fremhæver at de små detaljer er meget afgørende:


Flere kilder og henvisninger om tandemankring
Tandem ankring – se video af Steve Goodwin´s test
I denne video kan man SE de to ankre samtidigt, og man kan SE, at der er nogen meget specielle fænomener, som HELT kan ødelægge holdeevnen.
Se videoen HER: Tandem Anchoring. Anchor Test Video #94
Det er MEGET INTERESSANT, at man kan SE hvordan det virker – og man kan SE at nogen af teknikkerne er DÅRLIGERE, end bare at bruge eet anker.
Steve Goodwin har lavet over 150 videoer om ankerteknik og ankergrej.
Du kan se alle hans videoer SV Panope her.
Han er meget grundig og systematisk, og han fortæller kun det, som han har testet og som han er helt sikker på.
Bogen “Creative Anchoring” af Fatty Goodlander
I den meget inspirerende bog om ankerteknik skriver Fattty Goodlander enkelte vigtige detaljer om tandemankring:
Side 73: Man IKKE må bruge øjet berenet til “tripline” til at fastgøre det “sekundære anker” – altså ankeret der er længs væk.
Han skriver, at det største og mest effektive anker skal være nærmest ved båden (altså det “primære”), så han er uenig med Earl Hintz.
Side 73: Han anbefaler udtrykkeligt meget stor scope – mindst 7:1 og helst 10:1 fra båden til det primære anker.
Og fra det primære anker skal der være 17 meter kæde til det sekundære anker.
Han skriver desuden detaljeret om stormankring – Bogen er fuld afguldkorn!!!
“The complete Anchoring handbook” af Alain Poiraould o.a.
Forfatterne FRARÅDER direkte, at man bruger tandemankring.
Side 143:
…”We advise against tandem anchoring – If you insist on tandem anchoring, only use two of the same kind, and attatch the second (det der er længst væk fra båden) to the chain or the schackle of the first (det der er tættest på båden), not directly to the crown og the first anchor.”….
De har en meget tungtvejende argument for IKKE at bruge tandemankring:
De fremhæver, at de moderne ankre har langt større holdeevne end ældre typer af anker – og at de moderne ankre beholder et godt greb i bunden, selv når de er hårdt belastede, og derfor kan man få meget mere pålidelig holdeevne udelukkende ved at bruge eet anker.
Deres bog er iøvrigt en meget saglig og grundig bog om ankerteknik, som jeg kun kan anbefale at du køber.
Forfattere: Alain Poirauld, Achim Ginsberg-Klemmt og Erika Ginsberg-Klemmt.
“The Complete book of Anchoring and Mooring” af Earl Hintz
Side 236:
Earl Hintz – Han fremhæver og tegner, at det anker der er længst væk = sekundære anker – skal være det STØRSTE.
Det er ligesom Drew Frye skriver, men MODSAT hvad Fatty Goodlander skriver.
Han mener, at der skal være kæde imellem de to ankre, og at “Back anchor” som er det der er længst væk (sekundære anker), kommer til at have en klo nede i den fure som det “Forward anchor”, som er det primære anker, har lavet i havbunden.
På den måde mener han, at man kan opnå en ekstra forbedret holdeevne på 20-30 procent.
Bogen beskriver alle de grundlæggende ting med ankerteknik systematisk og grundigt, så den bør stå i ethvert skibsbibliotek.
Dog vil jeg gøre opmærksom på at denne bog er fra 1986, så der er kommet mange nye ankre på markedet og derfor er hans mening om tandemankring måske forældet.
Doubling Up: Full-size Tandem Anchoring
Darrel Nicholson har skrevet en meget grundig artikel om Tandem Ankring i sejlerbladet “Practical Sailor”: “Doubling Up: Full-size Tandem Anchoring” med konklusioner der ligger tæt på Drew Fryes meninger.
Den vigtigste konklusion jeg vil nævne er, at de aldrig kunne få “In Line Tandem Ankring” til at fungere.
Han fremhæver at HVIS man ikke kan få sit primære anker (det daglige hovedanker) til at holde ordentligt, så hjælper det ikke noget at eksperimentere med et ekstra tandem anker – det bliver bare noget rod.
Hvis “hovedankeret” ikke fungerer, så skal man gennemgå alt sit grej og sine metoder som det vigtigste sted at “fejlfinde”.
Afslutning tandemankring – de modstridende teorier
Jeg håber at denne side har hjulpet dig til at blive klogere på tandemankring.
Jeg håber det giver dig bedre mulighed for at finde endnu flere oplysninger ved de forskellige kilder, jeg har nævnt.
Jeg har fremhævet, at de forskellige faglige kilder har forskellige meninger, som kan være modstridende.
Jeg har IKKE selv erfaring med tandemankring, og derfor kan jeg ikke anbefale nogen metoder, men jeg vil opfordre til, at du SELV LAVER FORSØG.
Min eneste anbefaling om tandemankring:
LAV DINE EGNE FORSØG – med det grej du har – og find dine EGNE effektive metoder – INDEN du skal bruge det i “vildt vejr”.
Lav dine forsøg på en pæn solskinsdag, læg ankrene i sand, så du kan se hvad der sker, og træk alt hvad du kan med din motor.
Hvis du vil have mest muligt træk, skal du trække fra hækken. Sejl rundt med din gummibåd og kig ned til ankrene, (eller svøm med svømmemaske / snorkel), så du kan se, om de er begravet eller hvordan de ligger.
Det er det man lærer allermest af.
Min personlige mening om tandemankring
Som sagt har jeg aldrig afprøvet tandemankring.
Min helt personlige mening er at at jeg heller ikke ønsker til at bruge denne teknik, fordi 2 ankre på eet tov, bliver mere uhåndterligt.
For os som sejler i en ret lille båd, er meget let at lægge et eller to ankre ud i hver sit ankertov. Med en motorbåd er det let at placere de to ankre, der hvor de giver den bedste effekt.
Selv i vores lille 19 fods båd bruger vi flere ankre: Et moderne Viking 5 anker samt et meget effektivt Fortress (alu) på 3 kg, samt et kastedræg, der kan holde i grene, rogusaroser eller græstørv inde på land.
De 3 FORSKELLIGE ankre kan tilsammen sikre os under de fleste forhold.
Så derfor ser jeg ikke nogen grund til at eksperimentere med tandemankring. Se hvordan vi ankrer tæt på land.
Når vi har liner ud i 2-3 retninger, kan vi samtidigt meget let DREJE båden efter sol og vind og bølger. Det er en stor fordel, at vi har så meget kontrol med hvordan vi vender og placerer båden.
