Tripline og hvordan du kan frigøre dit anker

Triplinen sidder i bagenden af ankeret, så man kan trække ankeret fri fra en forhindring.
Der er andre metoder for at få et anker fri, hvis det sidder fast i en forhindring.

Resume

  • Forskellige måder at bruge en tripline, jeg viser 6 ideer.
  • Fordele og ulemper ved tripline,
  • Man bør kun bruge tripline ved stor risiko for at ankeret sidder fast.
  • Andre måder at løsne ankeret, og forslag at bruge svenske Sea Grip anker.
  • Links til artikler om tripline.

Tripline – hvad skal vi bruge det til?

Triplinen sidder i bagenden af ankeret, så man kan trække ankeret fri fra en forhindring.  Hvis man bruger en flydebøje i enden af triplinen, er det en venlig orientering til andre sejlere om, hvor ankeret ligger.

Tegning med forskellige måder at bruge “tripline”

1: Traditionel Tripline med en bøje

Bag i ankerets ”øje til tripline” sætter man sin ”tripline” med længde lidt mere end vanddybden med en fender eller bøje. Metoden er kun praktisk, hvis der ikke er for meget tidevand. Bøjen markerer dit ankers position, men der er risiko for at andre får din tripline i skruen.
Der er også risiko for at u-erfarne sejlere forveksler din ”anker-bøje” med en fortøjnings-bøje / mooringsbøje, og så er der for alvor lagt op til en masse roderi.

Øje til tripline i bageste ende af ankeret
Øje til tripline i bageste ende af ankeret

2: Tripline med bøje og et lod

I tidevandsområder kan du forbedre din ankermarkering med et lod, sådan at triplinen hele tiden holdes stram og lodret. Men hvis der er stærk strøm, bliver din bøje måske alligevel trukket med, og hele linen strakt ud. Det er næppe et problem i Danmark.

3: Tripline med speciele markeringsbøje med indvendig spole

Der er specielle markeringsbøjer på markedet, med en line der rulles ud eller ind efter vanddybden.

4: Tripline uden bøje  

Triplinen føres tilbage til båden, linen har samme længde som ankerkæde/tov.
Så markeret den ikke ankerplaceringen, men du kan altid trække ankeret baglæns op. Du risikerer at triplinen og ankertov/kæde bliver snoet sammen.

Tegning med forskellige måder at bruge “tripline” i ankeret

5: Kort neddykket tripline

Ligesom den foregående (Nummer 4) med nogen små flydere til fiskenet på triplinen – men denne tripline skal kun have længde, der er lidt mere end vanddybden over ankeret.

Det er det mest alsidige system og den mest praktiske metode, efter hvad flere erfarne tursejlere beretter.

Det kaldes af en engelsk sejler ”Hidden tripline” i en artikel, som jeg linker til sidst på siden.

6:  Kort flydestrop

Den skal være så kort, at både der sejler hen over dit anker, IKKE kan hænge fast i den.

Med denne korte “Flydestrop” = en line med et lille fiskeflåd i bagenden af ankeret, kan du snorkle og SE dit anker. Så kan du dykke ned med en line med en solid karabinhage, og let klipse en lang line i din ”korte flydestrop”, hvis det bliver nødvendigt.

Denne ”korte flydestrop” er den metode, der giver mindst “kluddermor” og mindst praktisk besvær, men det forudsætter jo, at du har lyst til at snorkle og dykke.

Lang "tripline" kan nemt give en masse kludder
Tripline med en fender brugt under mine egne ankertest.

Fordele og ulemper ved tripline på ankeret

Fordele ved tripline

Andre sejlere kan se hvor dit anker ligger.

Hvis du vil bruge metoden med at lægge ”2 ankre i V”, er en lille bøje over ankeret en fordel, så du kan orientere dig om HVOR dine ankre ligger.

Husk at din trip-line skal have en passende tykkelse, så du kan holde ordentligt fast, hvis du en dag skal bruge kræfter for at løsne ankeret.

I blød mudder skal triplinen være længere, fordi ankeret bliver måske trukket ned og igennem mudderet – og linen følger efter.

Ulemper ved tripline

Andre sejlere kan få linen i skruen hvis de sejler hen over.

Husk at jo mere reb og bøjer du skal bakse med, jo større er risikoen for ”kluddermor”.

Min egen mening

Min HELT PERSONLIGE mening er, at man skal undgå tripline, hvis ikke der er stor risiko på ”uren bund”.

Og det samme skriver Drew Frye, i den artikel jeg linker til sidst på siden.

Jeg har kun brugt “Traditionel tripline med en bøje” ved mine ankertest på MUDDERBUND, som er lige udenfor vores havn, hvor der er risiko for gamle mooringer på bunden.

I dette meget dybe bløde mudder, har jeg adskillige gange oplevet, at et Danforth anker kan skære sig dybt ned i mudderet og trække triplinen med ned igennem mudderet. Jeg har endda flere gange oplevet, at selve fenderen i enden af triplinen også bliver trukket ned i mudderet.

Se på mit billede, hvor meget mudder og “kluddermor” den slags kan give.

Til almindelig tursejlads bruger jeg ”kort flydeline” på ankeret, og desuden så maler jeg også ”PANG-farve” eller sætter orange reflekser på mine ankre. Det gør det meget let at se et anker på bunden og flytte det, når det er varmt og dejligt badevejr.

Ankeret har skåret sig dybt ned og trukket triplinen med ned i mudderet
Ankeret har skåret sig dybt ned og trukket triplinen med ned i mudderet

Andre måder at sikre sig imod, at ankeret bliver ofret til havguden Neptun

Man kan lave en kædestump med line i begge sider som på mit billede.

Ved at trække denne en kædestump under ankerkæde/ankertov – fra båden og hen til ankeret – kan man måske trække/løfte ankeret “bagud” og fri fra en forhindring.

Se billedet af Viking ankeret – det har en helt speciel “Puller Groove” = “Et hak til at trække fri”, hvis det skal oversættes. De fleste ankre kan sikkert trækkes “Bagud” på lignende måde.

Du kan også bruge det svenske anker “Sea Grip”, hvis der er stor risiko for at ankeret hænger fast i skidt på bunden. Hvis det sidder fast. kan man sandsynligvis “skrue det fri”, ved at sejle i rundkreds. Det er jo kun den ene “tand” som er i indgreb, og sejler man rundt, burde det kunne løsnes.

Jeg har set en video af en erfaren tysk sejler, der fortæller at man MULIGVIS kan lirke et almindeligt anker løs, ved at sejle rundt om det i en lille kreds og trække forsigtigt i forskellige retninger.

Det skader jo ikke at prøve at “lirke” ankeret fri. Fordi alternativet er jo, at man må lade ankergrejet ligge tilbage, eventuelt markere kædestumpen med en bøje og komme tilbage og dykke en anden dag.

Ved at trække en kædestump under ankerkæde/tov, kan man måske frigøre anker

Links om “tripline”

Meget god artikel af Drew Frye i engelske sejlerblad “Practical Sailor”:

Anchor Trip Line Tricks

Lige under Drew Fryes artikel kan du læse forskellige kommentarer – dette er nok den bedste:
Davis Steele, anbefaler en ”Hidden tripline” = 30´ (10m) dyneema til lavere vanddybder og 60´ dyneema til større vanddybder, med en tykkelse på 5 MM med karabin i hver ende.
Han klipser den ene karabin fast i “trip-øjet” på ankeret og den anden ende i kæden, mens ankerkæden bliver slækket ud.
Så får han en flydende line parallel med kæden.
Det er altså den metode, som jeg kalder “5: Kort neddykket tripline”.

Viking Anchors anbefaler tilsvarende den metode:

Læs deres anbefaling her: Using a submerged anchor trip line
Det er også det, jeg har kaldt “5: Kort neddykket tripline” i min egen tegning.


.

Sea Grip ankeret kan formodenttlig "skrues løs", hvis det har sat sig fast på bunden
Sea Grip ankeret kan formodenttlig “skrues løs”, hvis det har sat sig fast på bunden