Beregn kræfterne på din båd for anker – OVERSIGTS-side

Det er muligt at regne på kræfterne.
Jeg viser regneeksempler på kræfterne, der virker på en typisk størrelse tur-motorbåd, 33 fod – Jupiter 1000.
Regneeksemplerne bedømmer Ankerets holdeevne.
Regneeksemplerne viser vindens og bølgernes kræfter med kæde og ankersnubber samt hvordan kræfterne er med forskellige længder kæde og ankertov.

Læseren har mulighed for at beregne kræfterne på sin egen båd.
Jeg laver en række regneeksempler, som læseren kan overføre på sin egen båd og på det ankergrej han / hun selv har.

Alle de regneeksempler som jeg laver, er med en Jupiter 1000, 33 fod tur-motorbåd, med 15 kg Rocna Vulcan anker, med 25 m kæde og nakersnubber, ELLER 25 m 12MM nylontov – polyamid splejset i kæden.

Læseren skal naturligvis bruge beregningerne med forsigtighed. Trods den store usikkerhed, alene fordi bundforholdene kan skifte meget, så er det nyttigt, at vi kan sætte realistiske tal på, hvor store kræfterne er.

Skagerrak 1000 - 33 fod motorbåd
Skagerrak 1000 – 33 fod motorbåd – foto Morten Buhl

OBS – de tilhørende 7 undersider mangler – OBS

Oversigt
Beregninger afsnit A – B – C – D – E – F – G skal ligge på hver sin underside, når disse undersider er lavet færdige.

A – Kræfterne og ankerets holdeevne:

Jeg har ”beregnet” vindens konstante kraft på båden og kræfterne på båden. Jeg har beregnet kræfterne, når der er uro fra bølger samt vindstød.

Ankerets holdeevne bedømt fra Steve Goodwin´s ankertest og ankerekspert Fraysse.

Ankerets holdeevne i forhold til Scope kan man vurdere fornuftigt.
”Beregninger” af kræfterne er udført ved hjælp af ”Anchor Chain Calculator” og Dulhuntys ”Anchor Computer” diagram.

Jeg har et forslag til at MÅLE SELV, med motorkraft i bestemt vindstyrke.

Link til siden mangler

Rocna Vulcan anker 15 kg
Rocna Vulcan anker 15 kg – foto Morteh Buhl

B – Beregn kræfter samt anker holdeevne:

Man kan regne på BÅDE vindkraft og bølgernes kræfter SAMT regne på ankerets holdeevne ved de to eksperter Fraysse og Dulhunty. Det kan man ikke på nogen andre steder, så vidt jeg ved.

Link til siden mangler

C – Nørdeberegninger på vinkler og Scope:

Vurdering af ankerets holdeevne i forhold til ”Scope” med rent ankertov.
Det afgørende er trækvinklen i ankeret nede ved bunden, jo mindre vinkel, jo bedre holder ankeret, og ankertrækvinklen afhænger af Scope.
Skema og graf der viser hvad ”anker-træk-vinklen” betyder.

Link til siden mangler

12 MM nylontov – polyamid – splejset ind i kæden

D – Nørderi – Kræfterne i ACC Basic:

Jeg præsenterer hvordan kræfterne kan beregnes i den gratis Anchor Chain Calculator
ACC: https://www.anchorchaincalculator.com/

Link til siden mangler

E – Nørderi Om Ankersnubber i ”ACC Basic”:

Vurdering af den aktuelle ankersnubber:Mantus “brindle/snubber” universal 8 mm – 5/16 inch. Chain hook. (Beregnet til både fra 30 – 40 fod)
Bridle = to stk tov (hanefod) ned til kæden, 5/8” = 14-16 MM 3-slået nylontov med SWL = SafeWorkingLoad 1525 lb = 750 kg sikker-arbejds-styrke. To bridles (på dansk ”hanefod”) hver 20 fod lange = 7 m lange.

Link til siden mangler

A ACC Basic beregning 24 knob vind med ankersnubber og bevbægelse
ACC Basic beregning 24 knob vind med ankersnubber

F – Beregn kræfter, kæde m. snubbere og Ankergrej = kæde/nylontov

  • 1 ACC Basic: Beregn kræfterne for forskellige ankersnubbere.
  • 2 ACC-Appen (betal): Beregn kræfterne f. kæde sammensat med nylontov.
  • 3 Forslag til ”sikkerheds-kombi” med snubber og ankerkæde/ankertov.

Link til siden mangler.

G – Beregning med SVAMANDA.dk m. eksempler. Anchor Rode Calculator.

Start med at læse introduktion: https://svamanda.dk/anchor/intro
Prøv den simple udgave af beregnerer: https://svamanda.dk/anchor/simple

I ”Advanced mode” kan man regne på enormt mange kombinationer af kæde, tov, snbbere og lodder og ”blåser” på ankergrejet. https://svamanda.dk/anchor/advanced.
SV Amanda beregninger bruger de samme gundlæggende formler og beregninger som Anchor Chain Calculator og ACC-appen.

Tabel – Beregninger af kræfterne i ACC-Appen, Expert

OBS – de tilhørende 7 undersider mangler – OBS

Meget kort sammendrag af disse beregninger:

Jeg bruger 5 ankereksperter´s web og videoer, i disse vurderinger og beregninger.

Alle beregninger er EKSEMPLER med 33 fods motorbåd Skagerrak 1000, 6.000 kg:

Båden er 33 fod = 10,55 m. Båd bred 3,4m. Overbygning højde 2-2,5 m. Areal set forfra ~10 m².
Ankergrejet er: RocnaVulcan 15 kg med 25 kæde 8MM, som bliver brugt med ankersnubber på kæden, ELLER de 25 m 8MM kæde forlænget med 25 m 12MM 3-slået nylontov.

Resultat – Beregninger samlet oversigt:

Ved 24 knob vind, hårdt vejr på tur): Vindens ”statiske kraft” ~90 kg, men er der vindstød/dønninger eller ”ankersejling” kan det stige meget, måske til 2-300 kg i spidsbelastning.

Ved 40 knob vind, ret ekstremt: Ved ankring på 3 m vand, når der er URO, vil træk i anker blive af størrelsesorden 500 kg eller mere, hvis der ikke er god elastisk snubber / elastisk nylontov i kæden.

Anker har jeg bedømt til at holde 700 kg i sandbund – måske op til 1050 kg.
Det var kort sammendrag om kræfterne – Husk der er mange usikkerheder, så alt skal vurderes forsigtigt.

Skagerrak 1000 33 f. motobåd profiltegning og tegning med frontareal 10m²
Skagerrak 1000 – 33 f. motorbåd brugt i regneeksemplerne.

Detaljer om båden i disse REGNEEKSEMPLER:

Båden: Skagerrak 1000 (33 fod) Vægt: Ca. 5500 -6000 kg.  Rummelig sødygtig tur-motorbåd Bredde: 3,40 m.

Anker: Rocna Vulcan 15 kg. Ankerkæde: 8 mm (Galvaniseret/kalibreret) Ankerkæde monteret med ankersvirvel.

Ankersnubber: På kæden, så bruger vi en Mantus “bridle/snubber” universal 8 mm – 5/16 inch (~15,8MM). Chain hook. (Beregnet til både fra 30 – 40 fod).
Bridle = to stk tov ned til kæden, 5/8” = 14-16 MM 3-slået nylontov med SWL = SafeWorkingLoad 1525 lb = 750 kg sikker arbejds-styrke. To bridles (på dansk ”hanefod”) hver 20 fod lange = 7 m lange.

Ankertov: Kæden kan også bruges med fuld Kæde længde: 25 m. hvor det 3 slåede 25m lange ankertov, er splejset på. Denne Kæde/Tov kombination er efter flere ankereksperter, det som er bedst til at absorbere bådens bevægelser, og formindske spidsbelastningen på ankeret.

Rocna Vulcan anker 15 kg undersiden foto: Morten Buhl
Rocna Vulcan anker 15 kg undersiden – foto Morten Buhl

Afsluttende bemærkning om disse beregninger:

Mit ønske med alt dette skriveri, er at danske sejlere kan få ”sat tal på” og dermed langt bedre kan FORSTÅ og OPTIMERE deres ankergrej.
Disse “guldkorn” fra ankereksperterne, kan være svære at finde, derfor håber jeg at mine regneeksempler, gør det lettere at “sætte tal på”.

Jeg har selv i flere år brugt disse forskellige websteder til beregninger og vurderinger af ankergrej, og jeg synes at de giver realistiske tal. Men man skal altid være varsom, der ER mange vurderinger og usikkerheder i ankerteknik.

BRUG MINE TAL SÅDAN:
Vælg et regneeksempel og prøv at sætte tallene ind for din egen båd.

PLUK ud, hvor du synes det er interessant:
Der er meget nørderi – læs det du har lyst til og spring resten over.

Ankerteknik ER jo meget svært at forstå:
For det første sker det ”nede i mørket”. For det ander er der mange ”tommelfingerregler”, som kan være modstridende.

Belært af mine egne ankertest:

Jeg har SELV gradvist gjort VORES EGET ankergrej lettere, samtidig med at det bliver MERE effektivt. Det er vigtigt i mindre både at undgå uvirksom vægt.

Jeg vil hermed opfordre læserne til også at eksperimenterer med deres eget ankergrej. Bare prøv alle mulige gode ideer, og også de lidt skæve ideer – så lærer du grejet at kende.
Når man kender sit grej bedre, ligger man mere sikkert for anker.

Kræfterne på 33 f. motorbåd

OBS – de tilhørende 7 undersider mangler – OBS