5: Fjedrende Ankerkæde/ankertov er afgørende i uroligt vejr

Elasticitet i ankergrej er vigtigt, så der ikke kommer “hug” ned til ankeret; så kan ankeret kan holde båden i hårdere vind og mere bølger.
Ankerkæde kombineret med elastisk ankertov, er det “ankergrej” der bedst absorberer bådens bevægelser under alle forhold – det skriver Ankereksperterne Fraysse og Dulhunty.
Når man bruger fuld kæde, så bør man i dårligt vejr bruge en kædesnubber / elastisk nylontov, på kæden.
Test af Drew Frye viser, at spidsbelastningen kan reduceres til kun 1/3-del ved brug af elastisk nylontov.

Kæde / ankertov elasticitet – fjedrende ankergrej er afgørende i hård vind og uroligt vejr.
Elastisk ankergrej kan absorbere bådens bevægelser, så ankeret ikke bliver rykket løs

I HÅRDT og uroligt vejr, skal dit ankergrej have elasticitet for at undgå “HUG” der løsner ankeret.

Kæden der hænger i en bue har fjedervirkning, så længe buen er stor.
Det kaldes “catenary effect” eller “buevirkning”.

Når vind (og bølger) tiltager, får man brug for endnu mere fjedring, MEN samtidig strammes kæden jo mere og mere ud. Og i hård vind så giver kæden MINDRE fjedervirkning.

Derfor er det vigtigt at der er elastisk tov med i “ankersystemet”. Enten en snubber på kæden eller som kæde sat sammen med elastisk NYLON-tov.

Ankergrejet skal kunne fjedre:

Det er særdeles vigtigt at ankergrejet = “forbindelsen mellem anker og båd”, kan absorbere bådens bevægelser, uden at give hårde ryk.

Ankeret kan holde båden i hårdere vind, når ankerets holdeevne ikke ødelægges af hårde ryk, som kan gøre bundmaterialet mere “levende” eller småflydende.
Det engelske udtryk er “liquefaction”.

Vi kender det allesammen fra badeturen, hvor vi “pumper med fødderne” og sandet bliver “flydende” indtil vi står stille.
omvendt – når vi står stille, så sidder fødderne som støbt i beton.

Det bliver også behageligere at være ombord og man reducerer slid, når båden bevæger sig “blødere”.

Ankergrejet kan sættes sammen på mange måder:

  • Man kan bruge ren kæde (større både med ankerspil)
  • en kombination af kæde, splejset sammen med elastisk nylontov (mindre både uden ankerspil)
  • kort kæde og elastisk ankertov til manuel håndtering
  • udelukkende ankertov til mindre både og joller med manuel håndtering.

Under alle omstændigheder bør man vide, hvor meget “ankerkæde/tov” fjedrer under forskellige forhold.

Har man ren kæde, er det måske nødvendigt med en elastisk snubber på ankerkæden i hårdt uroligt vejr.

Kombination kæde og elastisk nylontov giver den bedste fjedring under alle forhold. (Fraysse og Dulhunty)

Fjedrende ankergrej på flere måder:

Kædens buevirkning (catenary effect):
Kæde hænger i en bue og giver “catenary effekt” – Det gælder i “almindeligt vejr” – men ikke i meget hård vind.
I hård vind og storm vil kæden strækkes mere og mere, og når der er allermest brug for at “ankersystemet” kan fjedre, når båden bevæger sig kraftigt op og ned eller rammes af ekstra hårde vindstød, så er kæden næsten strakt og fjedrer til sidst kun 10-20 centimeter – hvor der måske er brug for en fjederbevægelse på 1-2 meter.

Derfor bør kæden have en lang og elastisk “snubber” på i hårdt vejr. Vi bruger det engelske ord for en “anker-støddæmper”.

Det bedste er at lave elastiske snubber af det elastisk 3-slåede nylontov – HVIS man bruger den mindre elastiske 3-slåede polyester-tov, så skal snubberen være mindst dobbelt så lang.

Den elastiske og lange snubber KAN reducere “huggene” fra 163 kg til kun 57 kg: (Spidsbelastningen reduceres ned til KUN 35%) – Læs bogen “Rigging Modern Anchors” af Drew Frye, hvor han har lavet omfattende forsøg, og finder at de mest elastiske “snubbere” kan reducere spidsbelastningen fra 360 pund til kun 125 pund (KILDE: RMA s 13)’

Ankersnubber “slides” og skal skiftes en gang imellem:

Ankersnubber er en “sliddel”: Snubberen skal optage store kræfter og bliver brugt ret hårdt – den SKAL jo fjedre, og arbejde med rimelig stor “arbejdsbelastning” i lang tid og er desuden udsat for slid – så snubberen skal efterses meget ofte.

Måske skal den også skiftes oftere end andet tovværk – især hvis man sejler meget.
NÅR snubberen bliver brugt, så skåner den jo samtidig alt resten af grejet.

Og det allervigtigste er jo at den elastiske snubber fjerner de store HUG der ellers ville rykke i ankeret. Den meget elastiske snubber, betyder altså med andre ord, at dit ankergrej kan holde båden BEDRE – og i DÅRLIGERE mere dårligt vejr.

Prisen for den ekstra sikkerhed, er så at snubberen skal skiftes en gang imellem. Det er en billig måde at sikre sig.

“Rigging Modern Anchors” af Drew Frye. Han tester ankerteknik.
“Rigging Modern Anchors” af Drew Frye. Han tester ankerteknik.

Ankertov:

Nylon til ankertov:

Det bedste ankertov er nylontov – altså kunstfiberen “nylon” = med det tekniske navn “polyamid”.
Kunstfiberen “nylon” er den mest elastiske af de brugte typer kunstfiber – og den har stor brudstyrke samt stor slidfasthed.
Nylontov lavet som 3-slået nylon har en ekstra elasticitet, fordi fiberne går i “spiral” inde i tovet, så fiberne også rumligt kan give fjedring.
Der er også meget elastiske og meget gode typer at nylontov med flettet strømpe som LIROS “Handy Elastic” og “Dynamisk klatretov”.

Næsten alle engelsksprogede kilder fortæller, at nylontov er det bedste til ankertov, fordi det den mest elastiske type kunstfiber, har høj styrke og god slidfasthed, og desuden så synker det.

Nylontov elasticitet til ankertov:

Læs min egen test af de forskellige typer tovs elasticitet:
Elasticitet test af tov # 7.

Nylontov bruges meget i vodbinderier og forretninger der sælger grej til fiskerne. Her ved de alt om nylontovets gode egenskaber, og de udnytter naturligvis de forskellige typer til forskellige formål.

“Nylon” er navnet på en helt bestemt type kunstfibertov, men den betydning er næsten “lost in translation” i Danmark: Mange kalder et hvilket som helst “plastiktov” for nylontov, og så bliver der naturligvis stor forvirring.
Desværre skriver danske sejlerbøger og danske web meget sjældent om de gode kvaliteter som nylontov har: Styrke og elasticitet.

Polyester til ankertov

3-slået polyester tov kan måske også bruges, selv om det har mindre elasticitet end nylontov polyamid. Hvis ankertover der er “aktivt som støddæmper” er langt, så giver det jo alligevel en del elasticitet.
Dobbeltflettet polyester er meget lidt elastisk, og er ikke særligt velegnet.

Blytov – polyester flettet med vægt indlagt

Blytov af dobbeltflettet polyester, er ikke ret elastisk, det er lidt tungt, men ikke mere end at det hurtigt strækkes helt ud i hård vind, og så er buevirkningen og fjedrende virkning jo væk.
Jeg HAR lavet en ankertest # 25 med blytov og det gav et virkeligt hårdt ryk.
Se også min test af elasticitet af blytov her: Elasticitet test af tov # 7.
I Danmark er blytov meget populært, men det de sælger, er næsten altid uelastisk dobbeltflettet polyester, som fjedrer MEGET LIDT, så kan jeg ikke se fordelen.

Jeg HAR set blytov til salg i en engelsk webshop lavet af flettet NYLON – det ville straks være langt bedre, fordi NYLON-fiberne i sig selv fjedrer meget.
Blytov af NYLON- polyamid ville måske være meget ideelt.

PP – Poly Propylen til ankertov:

3-slået PP er i en del fabrikater er også ret elastisk, men det flyder.

Det er temmelig upraktisk med ankertov der flyder op i overfladen, når der kun er meget svag vind eller vindstille. Men man kan naturligvis binde lidt vægt på tovet i vindstille.

Man kan også sikkert med fordel bruge den type der bruges i fiskeindustrien som kaldes “synketov” (altså 3-slået PP med indlagt vægt).
PP har lidt mindre styrke end både nylontov og polyestertov, så man skal 2-4 MM op i tykkelsen.

PP har lidt mindre slidfasthed end nylontov og polyestertov, men det er jo normalt meget robust, fordi man bruger det lidt tykkere.
Det bruges meget i friskeindustrien – så PP er ret robust.

I gamle-gamle dage, da vi selv var unge og “Ingen Penge – havde vi nok af”, sejlede vi såmænd selv rundt med et foldeanker og 3-slået PP-ankertov.

Effektive ankersystemer – Lav vægt – nyttigt i mindre både

Et “sæt” ankergrej - BRUCE 10 kg - med lidt kæde og med elastisk nylon ankertov til mindre båd.
Let og effektivt ankergrej: BRUCE, kort kæde samt elastisk nylon ankertov til mindre båd.

Eksempler på effektive vægtoptimerede “ankersystemer” til tursejlere – til både med manuel håndtering:

Med “effektiv” mener jeg, at ankergrejet har en meget god holdeevne, samtidig med at vægten er ret lav. Det forudsætter, at man er opmærksom på at “lægge nok tov ud”, så man får tilpas stor “Scope” = “Fladt træk” i ankeret.

Maxi 84 – 28 fod, 3.000 kg:
10 kg Rocna + 5 meter 8MM kæde + 50 m 10MM 3-slået nylontov, er det bedste ankertov han nogensinde har brugt, siger en rutineret og meget erfaren tursejler.
Dette ankergrej, Rocna 10 kg + kæde 7 kg + tov 5 kg har beskeden totalvægt = 22 kg.

29 fod båd – 4.500 kg:
En tursejler med dårlig ryg, brugte et Fortress 11 (3,2 kg) letvægtsanker med 6 meter kæde 6-8MM, og 50 meter 3-slået nylontov 12 MM. Totalvægten på dette sæt ankergrej er kun 14 kg. Men alligevel er det meget effektivt, og Fortress har en formidabel holdeevne i sand og blød bund.
Man skal dog have i tankerne at vippeplade anker, er lidt sårbart overfor tang og sten i klemme mellem plader og skaft – så dette anker skal lægges omhyggeligt. Vippepladeanker er også mindre tolerant overfor stort vindspring.

19 fods båd – 1.000 kg: Vores egen Flipper 570 – Vi bruger Viking 5 anker på 3,4 kg med 10 MM nylontov. Helt uden kæde. Viking er en type med “ske” omtrent som Rocna, og det holder særdeles godt i sand med Scope 5:1 eller endnu fladere træk. Se vores ankergrej her:

Til Nørderne – Hvad siger eksperterne om fjedrende ankerkæde / ankertov:

Herunder henviser jeg til web og videoer om, hvordan ankerkæde/tov fungerer.

Flere eksperter fremhæver at kæde og elastisk ankertov, er den bedste kombination.

Derfor bør man bruge elastisk snubber, hvis man har fuld kæde.

Specielt på lavt vand og i hårdt vejr, så kan kæden alene ikke give nok fjedring.
Det forklarer anker-eksperten Mathias Wagner med Anchor Chain Calculator

Ankereksperten Fraysse har en god web:

Jeg vil fremhæve, at han har beskrevet og beregnet meget grundigt, at elastisk nylon-ankertov sammen med ankerkæde er det der bedst absorberer bådens bevægelser, og derfor giver mindst “hug” til ankeret, og mindst belastning på ankergrejet.

Sejlerbladet Practical Sailor:

Den bedste video om ankergrej:
Bemærk 18 min. inde i videoen om “snubber” = elastisk nylontov på kæden. Snubber kan også erstattes af, at man bruger kæde sat direkte sammen med fjedrende ankertov.

Det er jo faktisk også simpelt at bruge. Man skal bare slække mere ud af nylontovet når det bliver mere uroligt.

Dulhunty:

Dulhunty skriver om kædens bue som forsvinder i hård vind:

Kæden buer i almindeligt vejr, men i hård vind strækkes kæden mere og mere, og fjedringen forsvinder.

Dulhunty skriver at den mest fjedrende “ankergrej” er kæde sammen med elastisk ankertov.

Peter Schmidt, designer af Rocna ankeret:

Catenary & Scope In Anchor Rode:
Når det blæser mest – så fjedrer kæden mindst – faktisk kun 10-30 cm for en almindelig båd – og så er det at det elastiske tov får meget stor betydning.

Det fjedrende nylontov kan være som en lang elastisk ankersnubber.
Det fjedrende nylontov kan også vere en del af et “sammensat kæde / nylontov” system.

Gå til næste side om ankerteknik: 6: Undgå ankersejle på 6 måder —->