MINI Drivanker – Slæbebremse – Drogue fra luv agterklampe, holder båden stabilt, så vi IKKE bliver slået tværs i store medløbende bølger.
Vi bruger en MINI slæbebremse i store medløbende bølger
MINI Drivanker – Slæbebremse – Drogue fra luv agterklampe betyder, at båden IKKE bliver slået tværs i store medløbende bølger.
Vi bruger den på vores 19 fod Motorbåd, hvor størrelsen af MINI Drivanker er tilpasset, så farten reduceres fra 6 knob til 5 knob, OG vi kan sejle helt stabilt uden at stå og korrigere kursen hele tiden.
Båden skærer IKKE ud.
MINI Drivanker er lavet a lá Jordan Series Drogues drivanker – MEN med kun 4 små sejldugs-kegler på en line.
Se Jordan Series Drogues – de store lange rigtige drivankre.
TIL SALG: Jeg har et ekstra ”MINI Drivanker” til salg.
Model 4 = lod + 4 kegler på 10 m line + 10 m slæbeline = 600 kr.
OBS det er delvis genbrugsmaterialer og afprøvet, så det ser noget ”brugt” ud.
Større båd kræver større ”Slæbebremse” – Jeg kan også lave en større model til en større båd, på bestilling.
Se mit andet tovsalg her.
Se video: Stor motorbåd med “slæbebremse”
“Power Boat Drogue Deployment”: Motorbåd slæber et Danforth anker i 80 m langt tov, for at stabilisere i store bølger.
MINI slæbebremse bruger vi således
Vi har altid denne lille plastikboks med i kistebænken.
Vi undgår helst at sejle i store medløbende bølger, men enkelte gange bliver det nødvendigt at have den parat:
Så sætter vi “boksen” på agterdækket, med “den bitre ende” med et øje lagt om en af agterklamperne.
HVIS så bølgerne vokser sig ubehageligt store, og vi ligger og skærer ud hele tiden, er det tiden at “søsætte” slæbebremsen SÅDAN:
Den lille kædestump som ligger øverst, bliver smidt agterud – og herfter bliver hele “MINI-slæbebremsen” automatisk trukket ud.
Med denne “Drogue” (engelsk navn) fra luv agterklampe, så kan båden styre helt støt, og vi skal kun justere småt på rattet.
Slæbebremsen nedsætter farten fra 6 knob til 5 knob – og vi sejler helt roligt og kontrolleret.
Når “MINI slæbebremsen” skal ind igen, er vi nødt til at stoppe båden helt, og hale den ind, mens vi driver en lille smule. Det kræver lidt plads.
I en meget vanskelig nødsituation KUNNE vi også blive nødt til at kappe den helt, så vi har altid en kniv i nærheden.
Diagrammet viser den normale fart ved forskellige omdrejninger, SAMT den lige linje viser hvad farten biver med slæbebremsen agterude.
Mine første forsøg med “slæbebremse”
Jeg har fulgt vejledning fra Jordan Series Drogues, men med større åbning på “keglerne” på 20 cm i diameter og min første model havde 9 af disse “kegler” på rebet.
Det virkede ALT FOR GODT med 9 “kegler”.
Det virkede som et kæmpe drivanker og båden lå som om den var bundet til en pæl, og jeg havde absolut INGEN manøvredugtighed.
Med agterenden fastholdt og “låst”, så var farten ½ knob og jeg kunne ikke styre båden.
Derfor snørede jeg flere og flere kegler sammen og fandt ud af at 3 “kegler” var perfekt.
Overraskelse med nylon og polyester
Den første slæbebremse lavede jeg med linen i midten af 8 MM nylonreb – et dynamisk klatrereb.
De 3 tynde liner syet på hver “kegle” var 3 MM polyester.
MYSTIK med Polyester og Nylon:
Når slæbebremsen havde været i vandet ½ time virkede den ikke mere – og det varede lidt før jeg fandt årsagen:
Nylonreb forlænger sig faktisk 10 %, når det er gennemvådt, og de 3 små hvide polyester liner på hver kegle, blev totalt strakt fuldstændigt ud, og keglerne klappede sammen uden at virke!!! Se billedet “Den første “MINI slæbebremse”.
Mystik opklaret og problem løst
Jeg lavede ganske simpelt slæbebremsen om, så det midterste reb blev polyester, og de 3 hvide snore på hver kegle lavede jeg også lidt længere og løsere.
Så virkede slæbebremsen perfekt igen.
Flere forsøg
Jeg eksperimenterede lidt videre, indtil jeg fandt det idelle antal kegler:
3 af disse kegler (Åbning diameter 20 cm) var perfekt.
Så bremsede det, så jeg havde fuld styreevne, og når keglerne blev slæbt 10-18 meter agterude, så skete der ikke noget ved det, når en af dem en gang imellem kom op i vandoverfladen.
Forbedringer af “slæbebremsen”
Sejldugs-keglerne blev revet lidt i kanten, så jeg gjorde dem mindre, til nu 14 cm i diameter i åbningen. Så bliver sejldugen IKKE revet itu.
Den endelige model har nu 4 kegler, som slæber 10-18 meter agterude med en kædestump i enden.
Bemærk der er en svirvel på – hele slæbebremsen kan godt sno sig under brug.
Vi har brugt den flere gange, og HVER gang er det en stor fornøjelse, at vi kan sejle helt trygt og stabilt i store medløbende søer.
Nederst på siden kommer et billedgalleri, hvor du kan se alle detaljerne.