Ankersnubber er et elastisk tov som skal fjedre, når kæden i meget hård vind, strækkes ud, og kædens fjedring eller ”bue-effekt” bliver mindre. En GOD ankersnubber vil reducere spidsbelastningen fra hård vind og bølger betydeligt, så det svarer til at man har holdeevnen et meget større anker. I meget dårligt vejr, vil der være meget stor “gevinst”, som kun “koster” et stykke elastisk tov.
ALLERFØRST om ankersnubber / kædesnubber:
Sådan er det nemt og sikkert at bruge en ankersnubber:
See videoen om ankersnubber fra “Sailing Wisdom”.
Her viser de, hvordan man nemt og sikkert binder snubber på kæden med “Magnus Hitch” MEN HAN VENDER KNOBET FORKERT !!!!! (ligner Rolling Hitch).
De fortæller at Nylontov – polyamid er mest elastisk, og at længden skal være ca 10 meter. I pænt vejr bruges kun et par meter – I hårdt vejr skal man bruge den fulde længde!
Godt fortalt – guldkorn!
ALLERFØRST om ankersnubber – Tykkelsen:
De fortæller om tykkelsen i en af de første kommentarer EFTER videoen dette:
…”I like to start off with the same diameter as my travel dock lines. They are thinner than my home port dock lines to make stowage easier, but still strong enough to hold the boat. This is a good starting point for the snubber.”…
På dansk: Snubber – samme tykkelse som turfortøjninger – de er tyndere end “fortøjninger i hjem-havn” – og stadig stærke nok til at holde båden.
ALLERFØRST på denne side:
Sådan er det nemt og sikkert at bruge en ankersnubber: Se videoen om ankersnubber fra “Sailing Wisdom”, hvor de fortæller om at binde på kæden med “Magnus Hitch” (ligner Rolling Hitch) – MEN HAN VENDER KNOBET FORKERT !!!!!) de fortæller at Nylontov polyamid er mest elastisk, og at længden skal være ca 10 meter. Godt fortalt – guldkorn!
DEREFTER:
Jeg skriver skriver jeg de helt simple råd, som jeg selv har opsummeret fra de forskellige ankereksperter.
SIDST:
Til dig som vil gå i detaljer og læse de forskellige kilder, fortæller jeg så om de bedste websider og bøger – og så kan du selv læse videre.
ALLERSIDST på denne side:
Du kan beskytte dit NYLON-ankertov imod slid med en snubber – Brion Toss
Ankersnubber MEGET kort fortalt – sammendrag af ASO
Længden af ankersnubber = 1,3 x bådlængden.
Tykkelsen af ankersnubber (enkelttov) = som ankertov af 3-slået nylon eller et nummer tyndere end ankertov: Vælg tykkelse Ankertov
Tykkelse ”elastisk hanefod” (to tove i V) = et nummer mindre end snubber som enkelttov.
GOD ankersnubber: En god ankersnubber skal kunne fjedre omkring 1 meter, eventuelt mere.
TOV til ankersnubber: Alle eksperter anbefaler nylontov (altså kunstfiberen polyamid) som det bedste. Mest elastiske tov er 3-slået nylontov, lidt mindre elastisk er flettet nylon (som Handy Elastic). Polyester kan eventuelt bruges, men det har kun det halve elasticitet, så det skal naturligvis være dobbelt så langt, for at give samme fjedring. 3-slået polyester er mere fjedrende end flettet polyestertov.
Lang og ”så tynd som muligt” ankersnubber giver meget blødere affjedring end kort og tyk. Tykkelse/styrke være tilpasset, så snubberen normalt ikke belastes med mere end 10-15% af tovets brudstyrke, så bliver ”levetiden” fornuftig.
Disse korte råd er mest baseret på anbefalingerne fra Drew Fryes, fordi han har lavet mange test af ankersnubber.
Lav din ankersnubber, kædesnubber selv:
Se min side om, hvordan du ret let kan lave din egen ankersnubber med de rigtige materiale og nogen sikre knob:
Ankersnubber DIY – Simple metoder til ”gør det selv” snubber.
I første afsnit har jeg prøvet at give dig en ultrakort og simpel brugsanvisning, baseret på Drew Fryes anbefalig om ret “slanke” og meget lange snubbere som det bedste.
Det er fornuftigt at starte med lange og ret ”slanke” tov, fordi man kan altid doble op og korte af, hvis det ikke passer til ens egen båd og ens egen måde at bruge grejet.
Du kan lave en snubber udelukkende med et stykke 3-slået nylontov – polyamid, som du binder med et “Rolling Hitch” om kæden.
Se Rolling hitch her. Den anden ende binder du om en solid klampe på fordækket. Så kan man altid variere på længden af den “aktive snubber” og eksperimentere frit.
Man behøver altså ikke et “færdigt ankersnubber system” med splejsede øjer og kædekrog. Det er det SIKRESTE at BINDE snubberen på en klampe, fordi så kan du altid slække snubberen helt af, i en kritisk situation. Det kan man IKKE, hvis der er et splejset øje om en klampe på dækket.
Du behøver altså ikke et “færdigt system” med splejsninger og kædekrog, for at begynde at afprøve mulghederne.
Når du binder snubberen “på nyt” hver gang, så fordeler du også sliddet bedre på tovet/snubberen.
Snubberen slides mere end andet tovværk ombord: Binder du med “rolling hitch” slider det yderligere på tovet, så det er en fordel at snubberen har ekstra længde, så du kan korte en meter af, når det bliver for slidt i enden.
Meningen med en snubber er netop, at den fjerner store spidsbelastninger, og skåner ankergrejet – men det betyder naturligvis også at den ”arbejder hårdt” og BLIVER slidt, så derfor skal snubberen også skiftes efter en vis tid. Men det er alligevel en god ”investering i sikkerhed”, fordi 3-slået nylontov er rimeligt i pris.
Det engelske udtryk ”snubber” = støddæmper, er det anerkendte udtryk i dansk maritimt sprog: Det er et enkelt tov der fjedrer mellem kæde og båd.
Det engelske udtryk ”Bridle” = hanefod, bruges om TO stykker tov som “V” fra kæden op til hver side af båden (eller til sideskrog på katamaran og trimaran). Vi kan kalde det ”Elastisk Hanefod” på dansk.
Spilaflaster = En meget kort ankersnubber på 2-5 meter kan ikke fjedre ret meget. Den kaldes ”spilaflaster”, fordi den tager trækket, så spillet ikke bliver revet i stykker, og spilaflaster forhindrer støj fra kæden i stævnrullen.
Her er en meget god engelsk artikel, til dig som vil læse videre selv: Anchor Snubber Tips af JONATHAN NEEVES
Herefter gennemgår jeg nogen af de forskellige eksperter, så du selv kan nærstudere detaljerne. Du vil bemærke at der er noget forskel på hvad de anbefaler, og hvordan de regner på det.
Anbefaling af snubber længde og tykkelse fra Rigging Modern Anchors – af Drew Frye
Drew Frye er den jeg i første omgang læner mig op ad, fordi han har laven en lang række test af ankersnubber under mange forskellige forhold.
Drew Frye er meget systematisk i sine test og han afprøver nye materialer som kommer fra klatresport.
Han sejler selv en Katamaran og de er meget afhængige af gode ankersnubbere, da de jo er ret lette og har stort vindfang. Så hans erfaringer er også i høj grad baseret på erfaring fra tursejlads.
I stedet for regnestykker, har jeg lavet grafer ud fra hans anbefalinger i “Rigging Modern Anchors” side 17 og side 18:
Længden af ankersnubber:
- Snubber længde = 1,1 x bådens længde. (3-slået nylontov polyamid, som er det de fleste udenlandske tekster anbefaler).
- HVIS man bruger “single braid” nylontov skal snubberen være 20% længere, fordi det er mindre elastisk.
- HVIS man bruger dynamisk klatrereb, kan man nøjes med 1 x bådlængde.
Tykkelsen af ankersnubber fra Rigging Modern Anchors – af Drew Frye
Drew Frye skriver en formel så man kan beregne tykkelsen af sin ankersnubber ud fra bådens længde og bådens vægt:
Snubber diameter =
0.008 x (længde) x (deplacement/7800) ^0,25
Diameter resultat =
målt i 1/16 af tomme og længde er fod og depl. er pund.
Desværre er formlen skrevet uden enheder i bogen og selv efter at jeg har fundet ud af, at det hele er engelske mål, så er det jo ingen almindelige mennesker som kan regne videre på den slags.
Derfor har jeg lavet en grafisk fremstilling, så du kan bruge din båds længde i meter og din båds vægt i kilogram, og aflæse i grafen ude at regne på noget. Der er også nogen små blå x—- med hans egne eksemper fra bogen.
Drew Frye anbefaler ret slanke og lange ankersnubbere.
En snubber skal kunne strække sig svarende til bølgehøjden, og ikke belastes mere end 10-15% af brudstyrken.
En god start er 8 – 15 meter 3-slået nylon polyamid skriver Drew Frye.
OBS: Hans beregning af tykkelse (og min grafik) er beregning for en enkelt snubber. Hvis du vil bruge to snubbere side om side, som to stk “hanefod” bør du vælge et nummer tyndere.
Læs hans bog, den er smækfuld af guldkorn!!!!!
Du kan eventuelt sammenligne Drew Fryes anbefaling med mit skema: Vælg fortøjning og ankertov tykkelse.
Beregninger og vurdering af spidsbelastningankersnubber, skrevet af en professionel rigger: snubberhead.com:
Valg af tykkelse og længde kan du også få mere vejledning til på denne webside Anchor Snubber & Bridle Size Calculator:
Først vælg om du har enkelt eller dobbelt snubber “snubber” = single line (kun eet tov som snubber). “Bridle” = double line (er to tove ud til ankerkæden).
Her skal man indtaste båd længde, båd vægt først.
Derefter indtaster man Boat Speed @ Anchor (kts) – det er den fart som man forventer at snubberen skal bremse nåd båden bevæger sig frem og tlbage. Man kan passende lade tallet 1 knob stå, det er et pænt kraftigt “surge” = bevægelse fremefter. (engelsk “surge”)
Så kan man lade tallet 12 ved Working Load Limit % stå – det er den “arbejdsbelastning” (i procent af brudstyrken) som man vil acceptere at snubberen skal arbejde ved som maksimum. Det er meget realistisk med 12 % som er valgt på forhånd, 20% ville være en højeste fornuftige langvarige “arbejdsbelastning” som man bør bruge, for at bevare en god levetid for tovet.
Efter indtastning og knappen “submit” – så kommer der et kæmpe skema med røde, grønne og olivenfarvede firkanter.
De grønne er dem hvor belastningen er tilpas lav og skånsom for anker og grej.
Jeg har lavet et eksempel som du kan bruge som vejledning (jeg kan ikke printe siden uden tilladelse):
Jeg vælger disse indtastninger: SI/Metric
—- Snubber single line.
Boat Length (LOA, m) — 10m
Boat Weight (kgs)—- 3000 kg
Boat Speed @ Anchor (kts) —- 1
Working Load Limit %—- 12
Resultat:
Den øverste firkant det er helt grøn betyder at 10 meter snubber på 10 MM tykkelse – 3-slået nylontov vil være passende og det vil bremse båden rimeligt blødt.
Ved “mouse over” får man den besked at man kan drikke vin af højstilkede glas + arbejdsbelastning på sjækler mv = 153 kg.
Kigger man på firkanter (røde) med tykkere tov, med “mouse over” — eller kortere snubberlængde, står der måske at man skal servere cocktails i kaffekrus, fordi ellers vælter det hele 🙂
Bemærk at tykkelsen af tov er beregnet ud fra tomme-mål, og beregningssystemet tager desværre ikke 14 MM tykkelsen med. Det må læserne altså selv sjusse sig til – som et snit mellem 12MM og 16MM. I Danark bruger vi målene i 10-12-14-16-18 MM osv.
Hele hjemmesiden er lavet af en rigger som har mange andre gode råd.
AnkerKædeBeregner – Anchor Chain Calculator App:
I stedet for at sjusse ud fra gamle tommelfingerregler om ”5 gange vanddybden” – og mere kæde/tov i dårligt vejr, så kan du faktisk REGNE på hvor store kræfterne er, med Anchor Chain Calculator som er i en gratis light-version af appen online her: http://anchorchaincalculator.com
I Google Playstore og tilsvarende Apple store kan du købe den fulde App for 85 kr – med danske vejledninger indbygget.
Denne ”Anchor Chain Calculator” værdifuld, fordi nu kan du selv ”REGNE” på tingene, så du bedre kan udnytte det grej du faktisk HAR ombord. Bemærk at med en god ankersnubber får ankeret meget mindre ”spidsbelastnng”, måske kun 1/3. Det det ville jo omvendt svare til, at du har et anker der er 2-3 gange så stort og tungt. Du kan måske få 3 gange så stor sikkerhed, ”bare” med et stykke elastisk tov til nogen få hundrede kroner.
Ophavsmanden til ”Anchor Chain Calculator” har beskrevet meget grundigt i sin web, at specielt på lavt vand, så kan en kæde meget dårligere fungere som ”støddæmper”. Forklaringen er at kæden er jo i forvejen strakt fladt ud på havbunden, og kæden kan ikke bevæge sig ret meget op og ned. (KUN-kun-kun for nørder: Die Kettenkurve – oder wie ein Mathematiker ankert)
EKSEMPEL fra ”Anchor Chain Calculator”:
Specielt på lavt vand, er det altså vigtigt at have et elastisk tov som en del af ankergrejet, som dette eksempel viser:
Eksempel: Fra ”Anchor Chain Calculator”´s egen vejledning, som du kan læse her.
Se billedet Screendump ”Anchor Chain Calculator”:
Eksemplet er fra en båd 12.000 kg
Kæden er 8 MM – båden er 10 m lang, enkeltskrog.
Den er ankret op på kun 3 meter dybt vand (dæk til havbund) og der er 26 knob vind = 13 m/s med kraftige dønninger der får båden til at bevæge sig frem og tilbage med 0,6 knob fart.
RESULTAT fra eksemplet:
- Kun Kæde: Kræfterne er alt for store og ”Anchor Chain Calculator” melder ”Error”
- Dårlig Snubber: Der bruges 50 m kæde for at trækket ~560 kg er næsten vandret i ankeret.
- OK-agtig Snubber: Der behøver kun være 42 m kæde og træk i anker er ~350 kg.
- Excellent snubber: 30 meter kæde er nok så trækket er vandret i ankeret og KUN ~183 kg
Trækket i ankeret bliver altså kun 1/3 med den “Excellent snubber” som fjedrer så meget som 1,6 meter, og netop derfor kommer der ikke så stort træk i ankeret.
Det er et eksempel der sætter det ”på spidsen” – men jeg prøver bare at fremhæve at vi KAN få meget nyttige oplysninger fra denne ”Anchor Chain Calculator”.
Eks. 1a-1b UDEN og MED ankersnubber:
Dette eksempel er fra “BASIC” indstillingen.
Eksemplet er fra en Trimaran 18.000 kg i 26 knobs vind ~ 13 m/s med kraftige dønninger eller hårde vindstød, så den bevæger sig frem og tilbage med 0,6 knobs fart.
UDEN ankersnubber bliver spidsbelastningen bliver 850 kg træk.
Desuden er det nødvendigt med 90 meter kæde, for at trækvinklen i ankeret lige akkurat bliver 0,0 grad, sådan at trækket i ankeret er vandret, så ankeret får de ideelle betingelser.
Med den bedste ankersnubber, bliver belastningen kun 535 kg. Det er 1/3 mindre, og samtdig kan man nøjes med at lægge 72 meter kæde ud.
Selve ankersnubberen vil i dette eksempel strække sig lidt mere end 1 meter.
Tallet 67% nederst t.h. betyder at snubberen alene optager 67% af energien.
OBS – denne ”Anchor Chain Calculator” er meget detaljeret og man skal øve sig lidt.
MIT FORSLAG:
Start med bare at beregne hvor store kræfterne faktisk er på din egen båd – vi ved jo ikke ret meget om det er 50kg eller flere hundrede kilogram der er på spil. DU KAN SELV BEGYNDE MED Den gratis light-version af appen online her: http://anchorchaincalculator.com
Læs om Appen: Her på Engelsk. I Google App store er der ligeledes en dansk introduktion, og der er dansk tekst i selve appens vejledninger (som bliver forbedret om ganske kort tid).
Med lidt øvelse i ”Anchor Chain Calculator”:
Du kan beregne hvor meget kæde der er brug for, sådan at kæden trækker vandret ved ankeret, så udnytter du ankeret maksimalt
Du kan beregne hvor meget ankersnubber du har brug for, så det ikke giver FOR stor spidsbelastning i ankeret når det er uroligt vejr.
OBS husk at det kan være nødvendigt med måske 10-15 meter ankersnubber i visse situationer. En ”spilaflaster” på 2 m længde er kun tilstrækkelig i pænt vejr.
Du kan OGSÅ beregne for en hvilken som helst kombination af kæde og tov.
På trods af sit navn, kan Appen faktisk også bruges til beregning, hvis man udelukkende bruger ankertov.
En væsentlig detalje er, at Appen ACC også beregner ”Angle” (aflæses ved siden af ”Anchor load”, ikke at forveksle med Bow load / Bow angle).
Anchor Angle er det som jeg på dansk har kaldt ”Anker-Træk-Vinkel”, i dette afsnit om ankerteknik:
3: Lille anker-træk-vinkel er afgørende … Det er den vinkel der bliver trukket i ankerskaftet med.
Hvis man korter ankerkæde/tov op, ELLER har rent tov, skal man helst vide hvor stor den vinkel er. Mange ankre har stadig god holdeevne, selvom trækket i ankeret går lidt opad i en vinkel, og det kan man jo udnytte i mange situationer. Det kan jo for eksempel være, at der er begrænset plads på ankerpladsen.
Vurdering af ankerets holdeevne i forhold til “Scope”
Man regner med at et ankers holdeevne er:
82% ved 8,2 grader (svarende til Scope ~ 7:1 u. kæde, med kun ankertov.)
70% ved 11,5 grader (svarende til Scope ~ 5:1 u. kæde, med kun ankertov.)
Selvom trækket går op i en vis vinkel ved ankeret, er der jo ret meget holdeevne tilbage, og når man ved hvor stor holdeevne ankeret faktisk har, så kan man vurdere hvor meget “sikkerhed” man har tilbage.
Appen ACC tager højde for at ankeret har mindre hold ved forskellige trækvinkler.
I Appen bliver vinkler op til 6° er resultatet farvet med orange, og derover med rødt.
Sidste detalje – Appen kan ikke beregne, hvor meget DIT anker holder:
I ”Anchor Chain Calculator” kan du IKKE beregne hvor meget ankeret faktisk holder i havbunden, men det kan du gøre hos Dulhunty.
Dulhunty har et ”Anchor Nomogram” – en grafisk ”beregner”, hvor man grafisk kan ”beregne” et ankers holdeevne, samt hvor store vindens kræfter er på båden. Dulhuntys beregninger af vindkræfterne passer i øvrigt ganske pænt sammen med ”Anchor Chain Calculator”-Appen.
Anbefalinger fra andre faglige kilder:
Flere steder har jeg set denne anbefaling, som gør valget af tykkelse nemt:
Vælg som den tykkelse der anbefales til ankertov eller et nummer tyndere:
Skema fra LIROS til fortøjning – det svarer nemlig godt til et veldimensioneret ankertov – og så eventuelt et nummer tyndere, fordi det jo netop er meningen at det skal fjedre maksimalt – se mit skema: Vælg fortøjning og ankertov tykkelse.
Andre generelle oplysninger om ankersnubber:
- Lang tynd nylon absorberer mere energi end kort tyk nylon.
- 3-slået nylontov er det mest elastiske tov, og det er det som alle de engelsk sprogede kilder anbefaler. Hvis man bruger andre typer tov, for eksempel 3-slået polyester, så har det kun cirka 1/3 elasticitet, så man skal naturligvis have tilsvarende længere snubber.
- Flettet nylontov som “Handy Elastic” fjedrer 2/3 af det som 3-slået nylon gør – altså bør man vælge lidt længere snubber. “Handy Elastic” er nylontov med flettet strømpe som er meget behageligt at håndtere.
- 3-slået tov er let at splejse.
- tov med flettet strømpe er ikke umiddelbart let at splejse – det kan en rigger gøre, og kun når tovet er nyt. Ellers må man bruge knob som “rolling hitch” eller pælestik med en surring eller binde andre pålidelige øjer (Dragon loop er meget robust og sikker).
Sailmagazine skriver at Nylontov er det bedste, og at kædens buevirkning er en myte:
https://www.sailmagazine.com/cruising/anchor-snubber-tips
Nylon is not the only cordage you can use as a snubber. Polyester is also suitable, although it lacks the degree of elasticity of nylon, so you will need longer lengths to achieve the same performance. In the unlikely event you cannot source nylon, then polyester is an alternative, but nylon is the most suitable.
…………………In 30 knots of wind, our 100ft of ¾in chain at a 5:1 scope behaves like Kryptonite wire and offers no beneficial catenary effect…………
The Catenary Myth
In case it is not yet obvious, your chain catenary has finite benefits. In fact, you should assume that, given the amount of chain you can carry and the limited space in many anchorages (which in turn will limit the amount of chain you can deploy) that any useful catenary will effectively disappear at around 30 knots of wind as the rode straightens out. You can choose nylon snubbers for any and every eventuality, from 20 knots to 70 knots—they will offer elasticity for anything the forecaster can throw at you. You simply need to decide what you think is reasonable. For everyday anchoring on a 30ft to 40ft yacht with G30 chain, a 30ft ⅜in or ½in nylon snubber will be adequate, upping the thickness to ⅝in for 40-50ft boats.
…………..While chain is more than adequate for benign conditions, the simple use of 30ft of nylon will greatly increase safety at anchor when winds are above 25 knots and room in the anchorage is limited.
SLID – Brug en ankersnubber på dit NYLON-ankertov – Ekstra sikring imod slid.
HVIS du bruger et anker samt kæde kombineret med nylontov, kan det være aktuelt at sikre dit ankertov, med en snubber.
ALTSÅ – måske lidt ulogisk – men EN SNUBBER PÅ ANKERTOVET!!!
Dit ankertov af nylon er jo elastisk, så det giver en del bevægelse frem og tilbage, så det bliver udsat for slid i klydset for eksempel. Elasticiteten er netop meningen med nylontov – polyamid, men så skal man også være ekstra opmærksom på, at det bevæger sig mere.
Du kan binde en ankersnubber på dit ankertov, så den aflaster selve tovet, så det ikke slider så meget i klydset, og snubberen giver desuden en ekstra sikring. Bind med Rolling Hitch eller Munters Hitch.
Denne ankersnubber kan være af polyestertov, som er meget mindre elastisk, fordi du i forvejen har jo et langt stykke nylon-ankertov, der netop giver den store fjedring; den store fjedring som beskytter ankeret imod at blive løsnet af voldsomme “hug”.
Brion Toss skriver dette i bogen The Complete Riggers Appretentice – side 92.
PS – Man bør naturligvis også altid montere slidbeskyttelse på sit ankertov, i hårdt vejr.