Vi har brugt Coppercoat som bundmaling på Flipper 570, 19 fods motorbåd i ~10 år.
Vi kan næsten fejre rundt 10 år´s jubilæum, fordi vi malede de første “prøvefelter” tilbage i 2014.
Vi er meget tilfredse med hvordan det virker.
Resume af 10 år med Coppercoat
Vi malede bunden med Coppercoat i 2014 samt i 2016.
Det er et stort arbejde, men resultatet er meget tilfredsstillende af flere årsager:
- Vi behøver ikke trække båden ned af trailer og klodse den op, for den årlige bundmaling.
- Vi kan nøjes med at snorkle og skrubbe bunden 2-3 gange i løbe af sommeren.
- Det er miljøvenligt.
- Vi har nået den forventede 10 års levetid, og vi kan sagtens vedligeholde det i adskillige år mere.
Ulemperne er:
- Materialer er ~5 gange dyrere end alm. bundmaling.
- Arbejdet skal udføres meget MEGET omhyggeligt.
Jeg vil også beskrive en hurtig reparationsmetode til mindre skader: En ”smøreost-spartel” af West Epoxy og kobberpulver, som kan lægges på i 2 trin.

HURRA HURRA HURRA
Det kunne GODT betale sig at skrabe bund og male de mange gange med Coppercoat.
Indledning til arbejdet med Coppercoat
Kobber i bunden MÅ da være godt…
Skibe med ”kobberforhudning” får ikke begroning, og desuden er Kobber jo en beskeden miljøbelastning, fordi det er rent metal. Vi brugte endda kobber til køkkengrej i “gamle dage”, det skulle bare fortinnes indvendigt. Så det er ikke særligt skadeligt.
Så jeg skulle jo bare være sikker på, at Coppercoat virkede ordentligt.
Jeg undersøgte alle beretninger om Coppercoat, før jeg for alvor gik igang – og forresten hed det også Coppershield fra nogen leverandører. Men det er samme produkt.
Jeg var betaget ved tanken om, at Fregatten Jylland var ”kobberklædt” ligesom mange andre skibe fra den tid.
Den engelske flåde blev ”copperclad” for at opgradere den talmæssigt underlegne Engelske flåde, under Napoleons-krigen imod de franske skibe.
De ”copperclad” skibe kunne sejle i rundkreds om fjenden, fordi de var glatte – de havde IKKE et tykt tæppe af begroning, som de Franske skibe.

Modstridende beretninger om Coppercoat:
Der var mange meget MODSTRIDENDE beretninger på ”nettet”, så jeg lavede mine egne mindre forsøg først.
Jeg havde en fornemmelse af, at dem der havde oplevet fejl med Coppercoat, havde lavet fejl ved forberedelserne.
En af fejlene som nogen muligvis har gjort, er vaske hele bunden ren med fortynder/acetone – UDEN AT SKIFTE KLUDE HELE TIDEN. Så risikerer man, at man faktisk FORDELER et tyndt lag olie/fedt ud på HELE bunden. Det kunne være forklaringen på, enkelte beretninger som fortalte, at Coppercoaten skallede af.
Stort og krævende arbejde
Min FORSIGTIGHED skyldtes, at det er et STORT arbejde at skrabe bunden TOTALT ren.
Og materialerne koster jo ~5 gange almindelig bundmaling.
Arbejdsmetoderne er desuden også krævende:
- Temperatur skal være over 18 grader.
- Det skal være TØRVEJR under malerarbejdet.
- Det er meget vigtigt at blande epoxy samt kobber korrekt.
- Man skal overholde ”overmalingsintervallerne” for “vådt i vådt”.

Mine egne forsøg med Coppercoat:
“Prøveplade” til at hænge i vandet
Allerførst lavede jeg maleprøver på hvid masinit for at se hvordan det overhovedet så ud, og hvordandet var at male med.
Jeg lavede jeg også ”Prøveplade”, til at hænge i vandet under vores egen bådebro. Den skulle være en “Prøveplade”, som jeg kunne tjekke løbende for begroning.
Prøvepladen skulle også afsløre, om der var problemer med galvanisk tæring på grund af kobber, som jo kun er 3 centimeter fra Aluminium Motorben på båden.
Derfor sidder det noget aluminium på denne prøveplade. Jeg ville være sikker på at det ikke blev tæret.
Denne prøveplade har jeg hængt under bådebroen, samtidigt med at båden var i vandet siden 2014.
Forsøgsfelter under båden
For at være på den sikre side, malede jeg 3 ”forsøgs-felter” under båden foråret 2014.
Det betød, at jeg rensede 3 felter helt i bund, og fulgte fabrikantens anvisninger med en West Epoxy som ”primer” (med lidt blå farve) + 4 lag Coppercoat. Det blev søsat forår 2014.

Resultatet af Coppercoat-forsøg:
Sommer 2014 + 2015 + 2016 fungerede mine 3 prøvefelter perfekt, endda uden at blive skrubbet ret meget om efteråret.
Metoden:
Prøvefelterne med Coppercoat er blevet matslebet.
Hver sommer har jeg snorklet en eller to ture og skrubbet disse prøvefelter med Coppercoat.
Det er også det, man skal gøre mindst een gang om året efter fabrikantens anvisninger.
Om efteråret har vi kun spulet og børstet prøvefladerne rene, og enkelte gange har vi faktisk “snydt” og slet ikke skrubbet på coppercoaten.
Meget gode resultater
De 3 ”forsøgsfelter” så meget MEGET overbevisende ud efter 3 sejlsæsoner !
“Prøvepladen” var kun meget lidt begroet og nem at skrubbe ren efter hver “sommersæson”.
Det overbeviste mig om at det var værd at ”investere” i en masse arbejde + Coppercoat!!!


Galleri med billeder af mine egne forsøg med Coppercoat 2013-2016
Arbejdet med Coppercoat på hele bunden i 2016
Skrabe bund og male med Coppercoat 2016
2016 forkortede jeg sejlsæsonen og tog båden op i start Juli måned, for a have godt vejr.
Jeg har klodset båden op og spændt en lang ”vægtarm” på tværs, så det er let at vippe fra side til side. Båden skal jo vippes mange gange.
Skrabearbejdet var effektivt med en ”vacuum skraber” med hårdmetal platte med AFRUNDEDE HJØRNER” og industristøvsuger. Vægten af den AFSKRABEDE bundmaling var 7-8 kg !!!!
Derefter skal bunden have en “primer” af West Epoxy, som jeg har givet en blå farve.
Coppercoat skal males på i 4 lag, der skal udføres “vådt i vådt”. Det bliver en meget laaaaang dag.
Jeg havde en “vejemester” til udelukkende at blande og røre de portioner, som jeg havde gjort klar i forvejen. Det er vigtigt at have folk nok.

Galleri: Hele arbejdet med Coppercoat Arbejdet
Galleri med billeder af prøvepladen samt bunden år for år fra 2017 og frem.
I dette galleri kan du også se de små reparationer jeg har lavet, og du kan se hvor godt de har virket.
Det sidste billedgalleri mangler de seneste år 2018 til2025 – det kommer











































































